F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!
+15
Matt_Public
bjork_larsson
johan r
MagnusE
MiniStuff
T-34
merlin1953packard
Poseidon
dm4
Caverö
Gigabyte
Warsawpact
Azgaron
JOooCKE
Janne.S
19 posters
Sida 17 av 18
Sida 17 av 18 • 1 ... 10 ... 16, 17, 18
Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!
Dert bidde No 427 till sist
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Hehehe bygg i din egen takt Jocke, inte stressa -bara njuta
Jag satt och kollade lite förut... Impalan är ju nästan färdig byggd bara att jag inte har börjat måla men det tar ju inte någon tid, Scanian tar nog inte någon jätte tid heller när jag bara har alla grejor hemma lika så med El Caminon så det är inte alls omöjligt att jag också bygger en Sufa innan modell GBG
/ Jocke
JOooCKE
Ok, då tar väl jag 408!
Det vore ju dumt om vi tog samma nummer på våra maskiner!
Hittade samma lista då Eduardo lagt ut den på Stockholmssidan.
Jag gick in där efter jag varit här, och hittade listan!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan!
Det vore ju dumt om vi tog samma nummer på våra maskiner!
Hittade samma lista då Eduardo lagt ut den på Stockholmssidan.
Jag gick in där efter jag varit här, och hittade listan!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan!
Stefan E- Linkebodamannen
Hehehe, låter bra det!
Har pillat med beväpningen hela dagen idag...det är en del som ska hänga under vingar och annat
Har pillat med beväpningen hela dagen idag...det är en del som ska hänga under vingar och annat
Janne.S- Moderator
Sufa bygget rullar på...
Jag har pillat lite med allt godis som ska hänga under vingarna....
Grundad med Alclad II microfiller och sedan preshejdat med mattsvart.
Lite grått...
Jag skrämde upp lite mer dekaler från mina gömmor, de behövs då t.ex. Python 4:orna inte kom med vare sig målningsbeskrivning eller dekaler!
SÅ flygplans nummret på plats...
Då var det inget mer på ett par dagar igen...ska jobba igen
Limma lugnt!
Jag har pillat lite med allt godis som ska hänga under vingarna....
Grundad med Alclad II microfiller och sedan preshejdat med mattsvart.
Lite grått...
Jag skrämde upp lite mer dekaler från mina gömmor, de behövs då t.ex. Python 4:orna inte kom med vare sig målningsbeskrivning eller dekaler!
SÅ flygplans nummret på plats...
Då var det inget mer på ett par dagar igen...ska jobba igen
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Tjusigt!
Och mycket trevlig last blir det Inte långt kvar nu!
/ Jocke
Och mycket trevlig last blir det Inte långt kvar nu!
/ Jocke
JOooCKE
Vem vet...kanske får klar den till Februari mötet.......
Själva flygplanet väntar på washer och lite vädring samt mattlack..sedan är den klar. Beväpningen ska detaljmålas och blank lackas innan dekalisering och vädring.
Sedan ska grejerna helt enkelt limmas ihop
Själva flygplanet väntar på washer och lite vädring samt mattlack..sedan är den klar. Beväpningen ska detaljmålas och blank lackas innan dekalisering och vädring.
Sedan ska grejerna helt enkelt limmas ihop
Janne.S- Moderator
Jag har ett vädringsset från Tamyia som jag tänkte laborera lite med..så det blir lite mer vädring på utsidan
Tror jag har en bild på den lite tidigare i tråden då jag satte ihop utblåset.
Tror jag har en bild på den lite tidigare i tråden då jag satte ihop utblåset.
Janne.S- Moderator
Nu var det ett tag sedan igen
Jag har laddat med en liten huv-special idag.
Huven i gawa lådan är bara så tråkig.....inga detaljer alls! Eftersom jag har hållit på att detaljera allt annat i modellen så var det lika bara att detaljera huven
också. Så inte kontrasten blir för stor
Det blir inget superdetljerande utan bara tillräckligt med detaljer för att det ska se bättre ut än OOB.
Första steget vara att göra distanser av evergreen plaströr.Det hålls på plats merd tejpremsor för att att det ska bli lättare att limma den på plats.
så ja....
Sedan limmade jag på paneler på insidan av tunn plasticard och trimmade i framändan.
Reglarna klippte jag till av plasticard och limmade fast. Jag försökte att få till placeringen med hjälp av foton någon vänlig själ skickat mig...vet egentligen inte hur korrekt det blev.
Nu ska 4 handtag bli till. För att de ska bli lika stora så gör jag en jigg av gjutstam.
Först klipper jag loss en bit gjutstam och sedan sågara jag ett spår mitt på.
Sedan klipper jag till gjutstammen så bredden på handtagen stämmer och sågar till spår i ändarna också.
Jag pressar in koppartråd i spåret och ut poppar handtag i rätt storlek och likadana
Så ja, allt limmat på plats!
SÅ målning och torrborstning och klart!
Det blev en liten uppdatering igen och nu ska jag sätta dekaler på allt som ska hänga under vingarna...sedan blir det vädring och mattlackande av alltihop
Och banne mig om den inte blir klar då!
Limma lugnt!
Jag har laddat med en liten huv-special idag.
Huven i gawa lådan är bara så tråkig.....inga detaljer alls! Eftersom jag har hållit på att detaljera allt annat i modellen så var det lika bara att detaljera huven
också. Så inte kontrasten blir för stor
Det blir inget superdetljerande utan bara tillräckligt med detaljer för att det ska se bättre ut än OOB.
Första steget vara att göra distanser av evergreen plaströr.Det hålls på plats merd tejpremsor för att att det ska bli lättare att limma den på plats.
så ja....
Sedan limmade jag på paneler på insidan av tunn plasticard och trimmade i framändan.
Reglarna klippte jag till av plasticard och limmade fast. Jag försökte att få till placeringen med hjälp av foton någon vänlig själ skickat mig...vet egentligen inte hur korrekt det blev.
Nu ska 4 handtag bli till. För att de ska bli lika stora så gör jag en jigg av gjutstam.
Först klipper jag loss en bit gjutstam och sedan sågara jag ett spår mitt på.
Sedan klipper jag till gjutstammen så bredden på handtagen stämmer och sågar till spår i ändarna också.
Jag pressar in koppartråd i spåret och ut poppar handtag i rätt storlek och likadana
Så ja, allt limmat på plats!
SÅ målning och torrborstning och klart!
Det blev en liten uppdatering igen och nu ska jag sätta dekaler på allt som ska hänga under vingarna...sedan blir det vädring och mattlackande av alltihop
Och banne mig om den inte blir klar då!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Härligt att se din noggrannhet Janne. Det är dom små detaljerna som gör det.
Magnus
Magnus
T-34
Tack Magnus
Jag vill så gärna bli klar med den här nu men jag kan inte med att börja slarva på slutet. Hade kunnat sätta dit huven som den är men det hade inte varit rättvist mot resten av modellen
Jag vill så gärna bli klar med den här nu men jag kan inte med att börja slarva på slutet. Hade kunnat sätta dit huven som den är men det hade inte varit rättvist mot resten av modellen
Janne.S- Moderator
Så var dekalerna satta på allt som ska hänga under vingarna....de har även blivit förseglade med ytterligare johnson lager. Nu får det härda i lugn och ro innan jag börjar med washerna......och sedan är det bara mattlack och slutmontering kvar banne mig!....
Janne.S- Moderator
Du gör helt rätt! Ta det lugnt... jag förivrar mig alltid i slutet och gör nåt slarvmisstag som drar ner...
Claes
Lätt hänt när man bara vill ha klar grejen!
Janne.S- Moderator
Fint jobb med huven ,, du ger dig inte utan fin-detaljerar ända till slutet av bygget ,!!
Gigabyte
Tack Giga
Japp..ska det va så ska det....sliter inte hund med en modell i 5 månader för att börja slarva mot slutet!
Jösses 5 månader...till och med Viggien tog bara 4!
Det blir speed byggen resten av året banne mig
Japp..ska det va så ska det....sliter inte hund med en modell i 5 månader för att börja slarva mot slutet!
Jösses 5 månader...till och med Viggien tog bara 4!
Det blir speed byggen resten av året banne mig
Janne.S- Moderator
Så gott folk, det här blir sista uppdateringen på Sufan!
Jösses, jag började bygget i september och det blev inte klar förrän nu! 5 månader, jag har aldrig tagit så god tid på mig att bli klar, inte ens Vigilanten tog så lång tid!
Ja, jo, jag hann med en liten TIE interceptor där emellan när inspirationen tröt , men ändå. Jag har aldrig scratchat så mycket detaljer själv, en intressant och rolig upplevelse,
plus en och anna sparad krona Även om priset på kmodellen som sådan aldrig var en faktor med tanke på vad Isracast grejerna kostade!
Jag fick massor utav stöd och tips från allehanda människor under det här bygget, det är det som är det roliga med att lägga upp bygge på nätet. Tack för allt stöd!
Då så folket. då kommer sista uppdateringen!
Det här är vad jag använder i mina washer, en liten medicinkopp, Ivory black och Burnt Umber oljefärger och terpentin.
Allt blandas tills det har samma viskositet som mjölk ungefär.
Plaska på redigt med en pensel.
Torka av med en bit gamma T-shirt
Efter allt smått fått smaka på washen så fick även Sufan sitt!
Sedan mattlackade jag med Model Masters mattlack....
Här är allt skoj som ska hänga under vingarna färdigt.
Och här slog katastrofen till...lacken krackelerade på Sufan :/ Har aldrig hänt mig förut och jag vet inte vad som orsakade det...otur antar jag
Jag kommer inte göra något åt det...jag är alldeles utomrdentligt nöjd med modellen som den är, den kommer kankse aldrig ta ett första pris i en tävling men oj vad skoj jag hadenär jag byggde den!
Här är allt som ska limmas på vid slutmonteringen......
Ni får vänta på bilderna på den färdiga modelen, jag behöver köpa ett stativ till min kamera först innan jag kan fota den färdia modellen!
Limma lugnt och tack för att ni haft tålamodet att följa det här bygget!
Jösses, jag började bygget i september och det blev inte klar förrän nu! 5 månader, jag har aldrig tagit så god tid på mig att bli klar, inte ens Vigilanten tog så lång tid!
Ja, jo, jag hann med en liten TIE interceptor där emellan när inspirationen tröt , men ändå. Jag har aldrig scratchat så mycket detaljer själv, en intressant och rolig upplevelse,
plus en och anna sparad krona Även om priset på kmodellen som sådan aldrig var en faktor med tanke på vad Isracast grejerna kostade!
Jag fick massor utav stöd och tips från allehanda människor under det här bygget, det är det som är det roliga med att lägga upp bygge på nätet. Tack för allt stöd!
Då så folket. då kommer sista uppdateringen!
Det här är vad jag använder i mina washer, en liten medicinkopp, Ivory black och Burnt Umber oljefärger och terpentin.
Allt blandas tills det har samma viskositet som mjölk ungefär.
Plaska på redigt med en pensel.
Torka av med en bit gamma T-shirt
Efter allt smått fått smaka på washen så fick även Sufan sitt!
Sedan mattlackade jag med Model Masters mattlack....
Här är allt skoj som ska hänga under vingarna färdigt.
Och här slog katastrofen till...lacken krackelerade på Sufan :/ Har aldrig hänt mig förut och jag vet inte vad som orsakade det...otur antar jag
Jag kommer inte göra något åt det...jag är alldeles utomrdentligt nöjd med modellen som den är, den kommer kankse aldrig ta ett första pris i en tävling men oj vad skoj jag hadenär jag byggde den!
Här är allt som ska limmas på vid slutmonteringen......
Ni får vänta på bilderna på den färdiga modelen, jag behöver köpa ett stativ till min kamera först innan jag kan fota den färdia modellen!
Limma lugnt och tack för att ni haft tålamodet att följa det här bygget!
Janne.S- Moderator
Ska bli kul att se bilderna på den färdiga kärran!
Men hur ser krackeleringarna ut?? syns dem väl??
/ Jocke
Men hur ser krackeleringarna ut?? syns dem väl??
/ Jocke
JOooCKE
Ser mycket bra ut Janne! Synd att lacken krackelerade när du lag så mycket jbb på kärran!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack killar
Krackeleringen syns väl från några dec avstånd och det är på båda vingarna. Det var när jag lade på själva washen som det syntes tydligt.
Men men så kan det gå ibland
Krackeleringen syns väl från några dec avstånd och det är på båda vingarna. Det var när jag lade på själva washen som det syntes tydligt.
Men men så kan det gå ibland
Janne.S- Moderator
Finns det inget du kan göra för att fixa det då??
Vore synd om det var något sånt på en modell som den här...
Vore synd om det var något sånt på en modell som den här...
JOooCKE
hejsan Janne!
Ett super-snyggt bygge!
Jag vet hur det känns när det skiter sig på upploppet!
Trist, men det är sådant som händer!
Även om man gör allt helt rätt så kan det hända ändå!
Vad jag kunnat se har du gjort allt helt rätt under ditt bygge!
Det har i vilket fall som helst varit kul och inspirerande (och lärorikt!) att följa ditt bygge!
Själv har jag fått smak för något Israeliskt inom en snar framtid!
Academys nya F-15 Ra´am (fick hem den idag!) eller Kinetics F-16 Sufa?
Har så svårt att bestämma mig, men det lutar åt Örnen, Tycker den kärran är så häftig!!
Limma Lungt!
Stefan
Ett super-snyggt bygge!
Jag vet hur det känns när det skiter sig på upploppet!
Trist, men det är sådant som händer!
Även om man gör allt helt rätt så kan det hända ändå!
Vad jag kunnat se har du gjort allt helt rätt under ditt bygge!
Det har i vilket fall som helst varit kul och inspirerande (och lärorikt!) att följa ditt bygge!
Själv har jag fått smak för något Israeliskt inom en snar framtid!
Academys nya F-15 Ra´am (fick hem den idag!) eller Kinetics F-16 Sufa?
Har så svårt att bestämma mig, men det lutar åt Örnen, Tycker den kärran är så häftig!!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 17 av 18 • 1 ... 10 ... 16, 17, 18
Liknande ämnen
» HAsegawa + IsraCast F-16I Sufa i 1/48
» Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one
» Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48
» F-16I Sufa fråga
» "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
» Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one
» Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48