IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

+15
Matt_Public
bjork_larsson
johan r
MagnusE
MiniStuff
T-34
merlin1953packard
Poseidon
dm4
Caverö
Gigabyte
Warsawpact
Azgaron
JOooCKE
Janne.S
19 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 18 Föregående  1, 2, 3 ... 10 ... 18  Nästa

Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Warsawpact tor sep 10 2009, 20:45

JOooCKE skrev:
Janne.S skrev:Så mycket för scratchade detaljer......jag iddes inte hålla på med stolarna längre så jag beställde ett par från Alfa Hobby av märket quickboost Very Happy

De måste antagligen trimmas i alla fall Very Happy

Nämen ?
Janne detaljerar inte stolarna själv ? Shocked Laughing



Herreguuuud...vart är världen påväg! Janne detaljerar inte stolarna sjääääälv pale pale
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S tor sep 10 2009, 22:10

Hjulbrunnarna gör jag själv i alla fall Razz


Gawas grejer är lite spartanska, kanske inte var inne att detaljera hjulbrunnar på 90-talet?

Jag satte tänderna i nos hjulhuset till att börja med!
Lite evergreen plasticard i mitten först sedan tunna remsor (0.25x0.5 mm) som jag la som spant.

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00785



Sedan tog jag en nål och gjorde lite nithål....blev jätte rakt Razz och lite mer plasticard remsor.

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00786



Jag använde de tunna remsorna som distanser för att lägga större remsor upp på för att få ett större djup i detaljerna (.25x.75 mm)

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00791




Så lite bös som jag la in...

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00794




Och till sist lite kablar...

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00797

Blev genast mycket bättre Very Happy


Limma lungt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Poseidon tor sep 10 2009, 22:12

Vart hittade du ritningen till dragningen av hydralrören?
Poseidon
Poseidon


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S tor sep 10 2009, 22:14

Hehe.. Aires hjulbrunn i 1/32 Very Happy

Alldeles lysande referensmaterial...kan ju vrida å vända som jag vill!

(kraftigt förenklat förstås)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av merlin1953packard fre sep 11 2009, 00:09

Ja du, Janne, här får vi åter ta del och lära oss från en mästare i hur man hanterar ets och annat! Snyggt blir det...
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av JOooCKE fre sep 11 2009, 07:25

Snyggt Janne ! Very Happy
Du kan det där med att detaljera Smile

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S fre sep 11 2009, 10:50

Mästare vet jag inte, men jag kanske har pillat lite oftare med sådant och scratchat lite mer än de flesta. Då är det ju inte fel att lära ut lite "tricks of the trade" så att säga Very Happy

Jag är bara glad att ni låter mig hållas Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Warsawpact fre sep 11 2009, 10:53

En kort fråga om plasticarden....är det samma vita A4 ark som kempe säljer?
Vad använder du för att skära ut dem? har läst att de flesta använder en slags "bockningsmaskin / verktyg".
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S fre sep 11 2009, 10:56

Nepp det är smala strips i de dimensionerna som står inom paranteser....inköpta på hobby center.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Gigabyte fre sep 11 2009, 11:25

Alltid kul att följa dina fint detaljerade byggen Janne ,intressant o lärorikt !!
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S fre sep 11 2009, 12:01

Tack Giga Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S fre sep 11 2009, 23:06

Arbetet med hjulbrunnarna fortsätter.

Det här kommer ta tid känner jag....tur att jag inte har brottom då Very Happy



Jag fick skära loss hjulbrunnen ur flygkroppen för att komma åt ordentligt med detqaljerandet.
Synd att jag hade börjat limma fast grejer i den redan, men men bara att bruka våld och ta loss!

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00798



Hjulbrunnarna behöver verkligen en lite lyftning...kalt och ödsligt är vad det är i de här brunnarna.
Så jag började med att göra lite spant i plasticard. Skar ut en profil och delade den i två...

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00799



Markerade med en penna var jag skulle detaljera lite till och limmade fast tunna remsor plasticard...

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00801




Så en bit uppe på..

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00803




...Och fastlimmat på plats!

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00804




Samma procedur med spanten i framdelen av brunnen

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00808


Det här var bara början på detaljerings företaget...jösses. Det ser bättre och bättre ut i alla fall...kanske inte behöver resinet Razz
Men det är bra att ha alternativ om det skiter sig! Jag föredrar att detaljera själv...det känns bättre på något sätt även om jag inte kan få det att se ut som en
Aires hjulbrunn Razz


Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av dm4 fre sep 11 2009, 23:30

Imponerande!

Plasticard, är det dina gamla kreditkort du strimlar Wink

Mvh
dm4
dm4


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S fre sep 11 2009, 23:36

Kanske vore en idé....slipper jag göra av med så mycket pengar Razz

Nejdå, man kan köpa ark och remsor av plasticard i olika dimensioner...ett populärt märke är Evergreen.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av JOooCKE lör sep 12 2009, 09:55

Tjusigt ! Very Happy
Kommer att bli en fin fin Sufa när den är klar Smile

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av merlin1953packard lör sep 12 2009, 20:31

Janne.S skrev:Mästare vet jag inte, men jag kanske har pillat lite oftare med sådant och scratchat lite mer än de flesta. Då är det ju inte fel att lära ut lite "tricks of the trade" så att säga Very Happy

Jag är bara glad att ni låter mig hållas Very Happy

Janne! Jag tror att jag talar för många på forumet och menar att vi JÄTTEGÄRNA låter dig "hållas"!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av JOooCKE lör sep 12 2009, 20:50

merlin1953packard skrev:
Janne.S skrev:Mästare vet jag inte, men jag kanske har pillat lite oftare med sådant och scratchat lite mer än de flesta. Då är det ju inte fel att lära ut lite "tricks of the trade" så att säga Very Happy

Jag är bara glad att ni låter mig hållas Very Happy

Janne! Jag tror att jag talar för många på forumet och menar att vi JÄTTEGÄRNA låter dig "hållas"!

Det håller jag med om ! Very Happy

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S lör sep 12 2009, 21:34

Tack tack Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S mån sep 14 2009, 17:42

Ahhhhh!

Äntligen hemma!

Happ, efter en liten tupplur så var det dags att sätta igång igen från där jag lämnade hjulbrunnen Razz



Detaljering var det....

Jag började med att tvinna buntar av koppartråd från elsladdar som jag limmade fast med superlim.


F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00810



Minder och mndre buntar...

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00811



Efter det så la jag in lite bös som jag gjort av plasticard eller sdaker jag hittade i reservdelslådan. Batteri boxen t.ex. är gjord av huvudstödet från ett av sätena i
Trumpeters Vigilante modell.
Det här är jätte kul! Man letar runt efter saker som kan passa..lite vad som heslt kan tillsist hamna där.

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00817


F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00823


F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00825



Sedan kom det till lite rör från optisk fiberkabel och lite mer kabelbuntar av koppartråd plus lite ledningar!
Hysteriskt roligt det här faktiskt!

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00829


Andra sidan...
Jag försöker följa referenserna men huvudsaken är att det ser tillräckligt rörigt ut Wink

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00832



SÅ en titt på hur det hela artat sig.

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00834



Jag gillar det jag ser och limmar dit väggarna i bak- och framkant.

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00835


Konstigt nog passar allt sammans tillbaks in i flygkroppen (efter lite dremlande) Razz


F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 DSC00836



Det blir inget resin i hjulbrunnarna! Det här ser helt OK ut, få se hur det blir med lite färg på framöver emn jag tar den risken så kan jag spara en liten peng i alla fall!

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av JOooCKE mån sep 14 2009, 18:03

Så snyggt ! Very Happy
Vem behöver resin , man kan ju lämna grejerna till Janne Razz


Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S mån sep 14 2009, 18:26

Tack Jocke Very Happy

Uj det blir ingen nådig avgift om jag ska ha en skälig timlön för jobbet Razz

det tog 12 timmar att göra hjulbrunnarna....säg 150 kr timmen..... 1800 spänn Razz billigare å köpa resin kanske?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av JOooCKE mån sep 14 2009, 18:33

hehe Smile

Du får lite mer resin än bara en hjulbrunn för 1800 Very Happy


Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S mån sep 14 2009, 18:47

japp...man får ju det Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av merlin1953packard mån sep 14 2009, 20:37

Hoppsan, Janne, det ser ut som dina bilder har försvunnit i sista uppdateringen! Du får fixa det på något sätt. Vi andra kan knappt bärga oss tills vi får se dem igen!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Janne.S mån sep 14 2009, 20:42

Hoppsan.... jag har vist överstigit bandbredden :/

Det nollställs den 17:e igen så då är bilderna tillbaka.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling! - Sida 2 Empty Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 18 Föregående  1, 2, 3 ... 10 ... 18  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet