Airbrush?
+10
Azgaron
Matt_Public
Gigabyte
cas
Sadolf
Stefan E
linusorn
rsm.gbg
Tobias
LasseThid
14 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 5 av 7
Sida 5 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Airbrush?
Hörrni Boys.
Nu kommer ni tror att helvetet har frusit över, och att solen inte längre kommer gå upp i öster.
Men nu är det så att jag nu efter 40 år som inbiten pensel målare nog har bestämt sig för att skaffa en luft pensel efter ha velat fram och tillbaka i mer än 10 år.
Men grejen är att jag vill ha en med pistolgrepp, och koppen måste sitta ovanpå, alternativt gå sätta på antingen vänster eller höger sida.
Axel kommer nog också använda den, och han är högerhänt medans jag är vänsterhänt.
Så min fråga är, är det bara Grex som gäller?
Eller finns det fler märken på marknaden?
/Bosse
Nu kommer ni tror att helvetet har frusit över, och att solen inte längre kommer gå upp i öster.
Men nu är det så att jag nu efter 40 år som inbiten pensel målare nog har bestämt sig för att skaffa en luft pensel efter ha velat fram och tillbaka i mer än 10 år.
Men grejen är att jag vill ha en med pistolgrepp, och koppen måste sitta ovanpå, alternativt gå sätta på antingen vänster eller höger sida.
Axel kommer nog också använda den, och han är högerhänt medans jag är vänsterhänt.
Så min fråga är, är det bara Grex som gäller?
Eller finns det fler märken på marknaden?
/Bosse
Marlin
Azgaron, Matt_Public and cas like this post
Trevligt Bosse! Kul att du kan ta steget, antar att du löst problemen som fanns innan.
Kan inte hjälpa dig så mycket med frågan - mer än att jag, nästan, håller min H&S i ett pistolgrepp. Men.. Typ..
Nyfiken vad som styr dig dit dock? Är det helt uteslutet med "vanliga"?
Tamiya har någon halvbillig (?) sak. Men har absolut ingen aning om kvalitét..
Klicky!
Kan inte hjälpa dig så mycket med frågan - mer än att jag, nästan, håller min H&S i ett pistolgrepp. Men.. Typ..
Nyfiken vad som styr dig dit dock? Är det helt uteslutet med "vanliga"?
Tamiya har någon halvbillig (?) sak. Men har absolut ingen aning om kvalitét..
Klicky!
Tobias
Hej!
Tamiya har några modeller.
Men även H&S har en modell med pistolgrepp, det är double action dock- den heter colani
https://www.harder-airbrush.eu/en/colani-122.html
Tamiya har några modeller.
Men även H&S har en modell med pistolgrepp, det är double action dock- den heter colani
https://www.harder-airbrush.eu/en/colani-122.html
Sadolf
Tack Tobbe,
Lite är väl renoveringen, och att vi kommer nog göra om rätt duktigt hemma.
Äldste son kommer med all största säkerhet flyga ut ur föräldrahemmet innan året är slut.
Och då slipper Axel ha vardags rummet som sin sovplats.
Och nu inför evakuering håller jag på och går igenom stashen och ser att jag har nog tillräckligt med plast för att klara mig ett par decennier framåt.
Så nu eller aldrig kommer jag få en chans att skaffa en airbrush om jag nu vill ha en.
Axel tycker vi behöver en så klart.
Och jag har ju mer eller mindre lämnat Humbrol och gått över till akryl färger.
Inte för att jag hade tänkt att spraya inomhus.
Vi har en inglasad balkong, och där har jag tänkt att fixa ihop en spraybox som går att hänga i balkonräcket.
Och gör jag den ihopslagbar så kommer den inte ta upp en massa plats när den inte används.
Någon form av plywood skivor på pianogångjärn och klaffar som man hakar i sidorna när den används, tänk en kartong som man plattar till och sen kan vika ihop igen.
Sprutan du länkade till är en single action och det är inte det jag är ute efter, dubble action ska det vara.
Jag har prövat vanliga airbrushs och jag har lite svårt att få till finliret med avtryckaren och jag har provat en med pistogrepp och tyckte att jag fick en bättre kontroll med den varianten. Så ska jag köpa måste det bli en sån.
Och då helst av ett märke som kan förse mig med de reservdelar jag vet att jag kommer behöva.
@Sadolf.
Tack för länken, men den ser inte riktigt ut som det jag vill ha.
Avtryckaren ska sitta under färgkoppen precis som på ett pistolgrepp fast utan varbygel.
/Bosse
Lite är väl renoveringen, och att vi kommer nog göra om rätt duktigt hemma.
Äldste son kommer med all största säkerhet flyga ut ur föräldrahemmet innan året är slut.
Och då slipper Axel ha vardags rummet som sin sovplats.
Och nu inför evakuering håller jag på och går igenom stashen och ser att jag har nog tillräckligt med plast för att klara mig ett par decennier framåt.
Så nu eller aldrig kommer jag få en chans att skaffa en airbrush om jag nu vill ha en.
Axel tycker vi behöver en så klart.
Och jag har ju mer eller mindre lämnat Humbrol och gått över till akryl färger.
Inte för att jag hade tänkt att spraya inomhus.
Vi har en inglasad balkong, och där har jag tänkt att fixa ihop en spraybox som går att hänga i balkonräcket.
Och gör jag den ihopslagbar så kommer den inte ta upp en massa plats när den inte används.
Någon form av plywood skivor på pianogångjärn och klaffar som man hakar i sidorna när den används, tänk en kartong som man plattar till och sen kan vika ihop igen.
Sprutan du länkade till är en single action och det är inte det jag är ute efter, dubble action ska det vara.
Jag har prövat vanliga airbrushs och jag har lite svårt att få till finliret med avtryckaren och jag har provat en med pistogrepp och tyckte att jag fick en bättre kontroll med den varianten. Så ska jag köpa måste det bli en sån.
Och då helst av ett märke som kan förse mig med de reservdelar jag vet att jag kommer behöva.
@Sadolf.
Tack för länken, men den ser inte riktigt ut som det jag vill ha.
Avtryckaren ska sitta under färgkoppen precis som på ett pistolgrepp fast utan varbygel.
/Bosse
Marlin
Något sånt här är det jag är ute efter.
Grex Tritium TS, går att ha koppen på antingen höger eller vänster sida.
eller Grex Tritium TG där koppen sitter på ovansidan.
Men frågan är om det finns andra tillverkare än Grex?
Om inte får det ju bli en Grex.
/Bosse
Grex Tritium TS, går att ha koppen på antingen höger eller vänster sida.
eller Grex Tritium TG där koppen sitter på ovansidan.
Men frågan är om det finns andra tillverkare än Grex?
Om inte får det ju bli en Grex.
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Aha, men låter ju bra. Smart med sprejboxen och på balkongen. Jag preppar mycket, själva målningen tar sällan toklång tid om det inte är primer eller motsvarande. Så tycker det låter som ett bra upplägg! Möjligen det där med fukt och kyla eller värme, jag kan känna lite skillnader i hur färgen beter sig på vinter och sommar, om man har öppet för mycket, iaf med Guzne o Tamiya. Men det går att hantera. Den kanske inte är så kall heller, din inglasade balkong?
Förhoppningsvis inget stort problem.
Är Grex dyra eller vill du bara kika på andra med? Jag personligen får bättre kontroll med den lilla knappen ovanpå, men det beror förstås på sprutan, de med pistolgrepp jag kännt på var nog billig skit och inte så bra.
Hoppas du hittar en bra!
Förhoppningsvis inget stort problem.
Är Grex dyra eller vill du bara kika på andra med? Jag personligen får bättre kontroll med den lilla knappen ovanpå, men det beror förstås på sprutan, de med pistolgrepp jag kännt på var nog billig skit och inte så bra.
Hoppas du hittar en bra!
Tobias
De prisuppgifter jag har lyckats hitta för Grex är att jag nog får räkna med runt €250.- för en spruta.
Mycket pengar. så om det finns något alternativ att titta på är jag mycket intresserad.
/Bosse
Mycket pengar. så om det finns något alternativ att titta på är jag mycket intresserad.
/Bosse
Marlin
Ah, ja, en hel del. Och kompressor på det etc. Men lät som om du inte måste köpa modeller på ganska länge iaf.
Hoppas du hittar något alternativ iaf.
Hoppas du hittar något alternativ iaf.
Tobias
Det finns iwata med pistolgrep
https://hlstore.com/airbrush/airbrushpistoler/iwata-airbrush-neo-hp-trn1/
https://hlstore.com/airbrush/airbrushpistoler/iwata-airbrush-neo-hp-trn1/
Sadolf
Av lite billigare varianter så hittar jag sparmax GP850
Enligt mig hör till bra märken...Deras kompressorer är kända.
https://www.modellhobby.se/sv/airbrush/81208-sparmax-airbrushpistol-gp-850-gravity-double-action-stallbar-nal-sparmaxgp-850.html
Den är nog till att lacka större ytor om jag läst rätt....
GSI Creos procon boy finns i trigger
https://www.everythingairbrush.com/product/mr-procon-boy-lwa-trigger-type-double-action-airbrush-0-5mm/
Enligt mig hör till bra märken...Deras kompressorer är kända.
https://www.modellhobby.se/sv/airbrush/81208-sparmax-airbrushpistol-gp-850-gravity-double-action-stallbar-nal-sparmaxgp-850.html
Den är nog till att lacka större ytor om jag läst rätt....
GSI Creos procon boy finns i trigger
https://www.everythingairbrush.com/product/mr-procon-boy-lwa-trigger-type-double-action-airbrush-0-5mm/
Senast ändrad av Sadolf den mån mar 28 2022, 16:58, ändrad totalt 2 gånger
Sadolf
Om jag kan lägga mina 5 öre. En liten sak som man ofta hoppar över vid val av färgspruta är hur ofta man tänker byta färg.
Det individuella val hur man jobbar och vilka verktyg man väljer.
Från min egen perspektiv och den korta erfarenhet jag har - ca ett år . Det som jag ser nu som ett stort plus att man har en LITEN färgkopp.
Man kör akryl bokstavligen med droppmängder. Ska jag köra mer med samma färg- blandar den i separat behållare och fyller bara en mindre mängd i färgkoppen.
Jag riskera inte spilla, har bekvämare lättare spruta att hantera plus mindre färg går åt spillo när jag tvättar utrustningen.
Jag tvättar direkt med vatten innan jag byter till en annan färg. Alternativt om jag körde få droppar då rensar sprutan med thinner och tömmer den i en burk.
Kör jag med metallisk och växlar till vanlig färg då ska man rensa allt ordentlig annars få man glitter i den andra kulören. Jag hade 2 ml minikopp i den första sprutan, har nu 5ml.
Och detta bara för att jag har inte köpt mindre ( inte säker om det finns). Det bättre köra flera tunna lager med akryl än försöka få en heltäckande yta från början.
Väntar man mellan lager då torkar färgen i sprutan , det bättre köra med mindre mängder...
Ni få gärna skriva vad Ni tycker om min resonemang- jag vet att det finns olika arbetssätt och inget är fel bara man få det önskade resultat- såhär ser det ut från min lilla vinkeln iaf.
Det individuella val hur man jobbar och vilka verktyg man väljer.
Från min egen perspektiv och den korta erfarenhet jag har - ca ett år . Det som jag ser nu som ett stort plus att man har en LITEN färgkopp.
Man kör akryl bokstavligen med droppmängder. Ska jag köra mer med samma färg- blandar den i separat behållare och fyller bara en mindre mängd i färgkoppen.
Jag riskera inte spilla, har bekvämare lättare spruta att hantera plus mindre färg går åt spillo när jag tvättar utrustningen.
Jag tvättar direkt med vatten innan jag byter till en annan färg. Alternativt om jag körde få droppar då rensar sprutan med thinner och tömmer den i en burk.
Kör jag med metallisk och växlar till vanlig färg då ska man rensa allt ordentlig annars få man glitter i den andra kulören. Jag hade 2 ml minikopp i den första sprutan, har nu 5ml.
Och detta bara för att jag har inte köpt mindre ( inte säker om det finns). Det bättre köra flera tunna lager med akryl än försöka få en heltäckande yta från början.
Väntar man mellan lager då torkar färgen i sprutan , det bättre köra med mindre mängder...
Ni få gärna skriva vad Ni tycker om min resonemang- jag vet att det finns olika arbetssätt och inget är fel bara man få det önskade resultat- såhär ser det ut från min lilla vinkeln iaf.
Sadolf
Ah fan, tänkte säga att Mr Hobby kanske har en, haha. Men så ångrade jag mig.. Bra med Sadolf!
Håller med om lite färg.. Jag spiller ofta även om jag bara har 1/3 i min 5ml kopp.. Blandar nu i en plastkopp och drar upp med 1ml sprutor (drar kanske 0,3-0.4 i taget)
Håller med om lite färg.. Jag spiller ofta även om jag bara har 1/3 i min 5ml kopp.. Blandar nu i en plastkopp och drar upp med 1ml sprutor (drar kanske 0,3-0.4 i taget)
Tobias
Sparmax GP35 har jag kollat på, men den har koppen på fel sida för en vänsterhänt. Koppen kommer i siktlinjen. Det går säkert att vänja sig vid det, men varför ska man behöva det?
Inatt får jag kolla närmare på.
/Bosse
Inatt får jag kolla närmare på.
/Bosse
Marlin
Uj, den där Colanin såg ju helt åksjuk ut.
En sådan vill jag ha.
En sådan vill jag ha.
Matt_Public- Master of DNF
Tobias likes this post
Hejsan Bosse!
Verkligen kul att du har bestämt dig för att skaffa airbrush, det har jag väntat länge på!
Jag har en Harder & Stenbeck Evolution 2 in 1 och är supernöjd med den, kan bara rekommendera den varmt.
Gott om reservdelar och inte så hemskt dyra heller.
Det verkar som att det inte finns så många med pistolgrepp, men en double-action ska du satsa på, det är helt klart!
Vad du än väljer så hoppas jag att du blir nöjd.
Stefan
Verkligen kul att du har bestämt dig för att skaffa airbrush, det har jag väntat länge på!
Jag har en Harder & Stenbeck Evolution 2 in 1 och är supernöjd med den, kan bara rekommendera den varmt.
Gott om reservdelar och inte så hemskt dyra heller.
Det verkar som att det inte finns så många med pistolgrepp, men en double-action ska du satsa på, det är helt klart!
Vad du än väljer så hoppas jag att du blir nöjd.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Ooooh, välkommen till den mörka sidan Bosse!
Som f.d balkongsprayare så vet jag ju precis vad det innebär, så för säkerhets skull se till att du kan ha en portabel historie så att emellanåt kan stå under spisfläkten också, annars kan du inte måla på ett halvår. Färg uppför sig konstigt under 5 grader har jag märkt.
Pistol eller penngrepp är till viss del fråga om tycket och smak och till viss del precision.
De sprutar som listats här har alla nålar mellan 0,35 -0,5mm och är därmed ganska grova.
För vår lilla hobby betyder det att dom är bra för täckande lager, primer, men kanske inte så där äckligt exakta som behövs för att göra Luftwaffe-mottling i 1/144.
Nu är det ju inte nåt som du brukar ägna dig åt så det är väl inget problem
Iwata Neo har ju gått från att vara ett budgetmärke från Iwata till att vara mer instegsmärke så den där Neo TRN-1 är den jag skulle rekommendera.
Liten nål, lagom liten kopp (fast den är utbytbar) känt märke så reservdelar är inget problem.
Sen måste jag som vanligt säga: lägg mer pengar på kompressor än på sprutan!
Det kan ju vara som för alla oss andra att du byter sprutor men behåller komnpressorn under lång tid, så ta en som är kylskåpstyst! Du kommer INTE att ångra dig, och dina grannar kommer att tacka dig.
Särskilt om du har en med en tank också...
Som f.d balkongsprayare så vet jag ju precis vad det innebär, så för säkerhets skull se till att du kan ha en portabel historie så att emellanåt kan stå under spisfläkten också, annars kan du inte måla på ett halvår. Färg uppför sig konstigt under 5 grader har jag märkt.
Pistol eller penngrepp är till viss del fråga om tycket och smak och till viss del precision.
De sprutar som listats här har alla nålar mellan 0,35 -0,5mm och är därmed ganska grova.
För vår lilla hobby betyder det att dom är bra för täckande lager, primer, men kanske inte så där äckligt exakta som behövs för att göra Luftwaffe-mottling i 1/144.
Nu är det ju inte nåt som du brukar ägna dig åt så det är väl inget problem
Iwata Neo har ju gått från att vara ett budgetmärke från Iwata till att vara mer instegsmärke så den där Neo TRN-1 är den jag skulle rekommendera.
Liten nål, lagom liten kopp (fast den är utbytbar) känt märke så reservdelar är inget problem.
Det kan ju vara som för alla oss andra att du byter sprutor men behåller komnpressorn under lång tid, så ta en som är kylskåpstyst! Du kommer INTE att ångra dig, och dina grannar kommer att tacka dig.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:
CAS; De sprutar som listats här har alla nålar mellan 0,35 -0,5mm och är därmed ganska grova.
H&S har nålar och munstycken från 0.2mm.
Jag fick med två nålar (det är därför den heter 2 in 1) med munstycken 0,2 och 0,3mm.
CAS;
Det kan ju vara som för alla oss andra att du byter sprutor men behåller kompressorn under lång tid, så ta en som är kylskåpstyst! Du kommer INTE att ångra dig, och dina grannar kommer att tacka dig.
Håller med CAS till 100%!
En tyst kompressor är inte billig, men om man bor i lägenhet är det nästan ett måste och den kommer att överleva många sprutor!
En tank på minst 2 liter är också att rekommendera.
Ingen billig Biltemastånka alltså!
jag hade en sån utan tank, den hoppade jenka på bordet och allt vibrerade, även med en mjuk handduk under!
Den förde ett hiskeligt liv, pulsade luften och blev glödhet!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack för alla glada tillrop och tips.
Spraya på balkongen kommer nog funka fint.
Den är inglasad, och jag skulle kunna sätta ut ett värme element under vintern för att kunna hålla värmen över +10 även vintertid, så det är nog inget problem.
Kompressor har jag inte ens börjat titta på, men den som har tank, och är tyst är ju nästan en förutsättning i lägenhet som ni säger.
Jag kommer inte köpa något billigt skräp av vare sig spruta eller kompressor.
Vi får se vad det blir, och när.
Men jag skulle nog vilja ha alla prylar till svensk bygget med två Viggen i lövhögscamot börjar.
Har en känsla att om jag penslar all den maskeringen som krävs så kommer Viggarna se ut som om de är byggda i Lego.
Och det svarta på SR-71 måste ju vara enklare att få till med airbrush än utan.
Jag vet att jag sätter ribban högt, men det går ju att öva på något innan man sätter igång på riktigt.
/Bosse
Spraya på balkongen kommer nog funka fint.
Den är inglasad, och jag skulle kunna sätta ut ett värme element under vintern för att kunna hålla värmen över +10 även vintertid, så det är nog inget problem.
Kompressor har jag inte ens börjat titta på, men den som har tank, och är tyst är ju nästan en förutsättning i lägenhet som ni säger.
Jag kommer inte köpa något billigt skräp av vare sig spruta eller kompressor.
Vi får se vad det blir, och när.
Men jag skulle nog vilja ha alla prylar till svensk bygget med två Viggen i lövhögscamot börjar.
Har en känsla att om jag penslar all den maskeringen som krävs så kommer Viggarna se ut som om de är byggda i Lego.
Och det svarta på SR-71 måste ju vara enklare att få till med airbrush än utan.
Jag vet att jag sätter ribban högt, men det går ju att öva på något innan man sätter igång på riktigt.
/Bosse
Marlin
Man skall sättas ribban högt, det är så man lär sig!
Kan vara läge att skaffa en spruta så snart som möjligt och öva på något enklare/billigare objekt först, innan SR71 och Viggarna.
Tips från Coachen!
Stefan, H&S Evolution är jättetrevliga sprutor, men dom har inget pistolgrepp, bara penngrepp som Bosse inte ville ha.
Kan vara läge att skaffa en spruta så snart som möjligt och öva på något enklare/billigare objekt först, innan SR71 och Viggarna.
Tips från Coachen!
Stefan, H&S Evolution är jättetrevliga sprutor, men dom har inget pistolgrepp, bara penngrepp som Bosse inte ville ha.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tobias likes this post
Nej det tycker jag låter rimligt, du kommer lära dig fort och som du säger, lite övning så..
Bra tanke där med nålarna cas, det såg inte jag. Jag använder mest 0.2mm, 0.4 till täckande men inte alltid att jag byter.. Den stora äter färg,.
Bra tanke där med nålarna cas, det såg inte jag. Jag använder mest 0.2mm, 0.4 till täckande men inte alltid att jag byter.. Den stora äter färg,.
Tobias
Det verkar som om det blir en Grex Tritium TG2.
Säljs med 0,2 mm nål, men går även att använda med 0,3 & 0,5mm med konverterings set (ny nål & munstycke.
Hittar en butik i Italien som har den i lager för €218,00
https://www.steelmodels.com/en/home/airbrushing/grex-tritium-dual-action-pistol-style-airbrush-top-gravity-fluid-nozzle-0-2-mm.2.53.346.gp.11681.uw
Tess of Sweden i Sverige säljer också Grex, men just nu verkar det inte finnas i lager.
Är det någon fara med att köpa ute i Europa, eller ska man försöka hålla sig i landet?
Reservdelar kan man ju alltid köpa på nätet.
Och vad säger publiken om en Sparmax TC-610H+ kompressor?
https://www.alfahobby.se/tc-610h-2
/Bosse
Säljs med 0,2 mm nål, men går även att använda med 0,3 & 0,5mm med konverterings set (ny nål & munstycke.
Hittar en butik i Italien som har den i lager för €218,00
https://www.steelmodels.com/en/home/airbrushing/grex-tritium-dual-action-pistol-style-airbrush-top-gravity-fluid-nozzle-0-2-mm.2.53.346.gp.11681.uw
Tess of Sweden i Sverige säljer också Grex, men just nu verkar det inte finnas i lager.
Är det någon fara med att köpa ute i Europa, eller ska man försöka hålla sig i landet?
Reservdelar kan man ju alltid köpa på nätet.
Och vad säger publiken om en Sparmax TC-610H+ kompressor?
https://www.alfahobby.se/tc-610h-2
/Bosse
Marlin
Borde inte vara några problem att köpa utomlands? Som sagt, reservdelar kan du ju köpa här.
Köpte min första spruta på Wentzells, var bra om man behövde hjälp, mindre bra nu när de inte finns..
Köpte min första spruta på Wentzells, var bra om man behövde hjälp, mindre bra nu när de inte finns..
Tobias
Efter ha läst detta inlägg angående Grex, så blir det nog en 0,3mm nål att börja med.
https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235010239-almost-the-last-word-in-choosing-an-airbrush/
Den går ju alltid att bygga om till en 0,2 om det skulle behövas.
/Bosse
https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235010239-almost-the-last-word-in-choosing-an-airbrush/
Den går ju alltid att bygga om till en 0,2 om det skulle behövas.
/Bosse
Marlin
Tobias skrev:Vad är det för akrylfärger du har och vad tänkte du köra med i sprutan?
Just nu har jag en rätt stor samling AKAN, och ett gäng från Hataka.
AKAN kommer jag troligvist inte kunna få tag i under överskådlig tid.
Så till min kommande grekiska F-16 och mina svenska plan under nästa år kommer det nog bli Hataka för hela slanten.
Tips på metall färger mottages tacksamt.
Har alla metall färger från AKAN, men de kommer inte räcka i evigheter.
/Bosse
Marlin
Sida 5 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 5 av 7
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet