IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

+15
Matt_Public
bjork_larsson
johan r
MagnusE
MiniStuff
T-34
merlin1953packard
Poseidon
dm4
Caverö
Gigabyte
Warsawpact
Azgaron
JOooCKE
Janne.S
19 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 10 av 18 Föregående  1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 14 ... 18  Nästa

Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S fre nov 13 2009, 11:25

Tack Jocke Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av bjork_larsson fre nov 13 2009, 16:30

Joda, jag trivs som fisken i vattnet! Very Happy Det är kanon...

Vi skall flytta ut på landet kan man säga, fast närmre Varberg rent avständsmässigt. Nu bor vi ju i Veddige... och skall flytta till ett litet "place" som bratsen säger, som heter Attorp! Very Happy

Du får ta en sväng förbi sedan! Very Happy

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S fre nov 13 2009, 23:42

Trodde du redan bodde på landet Razz

Husesyn ...jo det vore något! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S sön nov 22 2009, 15:27

Jag vet det har varit tag sedan jag uppdaterda...jag kan bara skylla på mitt schema....och det faktum att det är november!
November är en sur, mörk och storming månad som suger energin ur en :/

Men hur som haver sp har jag en uppdatering å er i alla fall....måhända liten men ändock en uppdatering Very Happy

Förutom att slipa å spackla så har jag även gjort lite skojiga saker åxå...som det här utblåset!
Jag maskade den med tunna tejp remsor inför nästa färg som blir Alclad white aluminium. Efter jag gjort små pillet med remsor sp maksade jag resten med en kombo av tejp och maskol.

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01173




Resultatet...

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01182



Nu har jag målat insidan av utblåset vitt och blanklackat det....det får stå å härda så jag kan börja vädra där bak Razz
EBK ringen har däremot redan fått sig lite vädring i form av bränd sienna wash och torrborsting med ljusgrått för att få den där brända looken Very Happy

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01186




Bara för att det var så kul så petade jag in kattapluttisarna och gjorde en HUD av lite plastfilm...börjar se mysigt ut va?

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01174

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01177



Dags att börja fundera på hur jag ska täcka cockpiten innan grundmålning...

Min vaniliga metod är att sätta huven på plats för att täcka cockpiten...och efter lite torrpassande så blir så den här gången åxå.
Men först måste huven åtgärdas!

Huven var repig och hade en fog som löpte över mitten...

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01178



Så det var bara att börja putsa! först 3600 grit, sedan 8000 och slutligen 12000 grit (det är micromesh som jag använder naturligt vis Very Happy )

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01179



Och sedan i med det hela i ett johnson bad......kristall klart!

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01181


Nu får grejerna härda en stund...åt minstone till imorgon Very Happy Sedan blir det huvmaskning å lite limmande och kanske lite vädrande.
Men snar får jag slut på grejer att göra pga av att jag saknar prylar! Jag fick slut på mina favvo oljefärger (svart å orbränd umbra) all vit färg e helst slut, spacklet börjar sina...
Tur att det är löning nästa vecka det är helt klart dags att fylla på förråden Very Happy

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av T-34 sön nov 22 2009, 17:16

Jädrar vilket detaljarbete Janne, verkligen imponerande. Stilig maskering med ett snyggt resultat.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Stefan E sön nov 22 2009, 17:36

T-34 skrev:Jädrar vilket detaljarbete Janne, verkligen imponerande. Stilig maskering med ett snyggt resultat.
Magnus

Håller med!

Med den här överträffar du tom dig själv! Very Happy

Nu vill även jag ha en fullmatad, biffig o fullastad "SUFA" bredvid min slanka CJ!

Dessutom gillar jag det Israeliska öken-cammot!

Men jag har siktat in mig på Kinetics nya sats

http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=K48006

Hur dan är den här, någon som vet?

Känner att jag snart går in i F-16 "mode"!

Frågan är bara blir det en SUFA i 1/48 eller blir det en "Blue Arctic Flanker" i 1/32?

Det blir i så fall den blå-bandade nummer "35" från det här arket o modellen är Tamiyas stora F-16CJ i 1/32!

http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=TB32051

Ser fram emot fortsättningen på det här bygget!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Gigabyte sön nov 22 2009, 19:01

Läcket maskat o målat o vilken cockpit det blev ,, mycket kul att följa Janne !!!!
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av JOooCKE sön nov 22 2009, 19:11

Underbart Janne! cheers

Blir det kanske en trippel i Sufor modell GBG 2010 ? Laughing
Blir nog en kinetic för mig i julklapp från mig själv Smile


Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Warsawpact sön nov 22 2009, 19:27

Nu när man har lurkat runt på forumet så måste jag säga att dina byggen är som en perfekt guide till ett lyckat modellbyggande Smile
Något som jag skulle vilja se i nästa update är huvmaskeringen. Nog för att det är till en modern jet-fighter men jag tror att samma kunskap kan appliceras på jap-bilar Wink
Vad är det för bestyckning som du planerar att ha på Sufan, det som fanns med i boxen eller har du köpt till något?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S sön nov 22 2009, 19:59

@ Magnus - Tack Very Happy Det är lite som att öppna en julklapp när man tar bort masken efter man målat....spännande Very Happy


@Stefan -Om man ska komma med en liten snabb rescension av F-16 i 1/48 och Sufan i synnerhet så; Hands down är Tamyias F-16 i 1/48 överlägset allt annat på marknaden...när de bygger en F-16 på Lockheed så jämför dom med Tamyia först Razz Men om man nu ska ta steget till en Sufa så kommer Kinetics grejer in på en vacker andra plats gällande F-16 generellet och en klar första plats när det gäller Sufan.
Hasegawas Sufa är fortfarande samma gamla F-16D modell från 90-talet men med lite extra delar...visst är den ok..men inte mycket mer! hade de varit smarta så hade de gjort en ny F-16 form när de ändå gjorde F-2:an!


@Giga - Tack Very Happy känns kul att du uppskattar mitt lilla vansinne Very Happy

@Jocke -Tack Very Happy Vore kul med en bunt ökenmålade historier i alla fall!

@Chrille - Jodå jag kan gå in lite mer ingående på huvmaskeringen sedan Very Happy Angående beväpning...Jag skrev tidigare i tråden att en tanke var att hänga dit en GBU-27 och två stycket GBU-12 på en TER lavett....sedan så har jag Python 4:or från paragorn och kanske ett par AMRAAMS åxå?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Azgaron mån nov 23 2009, 02:21

Snyggt jobbat Janne! Huv och cockpit blev ju attans fina!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Caverö mån nov 23 2009, 06:47

Det blir jädrans bra alltihopet cheers , men säg mig känns det inte lite motigt ibland att hålla på så länge med samma modell.

Jag får panik ibland om det drar ut på tiden.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S mån nov 23 2009, 11:40

Tack Håkan Very Happy

@ Mattias egentligen så har jag inte hållit på så länge med själva modellen, det är mer att det går nästan två veckor innan jag har tid och ork att sätta mig med den som gör att det drar ut på tiden.

Helt ärligt så känner inte jag att jag har andra modeller i kroppen än just denna och jag vill ha klar den...sedan att det drar iväg tidsmässigt gör inget. Eftersom jag satsat en hel del tid och resurser på denna så vill jag att den ska bli bra och då får det ta den tid det vill, vor synd att börja tulla på kvalitén just nu.

Vigilanten tog ju si lilla tid den med Razz från maj till september.....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S mån nov 23 2009, 17:34

Hallå igen Very Happy

två uppdateringar på två dagar....måste vara något i luften!

Nåväl det här är en riktigt liten uppdatering ...lite mer av en maska huv special som jag hörde något önskemål om.
Så jag tänkte jag skulle dela med mig av mitt vans.... jag menar vishet Razz


Jag är inte jätte förtjust i Eduards färdiga masker...inte för att dom inte är bra utan jag tycker de är slöseri med pengar som man kan lägga på annat!
Så svårt är det inte att maska en huv med Tamyia tejp och inte tar det särskilt lång tid heller.


Så..då kör vi! jag behöver en huv....check! Fin och gnistrande efter Johnson badet Very Happy

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01187



Sedan börjar jag att skära 3 stycken tejpremsor av Tamyia tejp ca 2 mm breda och för att undvika onödiga fingeravtryck så har jag p mig kirurghandskar (lite grejer kan man nalla från jobbet)
Kan ju nämna också att det kommer att detaljeras ytterligare på huven men det blir typ det sista jag gör innan modellen blir klar.

Hur som helst...tejpremsor å kirurghandske var det...


F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01190



Jag bröjar med att sätta tejpremsorna längsmed ramarna i huven med början bakifrån.... efter att remsan är på plats skär jag bort överflödig tejp. Notera dock att ajg ine skär längsmed med kniven utan
jag lägger eggen mot remsan och trycker tills jag känner hur den går igenom tejpen!
Man undviker massa jobbiga knivrepor på det här sättet, utifall olyckan skulle vara framme.

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01191




Och så vidare....

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01192



Sedan ska det på en remsa som följer huvens bas hela vägen runt! Det är en lite klurig dubbelkrökt yta men med smala remsor tayia tejp så går det bra i alla fall till och med runt kröken i fronten.
Tamyia tejp är väldigt flexibel och man kan sträcka ut den över nästa löjliga former. Bara remsan är tillräckligt smal så fixar det det mesta.

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01195



När hela basen är maskad så skär jag tejpen vid ramarna på samma sätt som jag skar tidigare...alltså inte dra kniven utan tryck den mot!

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01196



För att fylla innanfär ramarna jag gjort av tejpen så tar jag helt enkelt bredare tejpbitar och sätter dit. Innan jag fäster tejpen så drar jag av klister från tejpen genom att fästa den på min hand några gånger.
Detta för att slipa klibbiga klisterrester på min fina huv!

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01197



Och så är hela huven maskad! Jag använde maskol i eventuella glipor i masken.

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01199



Efter jag är klar med det så rullar jag korvar utav häftmassa och fäster runt cockpit....

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01201



Och sedan pressar jag ner huven försiktigt...och den är klar för allt möjligt slipande å kladdande jag kan hitta på!

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01203




Det var väl inte så svårt? Och det går ganska fort....tog väl en 20 minuter att maska och fästa huven!
Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Azgaron mån nov 23 2009, 18:08

Bra tips Janne!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av JOooCKE mån nov 23 2009, 19:50

Perfekt undervisning!
Ska köpa på mig lite tamiya tejp Smile


Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S mån nov 23 2009, 22:29

hehe Tamyia tejp är ett måste Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S lör nov 28 2009, 20:37

Hejs! Nu har jag minsan kladdat så det förslår! Very Happy


Tänkte jag skulle testa en metod att måla och spackla luft intag på samma gång!

Tanlen var att använda latexfärg...men det blev något akryligt från färghandeln istället. Jag har inge husfärger som ligger å skräpar så jag var tvungen att köpa.
Den här färgen kom i en hyfsat lagom burk och skinnade mig bara litegran Razz
Fördelen är att den är vattenlöslig så jag kan kladda rätt friskt utan att det ska vara svårt att göra rent efter mig!

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01206


Efter färganskaffningen så var jag tvungen att preparera luftintaget. Eftersom den är öppen på toppen så var jag tvungen att tejpa så jag kunde hälla färg i den sedan.

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01207



Avslutade med en bit tejp i botten som jagkan rycka loss sedan jag hällt i färgen.

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01208



Det hade varit lite marigt att hälla färgen direkt från burken så jag använde en liten plastkopp som skopa

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01209



In med geggan!....måste säga att jag blev ganska nöjd med resultatet, faktum är att man kan lägga ner slipande å spacklande i luftintag helt och hållet! Man häller i färgen och den är så tjock så den täcker ALLT!
Nu ska den bara torka i 4 timmar Very Happy

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01210

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01211


Annat som jag skulle ha i dag när jag shoppade loss var Mr.Surface...med tyvär hade inte Anders någe och jag orkade inte åka till Hobby Center. Vad göra då?
Jo, jag köpte på mig lite mer Tamyia putty och lite standardförtunning från färghandeln och blandade mitt eget flytande spackel!


Lite Tamyia spackel i en kopp....

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01212



I med lite standardförtunning och blanda med en tandpetare tills det blev lagom viskositet.

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01213




Så bara pensla på det där det behövdes!

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 DSC01214




Det var dagens lilla arbete det! Imorgon går jag på ett jourpass så de släpper ut mig på tisdag igen, då blir det lite putsande och sedan limma dit luftintaget och
antagligen spackla lite till Razz Men sedan blir det nog lite grundmålande!


Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av MiniStuff lör nov 28 2009, 21:10

Snyggt Janne! Smart metod att lösa svåråtkomliga områden Very Happy Tål att testas vid tillfälle...

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Gigabyte lör nov 28 2009, 21:35

snyggt och bra sätt att slippa slipa Smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S lör nov 28 2009, 21:38

Tack´Marcus å Giga Very Happy

Tänk om man kunde göra så med hela modellen?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Gigabyte lör nov 28 2009, 21:43

Very Happy
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Caverö lör nov 28 2009, 23:08

Man blir nästan impad av ditt bygge Janne Razz
Helt underbart vad du grejar med denna kärran. Blir så apsnyggt oxå. cheers

Har aldrig ägt någon Tamiyatejp, menar du att det är bra stuff asså Question
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Azgaron lör nov 28 2009, 23:39

Blev ju snyggt "kladdat" Janne! Intaget blev himla snyggt så!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S lör nov 28 2009, 23:54

Nu skrämmer du mig Mattias! Har du aldrig pillat med Tamyia tejp?! Otroligt!
Razz

Det börjar nalkas jul snart...så den borde bli färdig om 3-4 veckor Razz


Tack Håkan Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 10 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 10 av 18 Föregående  1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 14 ... 18  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet