F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!
+15
Matt_Public
bjork_larsson
johan r
MagnusE
MiniStuff
T-34
merlin1953packard
Poseidon
dm4
Caverö
Gigabyte
Warsawpact
Azgaron
JOooCKE
Janne.S
19 posters
Sida 11 av 18
Sida 11 av 18 • 1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 14 ... 18
Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!
Blev ju kanon snyggt Janne!
Jocke
Jocke
JOooCKE
Tack Jocke
Funkade förvånansvärt bra faktiskt.
Funkade förvånansvärt bra faktiskt.
Janne.S- Moderator
Nu börjar det röra på sig!
Börjat med lite seriöst byggande nu och Sufan växerfram ganska så fort!
Först kom nosen, och den såg himla tråkig ut...skäms Hasegawa! Ok den har statiska avledarremsor med det är också allt.
Något måste göras!
Jag började med att slipa bort bakändan av avledarna för de var alldeles för långa, så jag fick plats för anfallsvinkelgivarna på vardera sida.
Sedan gjorde jag diamantformade fundament för givarna och limade fast dom med CA och borrade ett hål i mitten. Notera att jag fyllt noskonen med barlast
Jag gjorde givarna av pianotråd som jag spetsade tiul med Dremeln och stoppade in dom i hålen jag borrat upp.
Så ja! Nosen klar (ja förutom pitotröret då men den kommer på sist)! Uj vilka skojiga fogar att spackla!
Ugh!
En liten fena råkade hamna på plats åxå....
Luftintaget är på plats...mer spacklande låter troligt va?
Och så här blev luftkanalen tillsist! Funkar va?
Bara lita spacklande å slipande samt slänga på lite pryttlar på utsidan samt maska hjulbrunnarna så är den klar för grundmålning!
Börjar äntligen likna en Sufa! Just ja, CFT:erna ska åxå komma på innan grundmålningen.
Det börjar i alla fall närma sig!
Limma lugnt!
Börjat med lite seriöst byggande nu och Sufan växerfram ganska så fort!
Först kom nosen, och den såg himla tråkig ut...skäms Hasegawa! Ok den har statiska avledarremsor med det är också allt.
Något måste göras!
Jag började med att slipa bort bakändan av avledarna för de var alldeles för långa, så jag fick plats för anfallsvinkelgivarna på vardera sida.
Sedan gjorde jag diamantformade fundament för givarna och limade fast dom med CA och borrade ett hål i mitten. Notera att jag fyllt noskonen med barlast
Jag gjorde givarna av pianotråd som jag spetsade tiul med Dremeln och stoppade in dom i hålen jag borrat upp.
Så ja! Nosen klar (ja förutom pitotröret då men den kommer på sist)! Uj vilka skojiga fogar att spackla!
Ugh!
En liten fena råkade hamna på plats åxå....
Luftintaget är på plats...mer spacklande låter troligt va?
Bara lita spacklande å slipande samt slänga på lite pryttlar på utsidan samt maska hjulbrunnarna så är den klar för grundmålning!
Börjar äntligen likna en Sufa! Just ja, CFT:erna ska åxå komma på innan grundmålningen.
Det börjar i alla fall närma sig!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Nu börjar det röra på sig!
Limma lugnt!
Nu har aldrig jag sett denna luftkanal i verkligheten men jag antar att den skall se ut som din. Grymt bygge, skall bli mycket intressant att se slutresultatet!
Mvh
dm4
Tack dm4
Ser säkert annorlunda ut i verkligheten.....men så är det med modellbygge, om man inte kan replikera verkligheten så kan åtminstone göra något som skulle kunna tänkas vara likt och ser bra ut
Ser säkert annorlunda ut i verkligheten.....men så är det med modellbygge, om man inte kan replikera verkligheten så kan åtminstone göra något som skulle kunna tänkas vara likt och ser bra ut
Janne.S- Moderator
Du fortsätter att fin detaljera ditt bygge , snyggt o lärorikt Janne önskar jag hade både din talang o tålamod
Gigabyte
Tack Giga
Så mycket talang vet jag inte...men tålamod e bra i den här hobbyn. Men nästa modell blir ett snabbbygge rakt ur lådan
Så mycket talang vet jag inte...men tålamod e bra i den här hobbyn. Men nästa modell blir ett snabbbygge rakt ur lådan
Janne.S- Moderator
Ser bra ut Janne! Najs intag!
Det var inte lite glipor på sina ställen!
Håkan
Det var inte lite glipor på sina ställen!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack Håkan
Härligt va? Då får jag spackal å slipa desto mer
Härligt va? Då får jag spackal å slipa desto mer
Janne.S- Moderator
Alltså jag har missat stora delar av detta bygge... det fattade jag när jag såg hjulbrunnarna, kanonsnygga! Ja allt! ser jättebra ut. Ska bli kul å se när du börjar målningen på detta Janne.
/Mrks
/Mrks
MiniStuff- Vicesheriff
Janne! Du är skyldig mig ett nytt tangentbord!
Har dräglat ner det jag har, så himla snyggt det blir!
Jocke
Har dräglat ner det jag har, så himla snyggt det blir!
Jocke
JOooCKE
Tack Markus
Ja det är bara börja från sida 1 och läsa
Hehehe, Tack Jocke
Ska fixa haklapp åt dig...vi har massa sådana på jobbet!
Ja det är bara börja från sida 1 och läsa
Hehehe, Tack Jocke
Ska fixa haklapp åt dig...vi har massa sådana på jobbet!
Janne.S- Moderator
Happ....
Hemma å sjuk igen ...vet inte för vilken gång i ordningen i år!
Nåväl fick lite tid över till Sufan i alla fall.
Det har varit en del slipande å spacklande och nu tänkte jag kolla skarvarna genom att måla lite grått med en pensel över dom. Dessvärre blev jag inte helt nöjd :/
Lite finlir till!
Efte5rsom jag inte var på humör för att slipa så tog jag lite rast från själva Sufan och kikade lite på vad som skulle hänga under vingarna....detta skrapade jag ihop.
Och ett par Python 4/5 från Paragon.
Hittade ett par GBU-12 i ett gawa vapenset...
Jag börjar med att klippa vintipparna på dom så de ser lite modernare ut är väl lite mer konverterande som ska göras men jag börjar såhäringa.
Python robbotarna var lite krökta...
Jag fick koka upp en kastrull med vatten och doppa dom i det heta vattnat och räta ut dom lite ...
Spetsarna åkte av så jag kan lägga på linser...
Och de var en aning för korta så jag fick förlänga med lite gjutstam av lämplig kaliber och trimma ner.
Nåväl här är allt som ska hänga under vingarna!
2x AIM-120C AMRAAMs (från en Italeri modell..jag får kovertera dom till "C" standard dock)
2X Python 4 (Paragon resin)
2x GBU-12 ( gawa vapen set...behöver lite mer gullande)
1x GBU-27 (från en Tamyia F-117)
2X wingtanks (små)
1x ALQ-131 ECM POD
1x AN/AAQ-28(V) Rafael LITENING targeting pod
1x AN/AAQ-14 LANTIRN
Vad tror ni? Funkar det?
LImma lugnt!
Hemma å sjuk igen ...vet inte för vilken gång i ordningen i år!
Nåväl fick lite tid över till Sufan i alla fall.
Det har varit en del slipande å spacklande och nu tänkte jag kolla skarvarna genom att måla lite grått med en pensel över dom. Dessvärre blev jag inte helt nöjd :/
Lite finlir till!
Efte5rsom jag inte var på humör för att slipa så tog jag lite rast från själva Sufan och kikade lite på vad som skulle hänga under vingarna....detta skrapade jag ihop.
Och ett par Python 4/5 från Paragon.
Hittade ett par GBU-12 i ett gawa vapenset...
Jag börjar med att klippa vintipparna på dom så de ser lite modernare ut är väl lite mer konverterande som ska göras men jag börjar såhäringa.
Python robbotarna var lite krökta...
Jag fick koka upp en kastrull med vatten och doppa dom i det heta vattnat och räta ut dom lite ...
Spetsarna åkte av så jag kan lägga på linser...
Och de var en aning för korta så jag fick förlänga med lite gjutstam av lämplig kaliber och trimma ner.
Nåväl här är allt som ska hänga under vingarna!
2x AIM-120C AMRAAMs (från en Italeri modell..jag får kovertera dom till "C" standard dock)
2X Python 4 (Paragon resin)
2x GBU-12 ( gawa vapen set...behöver lite mer gullande)
1x GBU-27 (från en Tamyia F-117)
2X wingtanks (små)
1x ALQ-131 ECM POD
1x AN/AAQ-28(V) Rafael LITENING targeting pod
1x AN/AAQ-14 LANTIRN
Vad tror ni? Funkar det?
LImma lugnt!
Janne.S- Moderator
Jag kan inget om vapenlast under flygtyg ,men gillar när det är fullt under vingarna , och ser ut som du får gott om den varan nu Janne !
Gigabyte
Klar det där går Janne!
Dröm last enligt mig
Jocke
Dröm last enligt mig
Jocke
JOooCKE
Tack pojkar
Så om ingen expert säger något annat så kör jag på det här
Så om ingen expert säger något annat så kör jag på det här
Janne.S- Moderator
Hejsan!
Ja, nog blir det fullt under vingarna, men tufft o tungt blir det!
Rock´n´Roll!
Med tanke på hur Israelerna Överlastar sina F-16 så är det nog ingen fara!
Limma Lungt!
Stefan
Ja, nog blir det fullt under vingarna, men tufft o tungt blir det!
Rock´n´Roll!
Med tanke på hur Israelerna Överlastar sina F-16 så är det nog ingen fara!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Hehehe jo...men det kan komma lite förändringar på kapslarna...
Jag har lite dålig koll på dom men jag lär få veta så småningom
bara jag har klart för mig innan jag limmar fast dom
Jag har lite dålig koll på dom men jag lär få veta så småningom
bara jag har klart för mig innan jag limmar fast dom
Janne.S- Moderator
Jag har kollat forumet dåligt den senaste tiden! Men det var trevlig läsning rakt igenom hela byggtråden... Den blir ju helt grym den där :-) Janne du regerar! = Janne!
Claes
Tack Klasse
Ropa inte hej innan den står i hyllan
Ropa inte hej innan den står i hyllan
Janne.S- Moderator
Lite förändringar på lasten.....
Jag tipsades om att i F-2 lådan så fanns det stora 600 gallon tankar till F-16...så de grävde jag fram.
Sedan så var det inte en LITENING kapsel på bilden utan laser pek kapseln till LANTIRN...så jag fick leta fram en LITENING kapsel (den är kortare än LATIRN kapseln och har ett rakt luftintag på sidan)
Jag tipsades om att i F-2 lådan så fanns det stora 600 gallon tankar till F-16...så de grävde jag fram.
Sedan så var det inte en LITENING kapsel på bilden utan laser pek kapseln till LANTIRN...så jag fick leta fram en LITENING kapsel (den är kortare än LATIRN kapseln och har ett rakt luftintag på sidan)
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Lite förändringar på lasten.....
Va' i h*****e Janne, du skall väll ändå inte göra en israelisk kärra som är utrustad med ett LATRIN
Mycket vackert och detaljerat bygge, som vanligt, i toppklass!
Warsawpact- Starwarsviritous
Hehehehe
Ryssarna vet vad de sysslar med när de designar flygplan.....SU-34 har både pentry och toalett!
Så en F-16 med en latrin vore ett steg i rätt riktning
Ryssarna vet vad de sysslar med när de designar flygplan.....SU-34 har både pentry och toalett!
Så en F-16 med en latrin vore ett steg i rätt riktning
Janne.S- Moderator
En liten panelristningsspecial!
har roat mig med att rista alla panellinjer som försvunnit efter allt idogt slipande. Inte så skoj, ganska tråkigt faktiskt, tur att det inte tar så lång tid i alla fall
Här är verktygen jag använder: en vass syl, Tamyia ristverktyg, en mässings linjal (som jag faktiskt inte behövde använda) dymotejp och ristnings schabloner.
Först ristade jag de uppenbara långa och raka linjerna... Dymotejpen ger bra stöd åt ristverktyget och jag drar en 3-4 gånger väldigt löst! Det räcker för att det ska bli en bra linje, man behöver inte ta i för kung och fosterland,
då är risken stor att man halkar och gör en ful repa istället.
Dymotejpen följer krökta ytor hyfsat väl och är bättre än en linjal.
Nitarna göra jag en och en med sylen....får verkligen tiden att gå
Sedan använde jag schablonen för att rista inspektionsluckor. Jag använder sylen till det här då ristverktyget är bättre anpassat för att göra långa och raka linjer.
Så! Då var allt färdig ristat! Om jafg överlever personalmötet imorgon så ska jag limma på de sista grejerna på skrovet och sedan är det dags å grunda!
Limma lugnt!
har roat mig med att rista alla panellinjer som försvunnit efter allt idogt slipande. Inte så skoj, ganska tråkigt faktiskt, tur att det inte tar så lång tid i alla fall
Här är verktygen jag använder: en vass syl, Tamyia ristverktyg, en mässings linjal (som jag faktiskt inte behövde använda) dymotejp och ristnings schabloner.
Först ristade jag de uppenbara långa och raka linjerna... Dymotejpen ger bra stöd åt ristverktyget och jag drar en 3-4 gånger väldigt löst! Det räcker för att det ska bli en bra linje, man behöver inte ta i för kung och fosterland,
då är risken stor att man halkar och gör en ful repa istället.
Dymotejpen följer krökta ytor hyfsat väl och är bättre än en linjal.
Nitarna göra jag en och en med sylen....får verkligen tiden att gå
Sedan använde jag schablonen för att rista inspektionsluckor. Jag använder sylen till det här då ristverktyget är bättre anpassat för att göra långa och raka linjer.
Så! Då var allt färdig ristat! Om jafg överlever personalmötet imorgon så ska jag limma på de sista grejerna på skrovet och sedan är det dags å grunda!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
jippi! snart färg på denna vackra skapelse
JOooCKE
Sida 11 av 18 • 1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 14 ... 18
Liknande ämnen
» HAsegawa + IsraCast F-16I Sufa i 1/48
» Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one
» Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48
» F-16I Sufa fråga
» "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
» Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one
» Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48
» F-16I Sufa fråga