IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

+15
Matt_Public
bjork_larsson
johan r
MagnusE
MiniStuff
T-34
merlin1953packard
Poseidon
dm4
Caverö
Gigabyte
Warsawpact
Azgaron
JOooCKE
Janne.S
19 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 12 av 18 Föregående  1 ... 7 ... 11, 12, 13 ... 18  Nästa

Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 12 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av T-34 tis dec 08 2009, 18:21

Även om jag inte ristar så mycket panellinjer var det en föredömlig beskrivning. Tack.
Magnus
T-34
T-34

Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 12 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S tis dec 08 2009, 18:38

Tack Magnus å Jocke Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Warsawpact tis dec 08 2009, 19:04

Vilket enormt ristande Janne! I'm impressed.

Vad har du för tankar kring färgval/ camo?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Inlägg av Janne.S tis dec 08 2009, 20:00

Hur tänker du då? Vilka färger jag ska använda?
Det blir mest humbrol eventuellt kan det leta sig in lite xtracolor. kammot blir ju det israeliska.....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Warsawpact tis dec 08 2009, 20:10

Janne.S skrev:Hur tänker du då? Vilka färger jag ska använda?
.

...bland annat ja.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Inlägg av MiniStuff tis dec 08 2009, 20:32

Snyggt ristat och en föredömlig beskrivning av det hela, den tackar jag för. Har en ME-262, som jag köpte av en Österrikare för ett tag sen, som är påbörjad och saknar i princip allt vad panellinjer heter. Har inte tagit tag i den då jag känt mig osäker på det ritsningen och framför allt så behöver jag en bra ritning på vart alla linjer skall vara etc.

/M

Inlägg av Janne.S tis dec 08 2009, 20:40

MiniStuff skrev:Snyggt ristat och en föredömlig beskrivning av det hela, den tackar jag för. Har en ME-262, som jag köpte av en Österrikare för ett tag sen, som är påbörjad och saknar i princip allt vad panellinjer heter. Har inte tagit tag i den då jag känt mig osäker på det ritsningen och framför allt så behöver jag en bra ritning på vart alla linjer skall vara etc.

/M

Här har du linjeritningar till schawlben Very Happy
Me-262 ritning

Har massor av linjeritningar på den där sajten!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av MiniStuff tis dec 08 2009, 20:56

Spanks a lot! Very Happy

/M

Inlägg av Janne.S tor dec 10 2009, 22:38

Oooooh, Det är så nära grundmålning nu!!!

Har limmat lite till idag Very Happy

Men först började jag med lite vädring!
Eftersom jag köpt ett Tamyia vädringskit så var jag tvungen att testa den på utblåset!

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 12 DSC01276

Jag testade alla, syns det? Jag var lite restriktiv eftersom det var första försöket men det lär ju inte hindra mig från att återkomma och vädra mer!

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 12 DSC01275

Efter vädrandet så maskades utblåset och limmades fast.....hyffsad passform, behövde bara dremla lite Razz

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 12 DSC01278

Sedan var det dags att limma på lite mer resin....massa små luftinsug hittade sina platser!

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 12 DSC01279

När det blev dags att sätta fast vingspets balkarna så var jag tvungen att hitta på något extra eftersom det är ganska utsatta positioner för dom.
Så jag var tvungen att förankara dom rejält så dom inte lossnar för minsta lilla!
Jag började med att borra ett par små hål i vapenbalkarna och limmade fast pianotråd.

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 12 DSC01284

Sedan mätte jag hur de skulle sitta i vingspetsen och borrade hål där...

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 12 DSC01280

Efter det var det inga problem att limma fast balkarna!

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 12 DSC01285

Och nu ska svåra beslut fattas!
För att vara helt ärlig så ser inte Isracast CFT:erna särskilt bra ut, visst jag kan rista och dona med dom så de ser spännande ut...men vem orkar?
SÅ hur ska jag gå till väga då?
Jo, jag råkar ha en Gawa block 52 F-16 i stashen, och den ska faktiskt bli en Barak framöver...och då behöver den inga CFT:er! Och Gawas CFT:er är riktigt fina och dessutom i två delar
så det blir lättare att passa dom på plats!

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 12 DSC01287

Så dom åkte på, jag hittade riktigt fina bilder på Sufan och hur CFT:erna sitter här : http://kfir.hobbyvista.com/walkarounds/sufa.htm

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 12 DSC01288

Så de bakre regionerna....sådärja!

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 12 DSC01289

Lite grejer till behövs innan grundmålning....

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 12 DSC01292

Pitotrör ska på plats och fogen runt noskonen tycker jag verka så där...

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 12 DSC01293

Massa små antenner ska limmas fast på ryggåsen och en gnutta spacklande runt CFT:erna...

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 12 DSC01294

Skarven mellan flygkropp och utblås behöver spacklas och slipas, likaså skarven mellan de båda CFT halvorna....så på med stqabbarna dessutom Very Happy

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 12 DSC01295

Hjulbrunnarna ska maskas så även luftintaget!

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 12 DSC01296

Blir lite grann att göra i alla fall innan grundning altså Very Happy

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av JOooCKE tor dec 10 2009, 22:42

Underbart Janne!
Nu börjar den där elaka F-16'en komma fram! cheers

Jocke
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av Gigabyte tor dec 10 2009, 22:56

Det går framåt med storm steg ,, om man bara kunde ha hälften av din bygg iver skulle jag vara mer än nöjd Smile
Gigabyte
Gigabyte

Inlägg av Janne.S tor dec 10 2009, 22:56

Tack Jocke Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Janne.S tor dec 10 2009, 22:58

Tack Giga
LOL...det blir roligare ju närmre slutet jag kommer!
Men innan jul blir den nog inte klar!snarare i kanske under januari någon gång! (pust då slipper jag bygga en X-vinge innan nyår Razz)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av JOooCKE tor dec 10 2009, 23:02

får jag bara fråga, vad hade du tänkt att göra med den X-vingen??
Skicka till rymden ? Laughing
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av Janne.S tor dec 10 2009, 23:10

LOL, nejdaå..den hade fått sin plats i vitrinen brevid Y-vingen å slipsjägaren
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av MagnusE tor dec 10 2009, 23:13

Jösses. Mycket seriöst bygge och snyggt blir det.

Magnus
MagnusE
MagnusE

Inlägg av Warsawpact tor dec 10 2009, 23:27

Janne the über-jet-meister-keiser-könig !!!
Nästan så att ett nobelpris är på sin plats när din modell är färdigt! Imponerande och lärosamt att följa, väldigt imponerande.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Inlägg av Janne.S tor dec 10 2009, 23:48

Tack Magnus å Chrille Very Happy

jag hinner nog göra någe tok ska ni se Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Matt_Public fre dec 11 2009, 09:25

Jag brukar inte gödsla med superlativ, men fan vet om inte det här är det friskaste bygge jag nånsin sett.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Janne.S fre dec 11 2009, 11:51

Tack Matt Very Happy

Friskaste bygget? LOL, ja nog finns det värre tokar än mig där ute...
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Matt_Public fre dec 11 2009, 13:12

Janne.S skrev:
Friskaste bygget? LOL, ja nog finns det värre tokar än mig där ute...

Ja, nu var det ju inte i direkt medicinsk bemärkelse som jag menade precis (därom tvista de lärde) utan mera som i "friskt humör", liksom. Det ser bra ut, flyter på och du verkar ha riktigt jämrans roligt. Lite i samma anda som Chuck Wojtkiewicz (fast utan pratande mynt och tyska tuttar).
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Janne.S fre dec 11 2009, 15:04

Hehehehe.....ja fast han e ju legitimt galen (spelutvecklare)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Obed mån dec 14 2009, 19:29

Vilket galet bygge. Grymt imponerad. Hjulbrunnarna får mig att häpna.
Ska bli kul att få se färgen så småningom. Israeliskt camo brukar vara färgglatt och trevligt.
Obed
Obed

Inlägg av Janne.S tis dec 15 2009, 02:23

Tack Obed Very Happy

Glada färger är en anledning till att jag gillar just öken kammo Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Caverö tis dec 15 2009, 06:51

Lika bra att jag spär på med komplimangerna Janne, asgryms bygge och ett fantastiskt jobb du gör.

Men du är ju the king king när det kommer till coola jetkärror.

Israeliskt ökencamo är nog ett av dom snyggaste målningarna utan tvekan.
Caverö
Caverö

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 12 av 18 Föregående  1 ... 7 ... 11, 12, 13 ... 18  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet