IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

+15
Matt_Public
bjork_larsson
johan r
MagnusE
MiniStuff
T-34
merlin1953packard
Poseidon
dm4
Caverö
Gigabyte
Warsawpact
Azgaron
JOooCKE
Janne.S
19 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 17 av 18 Föregående  1 ... 10 ... 16, 17, 18  Nästa

Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S fre jan 22 2010, 12:58

Dert bidde No 427 till sist Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av JOooCKE fre jan 22 2010, 14:30

Janne.S skrev:Hehehe bygg i din egen takt Jocke, inte stressa -bara njuta Very Happy

Jag satt och kollade lite förut... Impalan är ju nästan färdig byggd bara att jag inte har börjat måla men det tar ju inte någon tid, Scanian tar nog inte någon jätte tid heller när jag bara har alla grejor hemma lika så med El Caminon så det är inte alls omöjligt att jag också bygger en Sufa innan modell GBG Very Happy

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Stefan E fre jan 22 2010, 18:37

Ok, då tar väl jag 408! F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Icon_biggrin

Det vore ju dumt om vi tog samma nummer på våra maskiner!

Hittade samma lista då Eduardo lagt ut den på Stockholmssidan.
Jag gick in där efter jag varit här, och hittade listan!

Limma Lungt!

Stefan





Stefan!
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S fre jan 22 2010, 20:02

Hehehe, låter bra det!


Har pillat med beväpningen hela dagen idag...det är en del som ska hänga under vingar och annat Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S lör jan 23 2010, 21:14

Sufa bygget rullar på...

Jag har pillat lite med allt godis som ska hänga under vingarna....
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0161


Grundad med Alclad II microfiller och sedan preshejdat med mattsvart.
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0175

Lite grått...
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0179


Jag skrämde upp lite mer dekaler från mina gömmor, de behövs då t.ex. Python 4:orna inte kom med vare sig målningsbeskrivning eller dekaler!
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0178

SÅ flygplans nummret på plats...
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0163

Då var det inget mer på ett par dagar igen...ska jobba igen Razz

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av JOooCKE sön jan 24 2010, 00:14

Tjusigt! cheers
Och mycket trevlig last blir det Smile Inte långt kvar nu! Very Happy

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S sön jan 24 2010, 00:37

Vem vet...kanske får klar den till Februari mötet.......

Själva flygplanet väntar på washer och lite vädring samt mattlack..sedan är den klar. Beväpningen ska detaljmålas och blank lackas innan dekalisering och vädring.
Sedan ska grejerna helt enkelt limmas ihop Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Obed sön jan 24 2010, 13:00

ska utblåset få lite bränd ton?
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S sön jan 24 2010, 13:13

Jag har ett vädringsset från Tamyia som jag tänkte laborera lite med..så det blir lite mer vädring på utsidan Very Happy

Tror jag har en bild på den lite tidigare i tråden då jag satte ihop utblåset.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S lör jan 30 2010, 15:02

Nu var det ett tag sedan igen Very Happy
Jag har laddat med en liten huv-special idag.

Huven i gawa lådan är bara så tråkig.....inga detaljer alls! Eftersom jag har hållit på att detaljera allt annat i modellen så var det lika bara att detaljera huven
också. Så inte kontrasten blir för stor Razz
Det blir inget superdetljerande utan bara tillräckligt med detaljer för att det ska se bättre ut än OOB.

Första steget vara att göra distanser av evergreen plaströr.Det hålls på plats merd tejpremsor för att att det ska bli lättare att limma den på plats.
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0188


så ja....
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0190


Sedan limmade jag på paneler på insidan av tunn plasticard och trimmade i framändan.
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0192

Reglarna klippte jag till av plasticard och limmade fast. Jag försökte att få till placeringen med hjälp av foton någon vänlig själ skickat mig...vet egentligen inte hur korrekt det blev.
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0193

Nu ska 4 handtag bli till. För att de ska bli lika stora så gör jag en jigg av gjutstam.
Först klipper jag loss en bit gjutstam och sedan sågara jag ett spår mitt på.
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0196

Sedan klipper jag till gjutstammen så bredden på handtagen stämmer och sågar till spår i ändarna också.
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0200

Jag pressar in koppartråd i spåret och ut poppar handtag i rätt storlek och likadana Very Happy
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0202

Så ja, allt limmat på plats!
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0206

SÅ målning och torrborstning och klart!
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0207



Det blev en liten uppdatering igen och nu ska jag sätta dekaler på allt som ska hänga under vingarna...sedan blir det vädring och mattlackande av alltihop
Och banne mig om den inte blir klar då!
Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av T-34 lör jan 30 2010, 16:10

Härligt att se din noggrannhet Janne. Det är dom små detaljerna som gör det.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S lör jan 30 2010, 16:20

Tack Magnus Very Happy

Jag vill så gärna bli klar med den här nu men jag kan inte med att börja slarva på slutet. Hade kunnat sätta dit huven som den är men det hade inte varit rättvist mot resten av modellen Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av JOooCKE lör jan 30 2010, 16:46

Tjusig huv Janne! Very Happy

/ Jcoke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S lör jan 30 2010, 16:59

Tack Jocke Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S sön jan 31 2010, 18:53

Så var dekalerna satta på allt som ska hänga under vingarna....de har även blivit förseglade med ytterligare johnson lager. Nu får det härda i lugn och ro innan jag börjar med washerna......och sedan är det bara mattlack och slutmontering kvar banne mig!....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Claes sön jan 31 2010, 20:05

Du gör helt rätt! Ta det lugnt... jag förivrar mig alltid i slutet och gör nåt slarvmisstag som drar ner...

Claes


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S sön jan 31 2010, 23:42

Lätt hänt när man bara vill ha klar grejen! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Gigabyte mån feb 01 2010, 18:28

Fint jobb med huven ,, du ger dig inte utan fin-detaljerar ända till slutet av bygget ,!!
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S mån feb 01 2010, 20:27

Tack Giga Very Happy
Japp..ska det va så ska det....sliter inte hund med en modell i 5 månader för att börja slarva mot slutet!
Jösses 5 månader...till och med Viggien tog bara 4!
Det blir speed byggen resten av året banne mig Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S tis feb 02 2010, 19:03

Så gott folk, det här blir sista uppdateringen på Sufan!
Jösses, jag började bygget i september och det blev inte klar förrän nu! 5 månader, jag har aldrig tagit så god tid på mig att bli klar, inte ens Vigilanten tog så lång tid!
Ja, jo, jag hann med en liten TIE interceptor där emellan när inspirationen tröt , men ändå. Jag har aldrig scratchat så mycket detaljer själv, en intressant och rolig upplevelse,
plus en och anna sparad krona Razz Även om priset på kmodellen som sådan aldrig var en faktor med tanke på vad Isracast grejerna kostade!
Jag fick massor utav stöd och tips från allehanda människor under det här bygget, det är det som är det roliga med att lägga upp bygge på nätet. Tack för allt stöd!
Då så folket. då kommer sista uppdateringen!

Det här är vad jag använder i mina washer, en liten medicinkopp, Ivory black och Burnt Umber oljefärger och terpentin.
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0211


Allt blandas tills det har samma viskositet som mjölk ungefär.
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0217

Plaska på redigt med en pensel.
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0218


Torka av med en bit gamma T-shirt
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0223

Efter allt smått fått smaka på washen så fick även Sufan sitt!
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0225
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0226


Sedan mattlackade jag med Model Masters mattlack....
Här är allt skoj som ska hänga under vingarna färdigt.
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0228

Och här slog katastrofen till...lacken krackelerade på Sufan :/ Har aldrig hänt mig förut och jag vet inte vad som orsakade det...otur antar jag Razz
Jag kommer inte göra något åt det...jag är alldeles utomrdentligt nöjd med modellen som den är, den kommer kankse aldrig ta ett första pris i en tävling men oj vad skoj jag hadenär jag byggde den!
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0231

Här är allt som ska limmas på vid slutmonteringen......
F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 IMG_0234

Ni får vänta på bilderna på den färdiga modelen, jag behöver köpa ett stativ till min kamera först innan jag kan fota den färdia modellen!
Limma lugnt och tack för att ni haft tålamodet att följa det här bygget!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av JOooCKE tis feb 02 2010, 20:19

Ska bli kul att se bilderna på den färdiga kärran! Very Happy
Men hur ser krackeleringarna ut?? syns dem väl??

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Azgaron tis feb 02 2010, 20:50

Ser mycket bra ut Janne! Synd att lacken krackelerade när du lag så mycket jbb på kärran!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S tis feb 02 2010, 22:07

Tack killar Very Happy

Krackeleringen syns väl från några dec avstånd och det är på båda vingarna. Det var när jag lade på själva washen som det syntes tydligt.

Men men så kan det gå ibland Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av JOooCKE tis feb 02 2010, 22:17

Finns det inget du kan göra för att fixa det då??
Vore synd om det var något sånt på en modell som den här... F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Icon_sad
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Stefan E tis feb 02 2010, 22:29

hejsan Janne!

Ett super-snyggt bygge!

Jag vet hur det känns när det skiter sig på upploppet!

Trist, men det är sådant som händer!
Även om man gör allt helt rätt så kan det hända ändå!

Vad jag kunnat se har du gjort allt helt rätt under ditt bygge!

Det har i vilket fall som helst varit kul och inspirerande (och lärorikt!) att följa ditt bygge!

Själv har jag fått smak för något Israeliskt inom en snar framtid!
Academys nya F-15 Ra´am (fick hem den idag!) eller Kinetics F-16 Sufa?
Har så svårt att bestämma mig, men det lutar åt Örnen, Tycker den kärran är så häftig!!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 17 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 17 av 18 Föregående  1 ... 10 ... 16, 17, 18  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet