Airbrush?
+10
Azgaron
Matt_Public
Gigabyte
cas
Sadolf
Stefan E
linusorn
rsm.gbg
Tobias
LasseThid
14 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 4 av 7
Sida 4 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Airbrush?
Min gissning är munstycket. Prova att "spruta" utan färg då känner du framför munstycket om det kommer tillräckligt med luft. Jag brukar köra med att ser jag en liten grop på "tumryggen" så blir det bra. Du känner även över färgkoppen om det kommer luft den vägen. Var noga med att använda rätt munstycke till rätt nål och rätt krona till rätt munstycke, annars läcker det lätt, är små toleranser. En annan klassiker är annars som sagts ovan, packningar. Tänk på att det sitter en i både munstycket och kronan. Lycka till!
linusorn
Sprutan är helt ny och jag använde den för första gången igår. Första laddningen färg blev typ en droppen färg med tre-fyra droppar förtunning med 0.2 mm nål/munstycke, så den lilla mängden färg försvann i ett nafs. Jag fyllde på med lite färg (jag doppade en tandpetare i burken och lät det droppa i den plastmugg jag blandade färg och förtunning i) och rörde om, sedan tog jag färgen i en pipett och droppade ner i färgkoppen varpå färgen bubblade över. Jag rörde ingenting på sprutan mellan första och andra sprayningen. Enbart färgmixen blev lite förändrad.
Vid rengöring har jag börjat med att droppa lite T-Röd i koppen och sprutat ut den, sedan har jag torkat rent koppen, skruvat bort munstycket och sedan tagit ut nålen framåt eftersom jag mindes att det sades att man skulle göra så. När allting är rengjort har jag först skruvat dit munstycket fingertajt, inte dragit åt det hårt och sedan stoppat i nålen bakifrån och fört den försiktigt framåt tills det tar stopp och sedan skruvat fast nålen.
Såvitt jag minns har jag alltid kontrollerat att det kommit luft genom munstycket innan jag fyllt på med färg.
Jag får helt enkelt börja med en droppe vatten, för att kontrollera att det inte bubblar, innan jag fyller på med färg.
Ett spraybås är nu beställt så att jag slipper få färg i hela lägenheten...
Vid rengöring har jag börjat med att droppa lite T-Röd i koppen och sprutat ut den, sedan har jag torkat rent koppen, skruvat bort munstycket och sedan tagit ut nålen framåt eftersom jag mindes att det sades att man skulle göra så. När allting är rengjort har jag först skruvat dit munstycket fingertajt, inte dragit åt det hårt och sedan stoppat i nålen bakifrån och fört den försiktigt framåt tills det tar stopp och sedan skruvat fast nålen.
Såvitt jag minns har jag alltid kontrollerat att det kommit luft genom munstycket innan jag fyllt på med färg.
Jag får helt enkelt börja med en droppe vatten, för att kontrollera att det inte bubblar, innan jag fyller på med färg.
Ett spraybås är nu beställt så att jag slipper få färg i hela lägenheten...
LasseThid
Det kan vara lite mek med att hittta exakt hur sprutan ska vara ihopskruvad och konfigurerad. Prova att dra åt munstycket lite till med fingrarna. Fungerar inte det har du förmodligen haft litet skräp som låg i sprutan eller färgen och som nu sitter i munstycket. Gå till gamla hederliga apoteket och köp deras mellanrumsborstar utan handtag och rengör munstycket. Det är antingen läckage eller ngt som hindrar luftflödet.
linusorn
H&S säljer ett litet specialverktyg för att göra ren munstycket, ett litet verktyg som jag verkligen kan rekommendera dig att skaffa.
Det är ovärderligt för att få ut skräpet när något fastnar och det skadar inte munstycket!
Jo jag har försökt med mellanrumsborstar men jag tycker inte de funkar så bra.
Det är ett jäkla slabbande, trixande och experimenterande i början och allt det här med blandning, tryck, avstånd och f-n o hans mormor!
Men det kommer att bli lättare allteftersom du får lite erfarenhet, jag lovar.
Aldrig att jag tänkte ge upp, jag hade ju sett vilket resultat man kunde få...
Stefan
Det är ovärderligt för att få ut skräpet när något fastnar och det skadar inte munstycket!
Jo jag har försökt med mellanrumsborstar men jag tycker inte de funkar så bra.
Det är ett jäkla slabbande, trixande och experimenterande i början och allt det här med blandning, tryck, avstånd och f-n o hans mormor!
Men det kommer att bli lättare allteftersom du får lite erfarenhet, jag lovar.
Aldrig att jag tänkte ge upp, jag hade ju sett vilket resultat man kunde få...
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Skryter man inte så sitter man å dräglar: De hade 10% nedsänkta pris på en butik som heter highlights...
Jag passade på och köpter en HS spruta...Den kom igår och bra jag öppnade lådan medans jag var på toa besök.
Annars skulle det gå i brallarna...tur jag satt på tronern...
Jösses vilken spis! Detta kallar jag för kvalité!
Jag är nästan rädd att använda den... Körde lite test igår....!!!
Detta går inte jämföra med min kina-spruta----
Allt Gått i Nytt för alla Kamrater!
Jag passade på och köpter en HS spruta...Den kom igår och bra jag öppnade lådan medans jag var på toa besök.
Annars skulle det gå i brallarna...tur jag satt på tronern...
Jösses vilken spis! Detta kallar jag för kvalité!
Jag är nästan rädd att använda den... Körde lite test igår....!!!
Detta går inte jämföra med min kina-spruta----
Allt Gått i Nytt för alla Kamrater!
Sadolf
Ja, det är en helt annan kvalitetskänsla!
Men du behöver inte oroa dig för att ha sönder den, den är mycket robust!
...och det finns reservdelar att köpa...
Gott Nytt!
Stefan
Men du behöver inte oroa dig för att ha sönder den, den är mycket robust!
...och det finns reservdelar att köpa...
Gott Nytt!
Stefan
Körde lite idag... Det jag ser direkt den är väldigt lätt att rensa . Luftmunstycke och färgmunstycke håller sig rena. Det som jag hade lite strul med var färgen torkade på nålen, men den är också lätt att rengöra när man kör. Måste experimentera lite med förtunning av färg samt justera trycket och vänja mig. Jag körde rätt dålig färg idag dessutom.
Nu få den villa och snart ska dricka öl å annat champanje vein
Nu få den villa och snart ska dricka öl å annat champanje vein
Sadolf
Det var inte planerat, men idag medan jag för en gångs skull ändå var i Jönköping och hade ett par andra ärenden dit så stannade jag till på Jula och köpte mig en airbrush tillsammans med luftslang och ett rengöringsset. Jag har bott i Jönköping under många år av mitt liv, men är där ytterst sällan numera, då jag har tröttnat på "storstaden".
Kompressor väntar jag dock med då jag i andra forum har hört att denna inte ska behövas bytas ut om man väljer en bra och tystgående kvalitétsmodell.
Jag är dock en total novis på just airbrush, som ju går att använda tillsammans med sprayburkar. Jag kan ju t.ex. grundmåla modellen med sprayburken och sedan måla på det fina med min airbrush. Övningsobjekt har jag redan hemma, "platshållare" i vitrinskåpet så att säga.
Rengöring av airbrush, förtunning av färg, inställning av lufttryck samt tips på bra luftkompressorer är däremot något som jag inte vet någonting om. Men det är ju därför som jag finns här i ett forum med andra mer erfarna modellbyggare.
Vänligen, Morgan
Kompressor väntar jag dock med då jag i andra forum har hört att denna inte ska behövas bytas ut om man väljer en bra och tystgående kvalitétsmodell.
Jag är dock en total novis på just airbrush, som ju går att använda tillsammans med sprayburkar. Jag kan ju t.ex. grundmåla modellen med sprayburken och sedan måla på det fina med min airbrush. Övningsobjekt har jag redan hemma, "platshållare" i vitrinskåpet så att säga.
Rengöring av airbrush, förtunning av färg, inställning av lufttryck samt tips på bra luftkompressorer är däremot något som jag inte vet någonting om. Men det är ju därför som jag finns här i ett forum med andra mer erfarna modellbyggare.
Vänligen, Morgan
Morgan
Tobias and LasseThid like this post
Jag har precis "tagit oskulden" av min airbrush och lagt primer på de delar som ska målas i "interiör grön", så vi sitter lite granna i samma båt, bortsett från att jag inte ens använt sprayburkar.
Jag har testat lite med Tamiya X-7, men detta var som sagt den första skarpa användningen av min airbrush.
Jag fick tipset att använda T-Röd till rengöring av airbrushen. (Kolla tidigare i tråden så ser du Rolands svar).
Förtunning verkar hänga ihop lite med vilket märke man väljer. Jag har valt Tamiya och blev rekommenderad Mr Color Leveling Thinner. Till den gröna färg jag ska lägga på inom kort har jag använt 5 mm färg och 4.5 ml förtunning, då Tobias upplevde att samma färgbladning med 50% förtunning blev lite för tunt.
Lufttrycket ska ligga mellan 15-20 psi, men även där kan färgen göra att man behöver mer eller mindre tryck. När man kör Alclad II Primer and Filler ska man dock ha 12-14 psi enligt instruktioner på flaskan.
Nu har jag dock en fråga till er mer erfarna airbrushanvändare...
Hur mycket primer ska jag lägga på när jag sprejar?
Räcker det att det ligger ett tunt lager, där man fortfarande ser plastens färg genom primern eller ska det vara så pass mycket att man inte ser plastens färg genom primern?
Jag har testat lite med Tamiya X-7, men detta var som sagt den första skarpa användningen av min airbrush.
Jag fick tipset att använda T-Röd till rengöring av airbrushen. (Kolla tidigare i tråden så ser du Rolands svar).
Förtunning verkar hänga ihop lite med vilket märke man väljer. Jag har valt Tamiya och blev rekommenderad Mr Color Leveling Thinner. Till den gröna färg jag ska lägga på inom kort har jag använt 5 mm färg och 4.5 ml förtunning, då Tobias upplevde att samma färgbladning med 50% förtunning blev lite för tunt.
Lufttrycket ska ligga mellan 15-20 psi, men även där kan färgen göra att man behöver mer eller mindre tryck. När man kör Alclad II Primer and Filler ska man dock ha 12-14 psi enligt instruktioner på flaskan.
Nu har jag dock en fråga till er mer erfarna airbrushanvändare...
Hur mycket primer ska jag lägga på när jag sprejar?
Räcker det att det ligger ett tunt lager, där man fortfarande ser plastens färg genom primern eller ska det vara så pass mycket att man inte ser plastens färg genom primern?
LasseThid
Jag brukar lägga på så det täcker ordentligt, så man inte ser färgskiftningar igenom primern.
Jag använder Alclad Microfiller och den ska ju fylla små sliprepor i plasten.
Även om man råkar flöda på för mycket så torkar den ändå mycket tunt och döljer inga detaljer.
Den är mycket förlåtande att måla med, täcker bra och är dryg.
Stefan
Jag använder Alclad Microfiller och den ska ju fylla små sliprepor i plasten.
Även om man råkar flöda på för mycket så torkar den ändå mycket tunt och döljer inga detaljer.
Den är mycket förlåtande att måla med, täcker bra och är dryg.
Stefan
Nu efter en månad eller mer så konstaterar jag att det något skumt med min H&S. Jag fick några tips av kollegor här tidigare: nu har jag mailat H&S och de svarar inte-
Oavsett hur jag förtunnar och oavsett hur mycket jag justerar trycket- Jag få färgackumulering på nålens spets när jag kör små mängder av färg.
Den växer efter några sekunder så om jag håller konstant mängd av färg en liten stund- då blir "klumpen" så stor att den slutar spreja.
Kan detta bero på munstycke som är skadat ?
Jag hittar inte synliga sprickor i nålen.
Sedan jag fick min H&S så hade jag fått en känsla att nålen sticker ut för mycket och om jag tittar på munstycken så ser det ut som själva spetsen är lite "urdragen" Den slutar inte som ett spets med hål i, mera som i slutändan är typ en liten "rör"
Har ingenting att jämföra med.
Nu målade jag en tysk messerschmitt 109 med massa små linjer och det ver ingen nöje, istället så var det ständigt fajt mot min färgspruta. Kan inte hålla konstant färgbild och göra det jag vill.
IIstället så rensar jag hela tiden, provar på papper- kör på modellen då kommer det inget eller för mycket.
Jag körde med väldigt späddat färg, låg tryck, tvärtom, alla möjliga läge...
Min nål är 0,2 och jag använder mest akryl vallejo. Med deras original thinner och flow improver...
Måla med mer färg med större pådrag är inga problem. Men vill jag köra fina små linjer då är det ett elände.... Kör några sekunder- stopp å så hela tiden. Det verkar komma för mycket färg i förhållande till luften eller att nålen sticker ut så mycket att själva spetsen är utanför den område som färgen atomiseras av luftflödet.
Jag har ibland bara lusten att ta en jäv..a klipptång och förkorta nålen.....
Hs svarar inte på mailen , jag frågade om hjälp på facebook och då svarade en tjej att....jag ska maila de.... då mailade jag igen och inget svar. Det som hon kan inte ta mina frågor och bara fodra det vidare tioll den som kan hjälpa mig.
Jag mailade också webbutiken där jag köpt den och då fick jag en respons- att jag ska beskriva problemet. Sen så länge inget svar...
Vad tycken Ni kan det vara jag fick skadat munstycke?
Kan någon som har fungerande H&S med 0,2 ta en bild hur hans munstycke / nål ser ut?
Ni som kan måla smågrejor utan avbrott med H&S infinity- kan Ni ge mig tips vilken färg/ tryck/förtunning Ni kör?
( Jag vet att Stefan vet!)
Sorry jag gnäller men med min sista målarpass på Me109 jag slagit väggen! Var så förbannat - jag målade s-ten om 3 gånger och resultat är knappt jag ville ha!
Mera färg gick på rensa och justera än på materialet...
T O M fick jag lust att ta fram tillbaka min kinesiska sk-t spruta i användning igen... Jag vet att den läcker och luftventilen fastnar å fjädrar inte tillbaka men jag kunde iaf kontrollera vad jag målar!!!
Att ha H&S finaste bara för att använda den till varnishen på full ös är väl lite overkill- jag köpt den för smådetaljer och nu klarar jag inte smådetaljer- verkar det jag lärt mig om sprutmålning senaste halvåret funkar inte här...
Tittar jag på youtube video så målar folk med samma spruta små linet och detaljer som det rycker av! Och de kör samma färg som jag!
Ghrrrrrrr!!!!!
Oavsett hur jag förtunnar och oavsett hur mycket jag justerar trycket- Jag få färgackumulering på nålens spets när jag kör små mängder av färg.
Den växer efter några sekunder så om jag håller konstant mängd av färg en liten stund- då blir "klumpen" så stor att den slutar spreja.
Kan detta bero på munstycke som är skadat ?
Jag hittar inte synliga sprickor i nålen.
Sedan jag fick min H&S så hade jag fått en känsla att nålen sticker ut för mycket och om jag tittar på munstycken så ser det ut som själva spetsen är lite "urdragen" Den slutar inte som ett spets med hål i, mera som i slutändan är typ en liten "rör"
Har ingenting att jämföra med.
Nu målade jag en tysk messerschmitt 109 med massa små linjer och det ver ingen nöje, istället så var det ständigt fajt mot min färgspruta. Kan inte hålla konstant färgbild och göra det jag vill.
IIstället så rensar jag hela tiden, provar på papper- kör på modellen då kommer det inget eller för mycket.
Jag körde med väldigt späddat färg, låg tryck, tvärtom, alla möjliga läge...
Min nål är 0,2 och jag använder mest akryl vallejo. Med deras original thinner och flow improver...
Måla med mer färg med större pådrag är inga problem. Men vill jag köra fina små linjer då är det ett elände.... Kör några sekunder- stopp å så hela tiden. Det verkar komma för mycket färg i förhållande till luften eller att nålen sticker ut så mycket att själva spetsen är utanför den område som färgen atomiseras av luftflödet.
Jag har ibland bara lusten att ta en jäv..a klipptång och förkorta nålen.....
Hs svarar inte på mailen , jag frågade om hjälp på facebook och då svarade en tjej att....jag ska maila de.... då mailade jag igen och inget svar. Det som hon kan inte ta mina frågor och bara fodra det vidare tioll den som kan hjälpa mig.
Jag mailade också webbutiken där jag köpt den och då fick jag en respons- att jag ska beskriva problemet. Sen så länge inget svar...
Vad tycken Ni kan det vara jag fick skadat munstycke?
Kan någon som har fungerande H&S med 0,2 ta en bild hur hans munstycke / nål ser ut?
Ni som kan måla smågrejor utan avbrott med H&S infinity- kan Ni ge mig tips vilken färg/ tryck/förtunning Ni kör?
( Jag vet att Stefan vet!)
Sorry jag gnäller men med min sista målarpass på Me109 jag slagit väggen! Var så förbannat - jag målade s-ten om 3 gånger och resultat är knappt jag ville ha!
Mera färg gick på rensa och justera än på materialet...
T O M fick jag lust att ta fram tillbaka min kinesiska sk-t spruta i användning igen... Jag vet att den läcker och luftventilen fastnar å fjädrar inte tillbaka men jag kunde iaf kontrollera vad jag målar!!!
Att ha H&S finaste bara för att använda den till varnishen på full ös är väl lite overkill- jag köpt den för smådetaljer och nu klarar jag inte smådetaljer- verkar det jag lärt mig om sprutmålning senaste halvåret funkar inte här...
Tittar jag på youtube video så målar folk med samma spruta små linet och detaljer som det rycker av! Och de kör samma färg som jag!
Ghrrrrrrr!!!!!
Sadolf
Det första som dyker upp i skallen är;
Har du rätt nål till rätt munstycke?
Byter du nål så måste du byta hela munstycket också, de är gjorda för att användas tillsammans.
Har du det så är det troligen fel på det lilla munstycket, sprickor kan vara så små att de inte kan ses med blotta ögat.
Jag kör med MRP som inte behöver spädas alls, de används direkt ur flaskan, eller Enamels (Humbrol/Xtracolor/White Ensign Colorcoates, Revell...) och späder med Biltema standardförtunning.
Fråga mig inte om proportioner eller hur många delar färg/förtunning för jag har inte en aning!
Jag blandar tills färgen ser bra ut, är den inte det så tar jag lite mera färg eller förtunning tills jag får den rätta "lättmjölkskonsistensen" i koppen.
Om du kommer på byggmötet imorgon (FVM 12.00 - 17.00) så finns det nog flera mera kunniga än jag att fråga....
Eller så kommer du över så får vi titta på det, en fika kan jag alltid skaka fram...
Hoppas du får ordning på´t!
Stefan
Har du rätt nål till rätt munstycke?
Byter du nål så måste du byta hela munstycket också, de är gjorda för att användas tillsammans.
Har du det så är det troligen fel på det lilla munstycket, sprickor kan vara så små att de inte kan ses med blotta ögat.
Jag kör med MRP som inte behöver spädas alls, de används direkt ur flaskan, eller Enamels (Humbrol/Xtracolor/White Ensign Colorcoates, Revell...) och späder med Biltema standardförtunning.
Fråga mig inte om proportioner eller hur många delar färg/förtunning för jag har inte en aning!
Jag blandar tills färgen ser bra ut, är den inte det så tar jag lite mera färg eller förtunning tills jag får den rätta "lättmjölkskonsistensen" i koppen.
Om du kommer på byggmötet imorgon (FVM 12.00 - 17.00) så finns det nog flera mera kunniga än jag att fråga....
Eller så kommer du över så får vi titta på det, en fika kan jag alltid skaka fram...
Hoppas du får ordning på´t!
Stefan
Sadolf: Här kommer bilder på min 0.2 mm nål och munstycke. Mottlingen på nedre bilden är gjord med denna nål och det munstycket.
LasseThid
Tack för svaret!
Stefan:
det verkar vara komplett, mitt nål har 2 svarvade kransar i bakdelen, munstycke 2 ringar och luftkåpan likadant- so det ser komplett ut.
Det de skriver att en markering är superfin 0,15 2st är medel 0,2, 3 st är 0,4 och fyra st är 0,6 typ...
Sen säger de att samma luftkåpa kan gå till 0, 15-0,2 sen på 0,4 är en annan... Jag är inte säker men jag hörd också att de finns numera i 0,3...
Om det gäller färg då har jag thinner och flow improver i mindre flaskor så jag mäter dropp samma som färgflaskor. Mindre jobb så droppar jag först thinner och sen lite färg direkt i koppen , ska jag måla större ytor i något bestämd kulör så mixar jag i en plastkärl och sen droppar i sprutan.
Men i det stora hela så följer jag Din råd- färgen ska vara mjölkliknande konsistens.
Så nu blir byggmöte igen- hur tiden går... Så nu missar jag den tredje för att jag vågar inte komma .. Har fortfarande hosta och vill inte smitta folk, speciellt kollegor modellbyggare... Suck.
Men kanske när jag bli frisk kan vi ta en kopp tilsammans det vare rolig!
Finns det förresten en modellbutik i Linköping??
Jag viker mid mot opinionen att det kan var munstycke .... den ser lite konstig ut under förstöringsglas...
Lasse:
Tackar för bilderna- som jag ser Du har den större nålskyddet med 3 hål, jag fick med min enklare , en öppen med 2 "pinnar" som sticker ut.
Sen det ser lite annorlunda ut kring munstycken... I botten är det en ring som håller den?
Min sitter i själva luftkoppan ...
Vad hgeter Din spruta?
Nålen ser också lite "stubbigare" min är väldigt lång med lätt grad, jag skulle nog föredra en sådan som Du har...
I min måste jag göra relativt lång rörelse på triggern utan att färg kommer- sen kommer den lite och strax "full gas"
Måste säga min kinesiska sprutan som jag haft- trots att den hade många brister så hade den munstycke bakom luftkåpan och den var mera robust med tjockare väggar ändå till spetsen.
Själva nålen när jag köpte den var totalt helt slippad, någon tryck den mot slippstenen på sidan så ena sidan var platt! Spetsen tätade alså inte alls så färg kom på ena sidan hela tiden
Jag klippte den och slippade om till en annan vinkel så jag hade ganska kort rörelse på triggern Jag hade problem med färgackumulering på luftkåpan för att munstycke satt för djup, men aldrig på nålen!
Kort å gott om de inte hjälpr mig så börjar jag med och köper ny munstycke eller hela kitet - nål/munstycke/luftkåpa..
Jag köper nog 0,3 om den finns ELLER 0,15... om jag köper hela kitet... Köper jag munstycke så klart blir det 0,2 så den passar till resten
Mina grejor ser ut såhär:
Jag tycker nålen sticker ut ganska mycket....
Stefan:
det verkar vara komplett, mitt nål har 2 svarvade kransar i bakdelen, munstycke 2 ringar och luftkåpan likadant- so det ser komplett ut.
Det de skriver att en markering är superfin 0,15 2st är medel 0,2, 3 st är 0,4 och fyra st är 0,6 typ...
Sen säger de att samma luftkåpa kan gå till 0, 15-0,2 sen på 0,4 är en annan... Jag är inte säker men jag hörd också att de finns numera i 0,3...
Om det gäller färg då har jag thinner och flow improver i mindre flaskor så jag mäter dropp samma som färgflaskor. Mindre jobb så droppar jag först thinner och sen lite färg direkt i koppen , ska jag måla större ytor i något bestämd kulör så mixar jag i en plastkärl och sen droppar i sprutan.
Men i det stora hela så följer jag Din råd- färgen ska vara mjölkliknande konsistens.
Så nu blir byggmöte igen- hur tiden går... Så nu missar jag den tredje för att jag vågar inte komma .. Har fortfarande hosta och vill inte smitta folk, speciellt kollegor modellbyggare... Suck.
Men kanske när jag bli frisk kan vi ta en kopp tilsammans det vare rolig!
Finns det förresten en modellbutik i Linköping??
Jag viker mid mot opinionen att det kan var munstycke .... den ser lite konstig ut under förstöringsglas...
Lasse:
Tackar för bilderna- som jag ser Du har den större nålskyddet med 3 hål, jag fick med min enklare , en öppen med 2 "pinnar" som sticker ut.
Sen det ser lite annorlunda ut kring munstycken... I botten är det en ring som håller den?
Min sitter i själva luftkoppan ...
Vad hgeter Din spruta?
Nålen ser också lite "stubbigare" min är väldigt lång med lätt grad, jag skulle nog föredra en sådan som Du har...
I min måste jag göra relativt lång rörelse på triggern utan att färg kommer- sen kommer den lite och strax "full gas"
Måste säga min kinesiska sprutan som jag haft- trots att den hade många brister så hade den munstycke bakom luftkåpan och den var mera robust med tjockare väggar ändå till spetsen.
Själva nålen när jag köpte den var totalt helt slippad, någon tryck den mot slippstenen på sidan så ena sidan var platt! Spetsen tätade alså inte alls så färg kom på ena sidan hela tiden
Jag klippte den och slippade om till en annan vinkel så jag hade ganska kort rörelse på triggern Jag hade problem med färgackumulering på luftkåpan för att munstycke satt för djup, men aldrig på nålen!
Kort å gott om de inte hjälpr mig så börjar jag med och köper ny munstycke eller hela kitet - nål/munstycke/luftkåpa..
Jag köper nog 0,3 om den finns ELLER 0,15... om jag köper hela kitet... Köper jag munstycke så klart blir det 0,2 så den passar till resten
Mina grejor ser ut såhär:
Jag tycker nålen sticker ut ganska mycket....
Sadolf
Jag har en H&S Ultra 2 in 1, så jag har en 0.2 mm nål och en 0.4 mm nål.
Nålen och munstycket på bilden är mina 0.2 mm, min 0.4 mm nål/munstycke ser lite annorlunda ut än 0.2 mm diton.
Mitt 0.4 mm nålskydd är delbart så att jag kan göra rent nålspetsen vid behov.
0.4 mm till vänster och 0.2 mm till höger i bilden nedan.
Nålen och munstycket på bilden är mina 0.2 mm, min 0.4 mm nål/munstycke ser lite annorlunda ut än 0.2 mm diton.
LasseThid
Sadolf!
Tråkigt att höra med din nya spruta. Har du provat någon annan färg än Vallejo? Jag använder inte själv H&S utan Iwata. Har alltid använt Humbrol, Tamiya och Gunzes suveräna färger. Aldrig några problem i någon av sprutorna. Färg och Gunze levelling thinner så länge det inte är Humbrol såklart… Testade Vallejo när den dök upp på marknaden. Min, högst personliga åsikt, är den att Vallejo är den sämsta skit till färg i modern tid. Fick precis samma resultat som du beskriver. Höll på att bli helt rabiat kort och gott. Hur man än bar sig åt så blev resultatet rena skiten. Tycker ofta man läser att; bara man gör si och så, späder med tre kokta ägg, en skvätt whiskey och blyfri 98 så funkar Vallejo oftast ganska bra.. Varför jävlas när det finns prima grejer som alltid funkar? Nu kanske det inte hjälper i ditt fall men testa med ett annat fabrikat på färg för att utesluta det problemet. Kommer garanterat att bli skillnad till det bättre. Lycka till med pysslandet!
/Andreas
Tråkigt att höra med din nya spruta. Har du provat någon annan färg än Vallejo? Jag använder inte själv H&S utan Iwata. Har alltid använt Humbrol, Tamiya och Gunzes suveräna färger. Aldrig några problem i någon av sprutorna. Färg och Gunze levelling thinner så länge det inte är Humbrol såklart… Testade Vallejo när den dök upp på marknaden. Min, högst personliga åsikt, är den att Vallejo är den sämsta skit till färg i modern tid. Fick precis samma resultat som du beskriver. Höll på att bli helt rabiat kort och gott. Hur man än bar sig åt så blev resultatet rena skiten. Tycker ofta man läser att; bara man gör si och så, späder med tre kokta ägg, en skvätt whiskey och blyfri 98 så funkar Vallejo oftast ganska bra.. Varför jävlas när det finns prima grejer som alltid funkar? Nu kanske det inte hjälper i ditt fall men testa med ett annat fabrikat på färg för att utesluta det problemet. Kommer garanterat att bli skillnad till det bättre. Lycka till med pysslandet!
/Andreas
Andreas
O tusen tack för bilden- då ser jag definitivt min munstycke är fel... Din 0,2 är konisk utan något "fas " i slutet. Min har typ en urdragen spets den är simpelt skadat... Och den var så från början!! Jag beställer en ny direkt.LasseThid skrev:Jag har en H&S Ultra 2 in 1, så jag har en 0.2 mm nål och en 0.4 mm nål.
En annan intressant grej mitt 0,2 nål har slippning som din 0,4 med 3 grad- din 0,2 har 2 ...
Jag körde humbrol innan..och har några burkar kvar... TOM jag målade med min gamla sprutan en swordfish modell- och det gick mycket bättre än med akryl. Också Tamiya har jag kört med tidigare, med de vanliga emalj- jag penslade och det funkade perfekt. Gunze har använt nu mest klarlack.Andreas skrev:Sadolf!
/Andreas
Fult medveten att klassiska emaljer funkar bättre än akryl- Framförallt akryl är mycket mer omtåliga- efter man målat så måste man försegla med klarlack annars repas det på nolltid...
Det finns en anledning att jag kör med akryl...de luktar inte och de är lätta att tvätta bort med vatten. Som jag bygger- har ingen riktig arbetsplats. Min sambo skulle slänga ut mig direkt om det luktar något....
Jag är generellt nöjd med akryl nu- det funkade även på min kassa kinesiska spruta. Anledningen jag köpte HS jag ville måla små detaljer. Tyvärr trots almänt högt kvalite på den nya sprutan så fick jag inte det jag ville i 100%. Men jag hoppas det hjälper med munstycke....
Sadolf
Kör du Vallejo skulle jag nog säga att det inte är sprutan det är fel på. En del får det att funka, hur vet jag inte. Vodoo? De enda Vallejo färger jag fått att funka hyffsat är deras metallfärger konstigt nog. Vill du köra luktfritt så är Gunze och Tamiya vägen. Jag gick från Humbrol och köpte på mig en del Vallejo färger när jag kom tillbaka till hobbyn och skulle börja spruta. Säljaren på Wentzels svor på att det var Guds gåva till mänskligheten. Men det spelar ingen roll hur mycket du späder färgen eller med vad, de torkar förr eller senare på nålen. Vallejo duger bara till penselmålning. I vilket fall, det spelar inte så stor roll om du sprutar med 0,4 eller 0,2 med lite övning kan du mottla med båda. Nålutsticket ser för övrigt ut ungefär som på min H&S spruta.
linusorn
Att färg byggs upp på nålen är inte helt ovanligt för akryl-färger.
Har inte försökt med Vallejos vanliga färger, men jag vet att Xtracrylix kräver en fuktad tops i närheten hela tiden, just så man kan ta bort torkad färg.
Vanlig hederlig Tamiya acrylics, spädd med deras egen thinner (vit kork) är bland de enklaste och luktfriaste akryl-målningsupplevelserna man kan ha.
Har inte försökt med Vallejos vanliga färger, men jag vet att Xtracrylix kräver en fuktad tops i närheten hela tiden, just så man kan ta bort torkad färg.
Vanlig hederlig Tamiya acrylics, spädd med deras egen thinner (vit kork) är bland de enklaste och luktfriaste akryl-målningsupplevelserna man kan ha.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Jag backade lite nålen så den sticker int ut så mycket. Det kommer extrem lite färg i stängd läge... Det blev mycket bättre genast...
Beställde ett nytt munstycke....Vi få se...
Om det gäller färger så jag var faktiskt nöjd med vallejo - det var annat problem jag hade med min kinesiska spruta- den läckte som sil på alla packningar.
Jag är fullt medveten det torkar på nålen och jag är van vid det. Det bara att vid den nya sprutan så torkar det i sånt grad att det går inte måla mer än några sekunder om man kör en fin linje...Jag ska prova andra färger men det blir nog i takt jag köper de...Just nu jag har det jag har..
Beställde ett nytt munstycke....Vi få se...
Om det gäller färger så jag var faktiskt nöjd med vallejo - det var annat problem jag hade med min kinesiska spruta- den läckte som sil på alla packningar.
Jag är fullt medveten det torkar på nålen och jag är van vid det. Det bara att vid den nya sprutan så torkar det i sånt grad att det går inte måla mer än några sekunder om man kör en fin linje...Jag ska prova andra färger men det blir nog i takt jag köper de...Just nu jag har det jag har..
Sadolf
Ja, Vallejo funkar bättre med större nål. Jag vet inte riktigt varför (är inte kemist) men vallejos färger lägger sig i mina ögon som en vinylfilm på modellen. Den går att "skala" av men inte slipa. Gunze och Tamiya är vad jag förstått också akrylfärger men med annat bindemedel? Definitivt finare pigment också. Deras lacquer färger är väl egentligen också i grunden akryl men med lacquer som bindemedel? Kan vara ute och cykla men tycker mig ha läst det någonstans...
linusorn
Uppdatering: köpt nytt munstycke 0,2
Nålen sticker ut betydlig mindre från den nya än från den ursprungliga.
Man känner skillnaden- det går att spruta mycket längre tid utan att det torkar.
Direkt skillnad...
Målade nu nästan hela Aichi val- svart grund- vit preshading och grå botten - utan en enda stopp.
Fick bara torka nålen några gånger, men det är normalt.
Inga som helst problem!!
Slutsatsen på det hela.
Jag fick skadat munstycke med en ny spruta....
Nålen sticker ut betydlig mindre från den nya än från den ursprungliga.
Man känner skillnaden- det går att spruta mycket längre tid utan att det torkar.
Direkt skillnad...
Målade nu nästan hela Aichi val- svart grund- vit preshading och grå botten - utan en enda stopp.
Fick bara torka nålen några gånger, men det är normalt.
Inga som helst problem!!
Slutsatsen på det hela.
Jag fick skadat munstycke med en ny spruta....
Sadolf
Hoppla! Så kan det gå. Skönt att det ordnade sig!
Det inte perfekt- men det blir aldrig perfekt med akrylfärg... Men det funkar mycket bättre, målade nu Aichi Val- övre ytor - Körde hela laddning av färg förtunnad 10 droppar färg/ 5 droppar thinner 2 droppar flow improver. . Körde med ca 17 PSI. Sprejade 3 kvarts plan- vingar och en större del av kropp tills färgen tog slut. Inte en ENDA stopp eller tipp rensning. Detta var inte möjligt innan hur än jag vände...
Sadolf
Sida 4 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 4 av 7
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet