F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!
+15
Matt_Public
bjork_larsson
johan r
MagnusE
MiniStuff
T-34
merlin1953packard
Poseidon
dm4
Caverö
Gigabyte
Warsawpact
Azgaron
JOooCKE
Janne.S
19 posters
Sida 2 av 18
Sida 2 av 18 • 1, 2, 3 ... 10 ... 18
Sv: F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!
JOooCKE skrev:Janne.S skrev:Så mycket för scratchade detaljer......jag iddes inte hålla på med stolarna längre så jag beställde ett par från Alfa Hobby av märket quickboost
De måste antagligen trimmas i alla fall
Nämen ?
Janne detaljerar inte stolarna själv ?
Herreguuuud...vart är världen påväg! Janne detaljerar inte stolarna sjääääälv
Warsawpact- Starwarsviritous
Hjulbrunnarna gör jag själv i alla fall
Gawas grejer är lite spartanska, kanske inte var inne att detaljera hjulbrunnar på 90-talet?
Jag satte tänderna i nos hjulhuset till att börja med!
Lite evergreen plasticard i mitten först sedan tunna remsor (0.25x0.5 mm) som jag la som spant.
Sedan tog jag en nål och gjorde lite nithål....blev jätte rakt och lite mer plasticard remsor.
Jag använde de tunna remsorna som distanser för att lägga större remsor upp på för att få ett större djup i detaljerna (.25x.75 mm)
Så lite bös som jag la in...
Och till sist lite kablar...
Blev genast mycket bättre
Limma lungt!
Gawas grejer är lite spartanska, kanske inte var inne att detaljera hjulbrunnar på 90-talet?
Jag satte tänderna i nos hjulhuset till att börja med!
Lite evergreen plasticard i mitten först sedan tunna remsor (0.25x0.5 mm) som jag la som spant.
Sedan tog jag en nål och gjorde lite nithål....blev jätte rakt och lite mer plasticard remsor.
Jag använde de tunna remsorna som distanser för att lägga större remsor upp på för att få ett större djup i detaljerna (.25x.75 mm)
Så lite bös som jag la in...
Och till sist lite kablar...
Blev genast mycket bättre
Limma lungt!
Janne.S- Moderator
Vart hittade du ritningen till dragningen av hydralrören?
Poseidon
Hehe.. Aires hjulbrunn i 1/32
Alldeles lysande referensmaterial...kan ju vrida å vända som jag vill!
(kraftigt förenklat förstås)
Alldeles lysande referensmaterial...kan ju vrida å vända som jag vill!
(kraftigt förenklat förstås)
Janne.S- Moderator
Ja du, Janne, här får vi åter ta del och lära oss från en mästare i hur man hanterar ets och annat! Snyggt blir det...
merlin1953packard
Snyggt Janne !
Du kan det där med att detaljera
Jocke
Du kan det där med att detaljera
Jocke
JOooCKE
Mästare vet jag inte, men jag kanske har pillat lite oftare med sådant och scratchat lite mer än de flesta. Då är det ju inte fel att lära ut lite "tricks of the trade" så att säga
Jag är bara glad att ni låter mig hållas
Janne.S- Moderator
En kort fråga om plasticarden....är det samma vita A4 ark som kempe säljer?
Vad använder du för att skära ut dem? har läst att de flesta använder en slags "bockningsmaskin / verktyg".
Vad använder du för att skära ut dem? har läst att de flesta använder en slags "bockningsmaskin / verktyg".
Warsawpact- Starwarsviritous
Nepp det är smala strips i de dimensionerna som står inom paranteser....inköpta på hobby center.
Janne.S- Moderator
Alltid kul att följa dina fint detaljerade byggen Janne ,intressant o lärorikt !!
Gigabyte
Arbetet med hjulbrunnarna fortsätter.
Det här kommer ta tid känner jag....tur att jag inte har brottom då
Jag fick skära loss hjulbrunnen ur flygkroppen för att komma åt ordentligt med detqaljerandet.
Synd att jag hade börjat limma fast grejer i den redan, men men bara att bruka våld och ta loss!
Hjulbrunnarna behöver verkligen en lite lyftning...kalt och ödsligt är vad det är i de här brunnarna.
Så jag började med att göra lite spant i plasticard. Skar ut en profil och delade den i två...
Markerade med en penna var jag skulle detaljera lite till och limmade fast tunna remsor plasticard...
Så en bit uppe på..
...Och fastlimmat på plats!
Samma procedur med spanten i framdelen av brunnen
Det här var bara början på detaljerings företaget...jösses. Det ser bättre och bättre ut i alla fall...kanske inte behöver resinet
Men det är bra att ha alternativ om det skiter sig! Jag föredrar att detaljera själv...det känns bättre på något sätt även om jag inte kan få det att se ut som en
Aires hjulbrunn
Limma lugnt!
Det här kommer ta tid känner jag....tur att jag inte har brottom då
Jag fick skära loss hjulbrunnen ur flygkroppen för att komma åt ordentligt med detqaljerandet.
Synd att jag hade börjat limma fast grejer i den redan, men men bara att bruka våld och ta loss!
Hjulbrunnarna behöver verkligen en lite lyftning...kalt och ödsligt är vad det är i de här brunnarna.
Så jag började med att göra lite spant i plasticard. Skar ut en profil och delade den i två...
Markerade med en penna var jag skulle detaljera lite till och limmade fast tunna remsor plasticard...
Så en bit uppe på..
...Och fastlimmat på plats!
Samma procedur med spanten i framdelen av brunnen
Det här var bara början på detaljerings företaget...jösses. Det ser bättre och bättre ut i alla fall...kanske inte behöver resinet
Men det är bra att ha alternativ om det skiter sig! Jag föredrar att detaljera själv...det känns bättre på något sätt även om jag inte kan få det att se ut som en
Aires hjulbrunn
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Imponerande!
Plasticard, är det dina gamla kreditkort du strimlar
Mvh
Plasticard, är det dina gamla kreditkort du strimlar
Mvh
dm4
Kanske vore en idé....slipper jag göra av med så mycket pengar
Nejdå, man kan köpa ark och remsor av plasticard i olika dimensioner...ett populärt märke är Evergreen.
Nejdå, man kan köpa ark och remsor av plasticard i olika dimensioner...ett populärt märke är Evergreen.
Janne.S- Moderator
Tjusigt !
Kommer att bli en fin fin Sufa när den är klar
Jocke
Kommer att bli en fin fin Sufa när den är klar
Jocke
JOooCKE
Janne.S skrev:Mästare vet jag inte, men jag kanske har pillat lite oftare med sådant och scratchat lite mer än de flesta. Då är det ju inte fel att lära ut lite "tricks of the trade" så att säga
Janne! Jag tror att jag talar för många på forumet och menar att vi JÄTTEGÄRNA låter dig "hållas"!
merlin1953packard
merlin1953packard skrev:Janne.S skrev:Mästare vet jag inte, men jag kanske har pillat lite oftare med sådant och scratchat lite mer än de flesta. Då är det ju inte fel att lära ut lite "tricks of the trade" så att säga
Janne! Jag tror att jag talar för många på forumet och menar att vi JÄTTEGÄRNA låter dig "hållas"!
Det håller jag med om !
Jocke
JOooCKE
Ahhhhh!
Äntligen hemma!
Happ, efter en liten tupplur så var det dags att sätta igång igen från där jag lämnade hjulbrunnen
Detaljering var det....
Jag började med att tvinna buntar av koppartråd från elsladdar som jag limmade fast med superlim.
Minder och mndre buntar...
Efter det så la jag in lite bös som jag gjort av plasticard eller sdaker jag hittade i reservdelslådan. Batteri boxen t.ex. är gjord av huvudstödet från ett av sätena i
Trumpeters Vigilante modell.
Det här är jätte kul! Man letar runt efter saker som kan passa..lite vad som heslt kan tillsist hamna där.
Sedan kom det till lite rör från optisk fiberkabel och lite mer kabelbuntar av koppartråd plus lite ledningar!
Hysteriskt roligt det här faktiskt!
Andra sidan...
Jag försöker följa referenserna men huvudsaken är att det ser tillräckligt rörigt ut
SÅ en titt på hur det hela artat sig.
Jag gillar det jag ser och limmar dit väggarna i bak- och framkant.
Konstigt nog passar allt sammans tillbaks in i flygkroppen (efter lite dremlande)
Det blir inget resin i hjulbrunnarna! Det här ser helt OK ut, få se hur det blir med lite färg på framöver emn jag tar den risken så kan jag spara en liten peng i alla fall!
Limma lugnt!
Äntligen hemma!
Happ, efter en liten tupplur så var det dags att sätta igång igen från där jag lämnade hjulbrunnen
Detaljering var det....
Jag började med att tvinna buntar av koppartråd från elsladdar som jag limmade fast med superlim.
Minder och mndre buntar...
Efter det så la jag in lite bös som jag gjort av plasticard eller sdaker jag hittade i reservdelslådan. Batteri boxen t.ex. är gjord av huvudstödet från ett av sätena i
Trumpeters Vigilante modell.
Det här är jätte kul! Man letar runt efter saker som kan passa..lite vad som heslt kan tillsist hamna där.
Sedan kom det till lite rör från optisk fiberkabel och lite mer kabelbuntar av koppartråd plus lite ledningar!
Hysteriskt roligt det här faktiskt!
Andra sidan...
Jag försöker följa referenserna men huvudsaken är att det ser tillräckligt rörigt ut
SÅ en titt på hur det hela artat sig.
Jag gillar det jag ser och limmar dit väggarna i bak- och framkant.
Konstigt nog passar allt sammans tillbaks in i flygkroppen (efter lite dremlande)
Det blir inget resin i hjulbrunnarna! Det här ser helt OK ut, få se hur det blir med lite färg på framöver emn jag tar den risken så kan jag spara en liten peng i alla fall!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Så snyggt !
Vem behöver resin , man kan ju lämna grejerna till Janne
Jocke
Vem behöver resin , man kan ju lämna grejerna till Janne
Jocke
JOooCKE
Tack Jocke
Uj det blir ingen nådig avgift om jag ska ha en skälig timlön för jobbet
det tog 12 timmar att göra hjulbrunnarna....säg 150 kr timmen..... 1800 spänn billigare å köpa resin kanske?
Uj det blir ingen nådig avgift om jag ska ha en skälig timlön för jobbet
det tog 12 timmar att göra hjulbrunnarna....säg 150 kr timmen..... 1800 spänn billigare å köpa resin kanske?
Janne.S- Moderator
hehe
Du får lite mer resin än bara en hjulbrunn för 1800
Jocke
Du får lite mer resin än bara en hjulbrunn för 1800
Jocke
JOooCKE
japp...man får ju det
Janne.S- Moderator
Hoppsan, Janne, det ser ut som dina bilder har försvunnit i sista uppdateringen! Du får fixa det på något sätt. Vi andra kan knappt bärga oss tills vi får se dem igen!
merlin1953packard
Hoppsan.... jag har vist överstigit bandbredden :/
Det nollställs den 17:e igen så då är bilderna tillbaka.
Det nollställs den 17:e igen så då är bilderna tillbaka.
Janne.S- Moderator
Sida 2 av 18 • 1, 2, 3 ... 10 ... 18
Liknande ämnen
» HAsegawa + IsraCast F-16I Sufa i 1/48
» Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one
» Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48
» F-16I Sufa fråga
» "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie
» Isracast IDF/AF F-16I "Sufa" Conversion Kit. The original one
» Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48
» F-16I Sufa fråga
» "The One" - IDF/AF F-16I Sufa, Queue Kylie