F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!
+15
Matt_Public
bjork_larsson
johan r
MagnusE
MiniStuff
T-34
merlin1953packard
Poseidon
dm4
Caverö
Gigabyte
Warsawpact
Azgaron
JOooCKE
Janne.S
19 posters
Sida 14 av 18
Sida 14 av 18 • 1 ... 8 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18
Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!
Härligt Janne!
Som Johan sade, nu väntar vi bara på den riktiga färgen. Den kanske kommer senare i dag? Har vi en sån tur?
/ Jocke
Som Johan sade, nu väntar vi bara på den riktiga färgen. Den kanske kommer senare i dag? Har vi en sån tur?
/ Jocke
JOooCKE
Ser ju bra ut så långt Janne!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Riktigt snyggt Janne. Nu gäller det att inte dra på för mycket med täckfärgen.
Magnus
Magnus
T-34
Tack Håkan å Mange!
Drar på ett lager åt gången så får vi se var det slutar!
Drar på ett lager åt gången så får vi se var det slutar!
Janne.S- Moderator
Så, nu har jag målat den första färgen.....sandfärgen. det blev Humbrols nr.121som plaskades på med stor iver Nu får den vara ifred åtminstone tills imorgon eftermiddag (dags att återgå till jobbet ) Sedan ska det maskas med häftmassa inför nästa färg.....
Janne.S- Moderator
Jag hade egentligen tänkt vänta med den här uppdatering tills hela kammot var målat...men jag kunde inte hejda mig!
Här kommer en lite maskningsspecial med häftmasse maskning!
Först målade jag sandfärgen, Hum 121, så mycket precision var inte nödvöndigt bara det hamnade på ungefär rätt plats så var det bra med det.
Sedan fick det stå tills jag kom hem från jobbet idag.
Väl hemma började jag rulla ihop häftmassan till långa, smala korvar. Jag använder Faber Castelles "Tack it", men fabrikat spelar nog ingen roll egentligen.
Sedan gjorde jag kammo-profilen med "korvarna" och försökte komma ihåg på vilken sida vilken färg skulle hamna
Efter det så "fyllde" jag utrymmet mellan korvarna med tamyia tejp, det går antagligen lika bra eller snabbare att göra mallar i papper och täcka över häftmassan
Så gjorde jag likadant över hela modellen....så där
..Och målade med Xtracolor F-16 green, förhoppningsvist på de rätta ställena!
Och så långt hann jag idag.... Xtracolor är blanka färger så det lär behövas minst en dag tills färgen har torkat tillräckligt för att jag ska kunna maska för det bruna.
Limma lugnt!
Här kommer en lite maskningsspecial med häftmasse maskning!
Först målade jag sandfärgen, Hum 121, så mycket precision var inte nödvöndigt bara det hamnade på ungefär rätt plats så var det bra med det.
Sedan fick det stå tills jag kom hem från jobbet idag.
Väl hemma började jag rulla ihop häftmassan till långa, smala korvar. Jag använder Faber Castelles "Tack it", men fabrikat spelar nog ingen roll egentligen.
Sedan gjorde jag kammo-profilen med "korvarna" och försökte komma ihåg på vilken sida vilken färg skulle hamna
Efter det så "fyllde" jag utrymmet mellan korvarna med tamyia tejp, det går antagligen lika bra eller snabbare att göra mallar i papper och täcka över häftmassan
Så gjorde jag likadant över hela modellen....så där
..Och målade med Xtracolor F-16 green, förhoppningsvist på de rätta ställena!
Och så långt hann jag idag.... Xtracolor är blanka färger så det lär behövas minst en dag tills färgen har torkat tillräckligt för att jag ska kunna maska för det bruna.
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Najs Janne. Trevligt att du inte kan hålla dig från att måla!
Jag gissar att det är viktigt att hålla sprutan relativt vinkelrätt mot ytan för att det skall funka med korvarna........? eller ?
Ser fram emot nästa uppdatering på nyårsafton då............
// Johan
Jag gissar att det är viktigt att hålla sprutan relativt vinkelrätt mot ytan för att det skall funka med korvarna........? eller ?
Ser fram emot nästa uppdatering på nyårsafton då............
// Johan
johan r
Tack Johan!
Handlar mer om att ha sprutan i samma läge så man slipper få en skugga på färgkanten...det går alltid att polera lite så det är inte förkylt för det
Nu ska jag gå och maska det gröna och blåsa det bruna.........
Handlar mer om att ha sprutan i samma läge så man slipper få en skugga på färgkanten...det går alltid att polera lite så det är inte förkylt för det
Nu ska jag gå och maska det gröna och blåsa det bruna.........
Janne.S- Moderator
yabbadabba doo!!!
Mycket trevligt Janne! Ska bli väldigt kul att se det burna också
/ Jocke
Mycket trevligt Janne! Ska bli väldigt kul att se det burna också
/ Jocke
JOooCKE
Ser bra ut Janne! Ska bli kul att se hur kammot blir!
Håkan
Håkan
Såja! kamot e klart!
Maskade det gröna...
Blåste Hum 118...
JAg lovar att det fick torka i säkert en halvtimme innan jag började slita loss masken!!!!
Och banne mig om det inte ser riktigt bra ut!
Bara ett par blämmor på den perfekta ytan.... några ställen där färgen fastnade mer på tejpen än på resinytan
Det här är det värsta stället....lite bättringsmålning och kanske en aning mer slipande runt CFTn
Inget värre i alla fall!
En liten bild från ovan för att avsluta uppdateringen!
Nu ska jag bara bättringsmåla lite innan jag målar undersidan och börjar med detaljmålandet!
Limma lugnt!
Maskade det gröna...
Blåste Hum 118...
JAg lovar att det fick torka i säkert en halvtimme innan jag började slita loss masken!!!!
Och banne mig om det inte ser riktigt bra ut!
Bara ett par blämmor på den perfekta ytan.... några ställen där färgen fastnade mer på tejpen än på resinytan
Det här är det värsta stället....lite bättringsmålning och kanske en aning mer slipande runt CFTn
Inget värre i alla fall!
En liten bild från ovan för att avsluta uppdateringen!
Nu ska jag bara bättringsmåla lite innan jag målar undersidan och börjar med detaljmålandet!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Tusan Janne, nu ligger du före i tidsschemat. Du lovade ju att färgen skulle få torka länge denna gången........
Ser ju riktigt trevligt ut nu när färgen kommit på. Lite trist med färgsläppen men man får ju nästan alltid räkna med lite bättringsarbete under resans gång.
Ganska mystisk maskin egentligen. Ser ut som om man monterat en massa pryttlar i efterhand som inte hör hemma på ett flygplan. Jag menar att dom inte ser aerodynamiska ut för fem öre. Den runda burken före fenroten tycker man ju skulle kunna få att bli lite mer strömlinjeformad.......
Gott jobbat Janne!
keep em coming
// Johan
Ser ju riktigt trevligt ut nu när färgen kommit på. Lite trist med färgsläppen men man får ju nästan alltid räkna med lite bättringsarbete under resans gång.
Ganska mystisk maskin egentligen. Ser ut som om man monterat en massa pryttlar i efterhand som inte hör hemma på ett flygplan. Jag menar att dom inte ser aerodynamiska ut för fem öre. Den runda burken före fenroten tycker man ju skulle kunna få att bli lite mer strömlinjeformad.......
Gott jobbat Janne!
keep em coming
// Johan
johan r
Kan inte annat än hålla med. Det är ju inte direkt en jaktkärra längre med de där modifikationerna....prestande är rejält försämrat men den kan kånka en jäkla massa bomber och den har ECM gojs i ryggåsen så det slår härliga till.
F-16 flygkroppen börjar närma sig slutet på sin livstid (skrovdesignen) och antagligen skulle jag tro att F-16F blir den sista produktionsvarianten av F-16, det går helt enkelt inte att anpassa skrovet mer.
F-16 flygkroppen börjar närma sig slutet på sin livstid (skrovdesignen) och antagligen skulle jag tro att F-16F blir den sista produktionsvarianten av F-16, det går helt enkelt inte att anpassa skrovet mer.
Janne.S- Moderator
Väldigt snyggt camo Janne!
Synd bara på färgsläppen Men det är sånt som händer... Det fixar du!
/ Jocke
Synd bara på färgsläppen Men det är sånt som händer... Det fixar du!
/ Jocke
JOooCKE
Tack Jocke
Jodå inga problem
Jodå inga problem
Janne.S- Moderator
Läckert kammo! Ser ut att bli ett riktigt bra slutresultat detta...
/M
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Tack Marcus!
Kan alltid hoppas
Kan alltid hoppas
Janne.S- Moderator
Självklart! Det är ju ett öken kammo!!!!!
Janne.S- Moderator
Blev ju snyggt kammo Janne!
Håkan
Håkan
Janne.S skrev:Självklart! Det är ju ett öken kammo!!!!!
2 tummar upp!! hehe
JOooCKE
Hejsan!
Snyggt som vanligt Janne!
Ökencammo är min favoritmålning, och särskilt den Israeliska är bara sååå läcker!
Jag har planer på en F-4 Phantom II, En Mirage IIICJ och en F-15 (minst), alla i 1/48, i Israeliskt öken-cammo förutom Avian och Spitfiren som är under bygge just nu, även dessa i 1/48!
Limma Lungt!
Stefan
Snyggt som vanligt Janne!
Ökencammo är min favoritmålning, och särskilt den Israeliska är bara sååå läcker!
Jag har planer på en F-4 Phantom II, En Mirage IIICJ och en F-15 (minst), alla i 1/48, i Israeliskt öken-cammo förutom Avian och Spitfiren som är under bygge just nu, även dessa i 1/48!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 14 av 18 • 1 ... 8 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18
Liknande ämnen
» HAsegawa + IsraCast F-16I Sufa i 1/48
» Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one
» Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48
» F-16I Sufa fråga
» "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
» Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one
» Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48