F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!
+15
Matt_Public
bjork_larsson
johan r
MagnusE
MiniStuff
T-34
merlin1953packard
Poseidon
dm4
Caverö
Gigabyte
Warsawpact
Azgaron
JOooCKE
Janne.S
19 posters
Sida 7 av 18
Sida 7 av 18 • 1 ... 6, 7, 8 ... 12 ... 18
Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!
Jippi!!! Nu har dom skickat mina kattapluttisar!!! lär väl få dom nästa vecka då
Janne.S- Moderator
Kul! Skönt när det händer nått positivt!
Ska bli kul att se dem sen!
Håkan
Ska bli kul att se dem sen!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Återigen dags för en liten uppdatering!
Som sagt, kattapluttisarna har anlänt..och de ser riktigt mumsiga ut! Trots att jag hade föredragit etsade bälten istället för de gjutna...
Men jag e glad jag har stolarna nu! En annan grej är att det finns inte med någe spår eller bakplatta som stolarna ska sitta i.
Återigen fick reservdelar från F-2:an komma till undsättning! Behövde mara modifiera dom lite grann...
Efter att resinet blev putsat så grundade jag dom i mattsvart.
Medans stolarna torkade så petade jag ihop det sista i den bakre cockpiten..
Bara en lite wash ock lite torrborstning av det grå och cockpiten e klar!
Så med det i åtanke så började jag torrpassa kroppshalvorna och hoppades att det skulle passa något så när i alla fall efter alla mina tilltag.
I det stora hela så verkar det passa rätt OK. enda var att gasreglaget flög iväg in i evigheten när jag tryckte ihop halvorna, *ping* Får nog passa in den i efterhand när halvorna
sitter ihop redan
Ser bra ut bakifrån..
Framifrån ser jag att pilotens sittbrunn inte riktigt kommer rätt i förhållande till överdelen av flygkroppen. Men med kattapluttisar och annat bråte på plats så syns det nog inte så mycket.
Lite detaljmålande har även påbörjats..
Allt väl så här långt!
Har fortsatt fundera på om jag ska ha en fläktfront eller inte, det syns så väldigt lite när man tittar in i luft intaget .....bara en tredjedel av ytan som jag målade svart tidigare syns och då har
jag ändå lutat hela modellen för att jag skulle kunna se in! jag får klura vidare på om det är värt besväret...
Kattapluttisarna får nog lite grått på sig ikväll och sedan är det det vanliga vädrandet och detaljmålandet...
Jag får pilla lite till innan jag kan limma ihop kroppshalvorna...men det är snart i alla fall
Limma lugnt!
Som sagt, kattapluttisarna har anlänt..och de ser riktigt mumsiga ut! Trots att jag hade föredragit etsade bälten istället för de gjutna...
Men jag e glad jag har stolarna nu! En annan grej är att det finns inte med någe spår eller bakplatta som stolarna ska sitta i.
Återigen fick reservdelar från F-2:an komma till undsättning! Behövde mara modifiera dom lite grann...
Efter att resinet blev putsat så grundade jag dom i mattsvart.
Medans stolarna torkade så petade jag ihop det sista i den bakre cockpiten..
Bara en lite wash ock lite torrborstning av det grå och cockpiten e klar!
Så med det i åtanke så började jag torrpassa kroppshalvorna och hoppades att det skulle passa något så när i alla fall efter alla mina tilltag.
I det stora hela så verkar det passa rätt OK. enda var att gasreglaget flög iväg in i evigheten när jag tryckte ihop halvorna, *ping* Får nog passa in den i efterhand när halvorna
sitter ihop redan
Ser bra ut bakifrån..
Framifrån ser jag att pilotens sittbrunn inte riktigt kommer rätt i förhållande till överdelen av flygkroppen. Men med kattapluttisar och annat bråte på plats så syns det nog inte så mycket.
Lite detaljmålande har även påbörjats..
Allt väl så här långt!
Har fortsatt fundera på om jag ska ha en fläktfront eller inte, det syns så väldigt lite när man tittar in i luft intaget .....bara en tredjedel av ytan som jag målade svart tidigare syns och då har
jag ändå lutat hela modellen för att jag skulle kunna se in! jag får klura vidare på om det är värt besväret...
Kattapluttisarna får nog lite grått på sig ikväll och sedan är det det vanliga vädrandet och detaljmålandet...
Jag får pilla lite till innan jag kan limma ihop kroppshalvorna...men det är snart i alla fall
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Hur snyggt som helst!
Synd att man inte är såld på jetplan
Mvh
Synd att man inte är såld på jetplan
Mvh
dm4
Heja Janne!!!! DU bygger och målar som en modellguru.
Blir riktigt snyggt som man kan vänta sig från dig, säkra leveranser med hög klass.
Men det är ju bara det med framdrivningssystemet som är lite fel.
Blir riktigt snyggt som man kan vänta sig från dig, säkra leveranser med hög klass.
Men det är ju bara det med framdrivningssystemet som är lite fel.
Caverö
Mycket snyggt Janne! Ska bli kul att se den med stolarna i!
Håkan
Håkan
mmmmh, marabou...eller ne ne ne, Sufa !
Underbart Janne !
Jocke, som precis har lagt en kinetic Sufa i önskelistan till jul
Underbart Janne !
Jocke, som precis har lagt en kinetic Sufa i önskelistan till jul
JOooCKE
Tack killar
Ingen är fullkomlig dm4...
Proppellern sitter innuti har jag ju sagt, Mattias
Hoppas du har varit snäll, Jocke
Ingen är fullkomlig dm4...
Proppellern sitter innuti har jag ju sagt, Mattias
Hoppas du har varit snäll, Jocke
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Hoppas du har varit snäll, Jocke
Jag är alltid snäll
Frågan är bara hur snäll mor kan vara
JOooCKE
Jippi! en till uppdatering!!!
Jag har fortsatt med kattapluttisarna, först lade jag på tunna lager med Hum 166, light aircraft grey. Jag föredrar ljusa gråa färger när jag målar på en svart grundfärg....det lyser igenom så vackert utan att göra det för mörkt!
Nästan synd att lägga på färg ovanpå det grå....det där härliga ljuset försvinner liksom.
Det ser nästan ut som ett steg tillbaka när man målar detaljerna men med lite washer och torrborstningar spå blir det en helhet igen.
Här är det lilla utlösningshandtaget....öh, för kattapultstolen alltså...det där lät konstigt men ni vet vad jag menar.
Delen är förrseten ännu en reservdel från F-2:an...nästan så man borde köpa på sig F-2:or för att få fina reservdelar till F-16!
Medans färgen torkade på stolarna så målade jag HUD projectorlinsen. Det är faktiskt en ganska pillig process. Etsdelen har ett hål där linsen ska synas men det finns ingen lins i resindelen som etset ska sitta på! Bara att sätta ihop och försöka nå in i hålet
med en fin pensel och först lägga ljusgrått för en reflektiv yta och sedan en droppe klarlack ooch sedan en droppe Tamyia clear yellow. Allt detta utan att någotspills på HUDen! Pilligt som sagt!
Jag skriver den här uppdatering från jobbet, när de släpper ut mig imorgon så blir det till att göra lite washer på stolarna och den slutgiltiga touchen på cockpit innan kroppshalvorna limmas ihop!
Limma lugnt!
Jag har fortsatt med kattapluttisarna, först lade jag på tunna lager med Hum 166, light aircraft grey. Jag föredrar ljusa gråa färger när jag målar på en svart grundfärg....det lyser igenom så vackert utan att göra det för mörkt!
Nästan synd att lägga på färg ovanpå det grå....det där härliga ljuset försvinner liksom.
Det ser nästan ut som ett steg tillbaka när man målar detaljerna men med lite washer och torrborstningar spå blir det en helhet igen.
Här är det lilla utlösningshandtaget....öh, för kattapultstolen alltså...det där lät konstigt men ni vet vad jag menar.
Delen är förrseten ännu en reservdel från F-2:an...nästan så man borde köpa på sig F-2:or för att få fina reservdelar till F-16!
Medans färgen torkade på stolarna så målade jag HUD projectorlinsen. Det är faktiskt en ganska pillig process. Etsdelen har ett hål där linsen ska synas men det finns ingen lins i resindelen som etset ska sitta på! Bara att sätta ihop och försöka nå in i hålet
med en fin pensel och först lägga ljusgrått för en reflektiv yta och sedan en droppe klarlack ooch sedan en droppe Tamyia clear yellow. Allt detta utan att någotspills på HUDen! Pilligt som sagt!
Jag skriver den här uppdatering från jobbet, när de släpper ut mig imorgon så blir det till att göra lite washer på stolarna och den slutgiltiga touchen på cockpit innan kroppshalvorna limmas ihop!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Tusan vad bra det ser Janne! Och föredömligt beskrivet som vanligt!
Keep it up!
// Johan
Keep it up!
// Johan
johan r
Tack Johan
En gör så gott han kan
En gör så gott han kan
Janne.S- Moderator
Jo Janne, det du gör och med text och bild visar är förträffligt.
Mycket bra jobbat.
Mycket bra jobbat.
Caverö
Instämmer med Johan och Mattias! Snyggt Janne!
Håkan
Håkan
Tack pojkar, det där värmer
Det är därför det är så kul att fotodokumentera!
Det är därför det är så kul att fotodokumentera!
Janne.S- Moderator
Ser väldans bra ut Janne !
Jocke
Jocke
JOooCKE
Som vanligt snyggt o stilsäkert Janne ,kul att se din bygglädje o vilja till att lära ut din teknik !
Gigabyte
Tack Giga
Oftast brukar det vara just den här tiden på året som det känns lite tyngre att bygga. Så då tänkte jag att det var bra med ett långt segt detaljbygge som antagligen kommer hålla på resten av året.
Oftast brukar det vara just den här tiden på året som det känns lite tyngre att bygga. Så då tänkte jag att det var bra med ett långt segt detaljbygge som antagligen kommer hålla på resten av året.
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Oftast brukar det vara just den här tiden på året som det känns lite tyngre att bygga
Känner igen mig, har absolut ingen bygglust just nu, i allafall inte på de påbörjade projekten...
Dock så skulle jag gärna sätta sågen i Impalan o sänka den lite nu
Men jag har redan tillräckligt med projekt igång, Typhoon, P-40, El Caminon ( dock behöver jag ett funnycar till den) en rysk prickskytt...
Behöver inte ett till på hyllan över byggbordet...
JOooCKE
Som vanligt, Janne, högsta klass på dina byggen! Och inte snålar du på att dela med dig av all din kunskap heller... Föredömligt presenterat i god pedagoisk ordning! Verkligen snygga stolar och instrumentering!
merlin1953packard
Oki, bara en liten uppdatering då...bara så ni ser ett livstecken
Satt å grunnade lite på hur jag skulle göra med luftintaget i morse...slutade med att jag gjorde följande:
Först blåste jag vitt runt kanten, ja vad ska man kalla det, där luftintaget borde fortsätta in i flygkroppen och inte sluta med en platt svartmålad yta:P
Sedan letade jag rätt på något som kunde bli en lämplig fläktfront ur reservdels lådan, min gamla Vigilante hade återigen delar att donera. (kommer mycket reservdelar från den)
Och målade den med Alclad white aluminium.
Sedan ristade jag konturen på plats..
Blåste svart innanför profilen och satte dit den nu lämpligt formgivna fläktfronten. Den är ju inte så stor som den borde vara i skalan men det är för att jag begagnar mig av "tvingat perspektiv", alltså fläktfronten är mindre så den ser ut att vara länge in
i flygkroppen helt enkelt Alla med?
Med luftintaget torrpassat så ser det ut så här.
SKa fipplas lite grann med små grejer och slutklämmen på cockpit ska göras innan det stora ingreppet kommer, alltså sätta ihop flygkroppen!
På återseende
Satt å grunnade lite på hur jag skulle göra med luftintaget i morse...slutade med att jag gjorde följande:
Först blåste jag vitt runt kanten, ja vad ska man kalla det, där luftintaget borde fortsätta in i flygkroppen och inte sluta med en platt svartmålad yta:P
Sedan letade jag rätt på något som kunde bli en lämplig fläktfront ur reservdels lådan, min gamla Vigilante hade återigen delar att donera. (kommer mycket reservdelar från den)
Och målade den med Alclad white aluminium.
Sedan ristade jag konturen på plats..
Blåste svart innanför profilen och satte dit den nu lämpligt formgivna fläktfronten. Den är ju inte så stor som den borde vara i skalan men det är för att jag begagnar mig av "tvingat perspektiv", alltså fläktfronten är mindre så den ser ut att vara länge in
i flygkroppen helt enkelt Alla med?
Med luftintaget torrpassat så ser det ut så här.
SKa fipplas lite grann med små grejer och slutklämmen på cockpit ska göras innan det stora ingreppet kommer, alltså sätta ihop flygkroppen!
På återseende
Janne.S- Moderator
Det där blev riktigt tjusigt! Kanske ska anamma nått liknande på min 1/32a sen, fast där finns ju inte ens "golv" i insuget så hjulhuset syns!
Håkan
Håkan
Sida 7 av 18 • 1 ... 6, 7, 8 ... 12 ... 18
Liknande ämnen
» HAsegawa + IsraCast F-16I Sufa i 1/48
» Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one
» Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48
» F-16I Sufa fråga
» "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
» Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one
» Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48