IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

+15
Matt_Public
bjork_larsson
johan r
MagnusE
MiniStuff
T-34
merlin1953packard
Poseidon
dm4
Caverö
Gigabyte
Warsawpact
Azgaron
JOooCKE
Janne.S
19 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 14 av 18 Föregående  1 ... 8 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Nästa

Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 14 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av JOooCKE mån dec 28 2009, 12:26

Härligt Janne! cheers
Som Johan sade, nu väntar vi bara på den riktiga färgen. F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 14 Icon_biggrin Den kanske kommer senare i dag? Har vi en sån tur? Very Happy

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE

Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 14 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S mån dec 28 2009, 12:35

Vi får se.......... F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 14 Icon_cool
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Azgaron mån dec 28 2009, 14:17

Ser ju bra ut så långt Janne!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av T-34 mån dec 28 2009, 15:55

Riktigt snyggt Janne. Nu gäller det att inte dra på för mycket med täckfärgen. Very Happy
Magnus
T-34
T-34

Inlägg av Janne.S mån dec 28 2009, 16:01

Tack Håkan å Mange! Very Happy
Drar på ett lager åt gången så får vi se var det slutar!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Janne.S mån dec 28 2009, 18:24

Så, nu har jag målat den första färgen.....sandfärgen. det blev Humbrols nr.121som plaskades på med stor iver Very Happy Nu får den vara ifred åtminstone tills imorgon eftermiddag (dags att återgå till jobbet Sad ) Sedan ska det maskas med häftmassa inför nästa färg.....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Janne.S tis dec 29 2009, 18:45

Jag hade egentligen tänkt vänta med den här uppdatering tills hela kammot var målat...men jag kunde inte hejda mig!
Här kommer en lite maskningsspecial med häftmasse maskning!

Först målade jag sandfärgen, Hum 121, så mycket precision var inte nödvöndigt bara det hamnade på ungefär rätt plats så var det bra med det.
Sedan fick det stå tills jag kom hem från jobbet idag.
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 14 DSC01364
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 14 DSC01365

Väl hemma började jag rulla ihop häftmassan till långa, smala korvar. Jag använder Faber Castelles "Tack it", men fabrikat spelar nog ingen roll egentligen.
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 14 DSC01366

Sedan gjorde jag kammo-profilen med "korvarna" och försökte komma ihåg på vilken sida vilken färg skulle hamna Razz
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 14 DSC01367

Efter det så "fyllde" jag utrymmet mellan korvarna med tamyia tejp, det går antagligen lika bra eller snabbare att göra mallar i papper och täcka över häftmassan Very Happy
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 14 DSC01368

Så gjorde jag likadant över hela modellen....så där
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 14 DSC01369

..Och målade med Xtracolor F-16 green, förhoppningsvist på de rätta ställena!
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 14 DSC01370

Och så långt hann jag idag.... Xtracolor är blanka färger så det lär behövas minst en dag tills färgen har torkat tillräckligt för att jag ska kunna maska för det bruna.

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av johan r ons dec 30 2009, 03:15

Najs Janne. Trevligt att du inte kan hålla dig från att måla!

Jag gissar att det är viktigt att hålla sprutan relativt vinkelrätt mot ytan för att det skall funka med korvarna........? eller ?

Ser fram emot nästa uppdatering på nyårsafton då............

// Johan
johan r
johan r

Inlägg av Janne.S ons dec 30 2009, 11:29

Tack Johan!
Handlar mer om att ha sprutan i samma läge så man slipper få en skugga på färgkanten...det går alltid att polera lite så det är inte förkylt för det Very Happy
Nu ska jag gå och maska det gröna och blåsa det bruna.........
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av JOooCKE ons dec 30 2009, 12:02

yabbadabba doo!!! Very Happy
Mycket trevligt Janne! Ska bli väldigt kul att se det burna också Very Happy

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av Azgaron ons dec 30 2009, 12:06

Ser bra ut Janne! Ska bli kul att se hur kammot blir!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Janne.S ons dec 30 2009, 16:51

Såja! kamot e klart!

Maskade det gröna...
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 14 DSC01371

Blåste Hum 118...
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 14 DSC01372

JAg lovar att det fick torka i säkert en halvtimme innan jag började slita loss masken!!!!Razz
Och banne mig om det inte ser riktigt bra ut!
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 14 DSC01373
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 14 DSC01374

Bara ett par blämmor på den perfekta ytan.... några ställen där färgen fastnade mer på tejpen än på resinytan Razz
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 14 DSC01375

Det här är det värsta stället....lite bättringsmålning och kanske en aning mer slipande runt CFTn
Inget värre i alla fall!
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 14 DSC01376

En liten bild från ovan för att avsluta uppdateringen!
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 14 DSC01378

Nu ska jag bara bättringsmåla lite innan jag målar undersidan och börjar med detaljmålandet!

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av johan r ons dec 30 2009, 17:23

Tusan Janne, nu ligger du före i tidsschemat. Du lovade ju att färgen skulle få torka länge denna gången........

Ser ju riktigt trevligt ut nu när färgen kommit på. Lite trist med färgsläppen men man får ju nästan alltid räkna med lite bättringsarbete under resans gång.

Ganska mystisk maskin egentligen. Ser ut som om man monterat en massa pryttlar i efterhand som inte hör hemma på ett flygplan. Jag menar att dom inte ser aerodynamiska ut för fem öre. Den runda burken före fenroten tycker man ju skulle kunna få att bli lite mer strömlinjeformad.......

Gott jobbat Janne!

keep em coming

// Johan
johan r
johan r

Inlägg av Janne.S ons dec 30 2009, 17:32

Kan inte annat än hålla med. Det är ju inte direkt en jaktkärra längre med de där modifikationerna....prestande är rejält försämrat men den kan kånka en jäkla massa bomber och den har ECM gojs i ryggåsen så det slår härliga till.
F-16 flygkroppen börjar närma sig slutet på sin livstid (skrovdesignen) och antagligen skulle jag tro att F-16F blir den sista produktionsvarianten av F-16, det går helt enkelt inte att anpassa skrovet mer.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av T-34 ons dec 30 2009, 18:13

Härligt kommouflage Janne.
Magnus
T-34
T-34

Inlägg av Janne.S ons dec 30 2009, 18:41

Tack Magnus Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av JOooCKE ons dec 30 2009, 19:02

Väldigt snyggt camo Janne! Very Happy
Synd bara på färgsläppen Sad Men det är sånt som händer... Det fixar du! Very Happy

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av Janne.S ons dec 30 2009, 19:38

Tack Jocke Very Happy
Jodå inga problem Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av MiniStuff ons dec 30 2009, 22:16

Läckert kammo! Ser ut att bli ett riktigt bra slutresultat detta...

/M

Inlägg av Janne.S ons dec 30 2009, 22:26

Tack Marcus!
Kan alltid hoppas Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Gigabyte ons dec 30 2009, 22:49

Rackans läckert camo janne F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 14 Icon_smile
Gigabyte
Gigabyte

Inlägg av Janne.S ons dec 30 2009, 23:11

Självklart! Det är ju ett öken kammo!!!!! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Azgaron tor dec 31 2009, 03:21

Blev ju snyggt kammo Janne!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av JOooCKE tor dec 31 2009, 11:20

Janne.S skrev:Självklart! Det är ju ett öken kammo!!!!! Very Happy

2 tummar upp!! Very Happy hehe
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av Stefan E tor dec 31 2009, 11:36

Hejsan!

Snyggt som vanligt Janne!

Ökencammo är min favoritmålning, och särskilt den Israeliska är bara sååå läcker!

Jag har planer på en F-4 Phantom II, En Mirage IIICJ och en F-15 (minst), alla i 1/48, i Israeliskt öken-cammo förutom Avian och Spitfiren som är under bygge just nu, även dessa i 1/48!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 14 av 18 Föregående  1 ... 8 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet