Airbrush?
+10
Azgaron
Matt_Public
Gigabyte
cas
Sadolf
Stefan E
linusorn
rsm.gbg
Tobias
LasseThid
14 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 2 av 7
Sida 2 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Airbrush?
En Ultra för 700 är ju kalasbra pris, kör på den, men jag skulle nog köpa till en 0.4 eller en sån duo.
Vallejo fungerar fint med en 0.4 nål men sämre med mindre, för min del...
AMMO Mig är typ samma färg som Vallejo.
Jag kör nästan allt med 0.4 nål, vill jag finlira köra jag 0.2.
Späder aldrig Vallejo eller Ammo, ibland kör jag en droppe Flow Improver.
Om man plockar isär sprutan varje gång fungerar det fint för att bara använda vatten för rengöring.
AK Real Colors is da shit, men luktar mer och kräver starkare rengöring.
Tamiya/Guinze är åxå bra men luktar mer och kräver starkare rengöring.
Båda lyfter enormt med Gunzes Leveling Thinner.
Det är väl en fråga om vad frugan tillåter i köket.
Men med öppet fönster när du målar kanske det funkar.
Ett sånt Vallejo set för ditt nästa bygge kanske, anpassade färger.
Köp lite Vallejo, Ammo och Tamiya och prova.
Jag tycker Hobby center är ganska dyra, Alfahobby (redbergsplatsen) är bättre med mer utbud.
- Roland
Vallejo fungerar fint med en 0.4 nål men sämre med mindre, för min del...
AMMO Mig är typ samma färg som Vallejo.
Jag kör nästan allt med 0.4 nål, vill jag finlira köra jag 0.2.
Späder aldrig Vallejo eller Ammo, ibland kör jag en droppe Flow Improver.
Om man plockar isär sprutan varje gång fungerar det fint för att bara använda vatten för rengöring.
AK Real Colors is da shit, men luktar mer och kräver starkare rengöring.
Tamiya/Guinze är åxå bra men luktar mer och kräver starkare rengöring.
Båda lyfter enormt med Gunzes Leveling Thinner.
Det är väl en fråga om vad frugan tillåter i köket.
Men med öppet fönster när du målar kanske det funkar.
Ett sånt Vallejo set för ditt nästa bygge kanske, anpassade färger.
Köp lite Vallejo, Ammo och Tamiya och prova.
Jag tycker Hobby center är ganska dyra, Alfahobby (redbergsplatsen) är bättre med mer utbud.
- Roland
rsm.gbg
Tobias likes this post
Får väl lägga tanke till ang bli med ny spruta ,,
Köp bra rengörings borstar och lär dig att göra rent din air-b på ett rätt sätt , får du inte den helt ren så kommer det bli en rent elände, så att säga
Det kommer att vara det viktigaste för dig när du börjar !
Köp bra rengörings borstar och lär dig att göra rent din air-b på ett rätt sätt , får du inte den helt ren så kommer det bli en rent elände, så att säga
Det kommer att vara det viktigaste för dig när du börjar !
Gigabyte
Ak4a är manligt.. 7,62 är en bra kaliber..
m/41 är tunga grejor..
Jag brukar plocka bort koppen (5ml, så skakar jag ut mindre även när jag har lite färg - har inget lock men borde ha..) först vid rengöring, sen bort med munstycke och det där fram, ner i lite rengörningsvätska. Då är nålen blottad och jag plockar ur den och fixar och lägger på ett säkert ställe och gör sen resten.
Men jag plockar ner den "för ofta".. Kika lite på videor hur folk gör och hur mycket man behöver göra mellan olika färger och "sessions"..Är ju bra om man slipepr plocka isär allt, mindre risk att skada nål o så.
Låter som en bra kompressor Sadolf.
Edit: Såg inte svaren på andra sidan. Ja det är nog inte dumt att ha en 0,4mm nål med. Nog den om man måste välja man skulle starta med. Men gärna båda.
också nyfiken på skillnaden mellan 0,15mm och 0,20mm nål..
Var ett tag sedan jag kollade priser men du har lite olika ställen online:
Tess of Sweden
Hobbyland som var med ovan
Puma Hobby
Tänk på, när du köper nål. Det går att köpa bara nålen, utan munstycke och skydd. men det behövs med - iaf första gången. 0,20 och 0,40mm använder olika där. Skulle du paja bara nålen så behöver man ju inte köpa paketet med det andra (kostar en hel del).
Jag köpte rengöringsset för airbrush från början. Den lilla.. Nålliknande saken och några borstar. Kostar en slant men bra. Det är eg nålsaken som jag använder, rensar i munstycket. men så ofta som jag rengör sitter det knappt något som inte går att spruta ut med rengörning.. Men den är bra att ha om det skulle sätta sig.. En grej att ha på köplistan någon gång, skulle jag tro.. Eller vad säger ni andra?
m/41 är tunga grejor..
Jag brukar plocka bort koppen (5ml, så skakar jag ut mindre även när jag har lite färg - har inget lock men borde ha..) först vid rengöring, sen bort med munstycke och det där fram, ner i lite rengörningsvätska. Då är nålen blottad och jag plockar ur den och fixar och lägger på ett säkert ställe och gör sen resten.
Men jag plockar ner den "för ofta".. Kika lite på videor hur folk gör och hur mycket man behöver göra mellan olika färger och "sessions"..Är ju bra om man slipepr plocka isär allt, mindre risk att skada nål o så.
Låter som en bra kompressor Sadolf.
Edit: Såg inte svaren på andra sidan. Ja det är nog inte dumt att ha en 0,4mm nål med. Nog den om man måste välja man skulle starta med. Men gärna båda.
också nyfiken på skillnaden mellan 0,15mm och 0,20mm nål..
Var ett tag sedan jag kollade priser men du har lite olika ställen online:
Tess of Sweden
Hobbyland som var med ovan
Puma Hobby
Tänk på, när du köper nål. Det går att köpa bara nålen, utan munstycke och skydd. men det behövs med - iaf första gången. 0,20 och 0,40mm använder olika där. Skulle du paja bara nålen så behöver man ju inte köpa paketet med det andra (kostar en hel del).
Jag köpte rengöringsset för airbrush från början. Den lilla.. Nålliknande saken och några borstar. Kostar en slant men bra. Det är eg nålsaken som jag använder, rensar i munstycket. men så ofta som jag rengör sitter det knappt något som inte går att spruta ut med rengörning.. Men den är bra att ha om det skulle sätta sig.. En grej att ha på köplistan någon gång, skulle jag tro.. Eller vad säger ni andra?
Tobias
Lite mera om rengörning.. Fan, jag har aldrig rengjort delen under som leder från luftslangen.. Skulle tro att min första spruta har problem där för jag har dåligt flöde..
Tobias
Jag brukar använda apotekets blå mellanrumsborstar utan handtag för att rengöra sprutan och tops inte att förglömma. Funkar kalasbra. Även Alfahobby säljer reservdelar till H&S.
linusorn
Tobias likes this post
Det bidde en Ultra 2 in 1 för tusenlappen, då får jag både 0.2 och 0.4 mm nålar samt 2 resp 5 ml koppar.rsm.gbg skrev:En Ultra för 700 är ju kalasbra pris, kör på den, men jag skulle nog köpa till en 0.4 eller en sån duo.
Hobby Center vet jag har mycket Tamiyafärger i butik, hur Alfahobby har det på färgfronten i sin butik vet jag däremot inte.
Jag har lärt mig att hitta till båda utan GPS nu, så det spelar mig ingen roll vart jag kör egentligen.
LasseThid
Tobias and rsm.gbg like this post
Snedseglarna från F17 var ju helt ur kurs, så det blev inte mycket till julgran idag...
Normalt sett brukar de komma rakt över jobbet och då får man fina bilder.
Normalt sett brukar de komma rakt över jobbet och då får man fina bilder.
LasseThid
cas, Marlin and Tobias like this post
aha, utan handtag, det vill jag halinusorn skrev:Jag brukar använda apotekets blå mellanrumsborstar utan handtag för att rengöra sprutan och tops inte att förglömma. Funkar kalasbra. Även Alfahobby säljer reservdelar till H&S.
Är det denna mellanrumsborste
och man kommer ända in till dom 3 inre packningarna? (det gör inte TEPEs)
Om det är så behöver man inga andra dyra special borstar, bara dessa, eventuellt en mindre för munstycket?
Jag använder en gammal dålig nål för att göra rent munstycket
Men en sån har man ju inte när man som Lasse börjar ifrån början.
Men jag har massor av gamla nålar som du kan få av mig
- Roland
rsm.gbg
Ja, precis fast de ljusblå 0,6 mm använder jag. Kommer man hela vägen in. Är flexibel också, så man kan köra runt. Inga dyra specialborstar behövs! Finns ju ett gäng storlekar av denna.rsm.gbg skrev:aha, utan handtag, det vill jag halinusorn skrev:Jag brukar använda apotekets blå mellanrumsborstar utan handtag för att rengöra sprutan och tops inte att förglömma. Funkar kalasbra. Även Alfahobby säljer reservdelar till H&S.
Är det denna mellanrumsborste
och man kommer ända in till dom 3 inre packningarna? (det gör inte TEPEs)
Om det är så behöver man inga andra dyra special borstar, bara dessa, eventuellt en mindre för munstycket?
Jag använder en gammal dålig nål för att göra rent munstycket
Men en sån har man ju inte när man som Lasse börjar ifrån början.
Men jag har massor av gamla nålar som du kan få av mig
- Roland
linusorn
Tamiya X-20A luktar en del, men är godkänd av min gnälliga familj. Faktiskt också Levelling thinner!
Det dom brukar gnälla på är Tamiya Airbrush Cleaner...
AK Extreme Metal papint har en egen thinner som är luktfri, så den rekommenderas varmt om du skall köra metallrena fåglar.
Vallejo Metal color var min tidigare favorit, men den blir frånåkt av Extreme Metal.
Vissning på min alldels strax fungerande modellhörna kommer, jag lovar!
Det dom brukar gnälla på är Tamiya Airbrush Cleaner...
AK Extreme Metal papint har en egen thinner som är luktfri, så den rekommenderas varmt om du skall köra metallrena fåglar.
Vallejo Metal color var min tidigare favorit, men den blir frånåkt av Extreme Metal.
Vissning på min alldels strax fungerande modellhörna kommer, jag lovar!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
X-20A luktar väl nästan gott? ;9 Typ IPA.. med kanske något mer?
JA! Du får visa upp din hörna!
JA! Du får visa upp din hörna!
Tobias
Hmmm... Kompressorn har kommit idag, så nu är det kanske dags att få tummen ur och fixa resten av grejerna innan allting stänger för jul...
Jag tänkte köra med Tamiyas akrylfärger till att börja med, så då behöver jag lite X-20A till att eventuellt förtunna färgen med, men vad gör jag rent sprutan med?
Funkar det med vanligt vatten eller kan jag köra med Vallejos Airbrush Cleaner?
Flow Improver?
Jag tänkte köra med Tamiyas akrylfärger till att börja med, så då behöver jag lite X-20A till att eventuellt förtunna färgen med, men vad gör jag rent sprutan med?
Funkar det med vanligt vatten eller kan jag köra med Vallejos Airbrush Cleaner?
Flow Improver?
LasseThid
Tobias likes this post
Några pratade om T-röd, vilekt jag inte provat - men jag kör på IPA. Bäst pris här sist jag kollade.
Swedol
Swedol
Tobias
Billigast utifrån ett pris/perfomance perspektiv är isopropanol både att rengöra med och förtunna om du tänker köra Tamiya.
linusorn
Jag använder denna till all förtunning, den är super, överlägsen allt annat jag testat.
Mr. Color Levelling Thinner
Det finns en del bra trick med den beroende på färg.
Ex. Tamiya, Gunze eller AK Real Colors, när man får en NY burk öppnar man och toppar upp så mycket man kan.
Skaka ordentligt och märk burken så du vet vilka som har levelling thinner. Jag bara duttar med en tuschpenna på locket.
Blandningen blir då perfekt
Jag gör ren sprutan med T-röd, billigt och super bra, luktar dock...
Av nån anledning är den klassiska Kemetyl bättre än andra märken...
Jag gör ren penslar med T-röd åxå, tar även bort färg med T-röd om det skulle behövas.
Innan jag målar nånting gör jag ren plasten med T-röd.
Jag köper T-röd i 5liters dunk
Om du bemödar dig att plocka isär sprutan hela tiden funkar vanligt vatten hyfsat.
Jag kör Flow Improver när färgen bråkar, aldrig annars.
- Roland
Mr. Color Levelling Thinner
Det finns en del bra trick med den beroende på färg.
Ex. Tamiya, Gunze eller AK Real Colors, när man får en NY burk öppnar man och toppar upp så mycket man kan.
Skaka ordentligt och märk burken så du vet vilka som har levelling thinner. Jag bara duttar med en tuschpenna på locket.
Blandningen blir då perfekt
Jag gör ren sprutan med T-röd, billigt och super bra, luktar dock...
Av nån anledning är den klassiska Kemetyl bättre än andra märken...
Jag gör ren penslar med T-röd åxå, tar även bort färg med T-röd om det skulle behövas.
Innan jag målar nånting gör jag ren plasten med T-röd.
Jag köper T-röd i 5liters dunk
Om du bemödar dig att plocka isär sprutan hela tiden funkar vanligt vatten hyfsat.
Jag kör Flow Improver när färgen bråkar, aldrig annars.
- Roland
rsm.gbg
Mr Surfacer är schysst med.. 1500 kör jag men finns ju mindre fin.. Mr Levelling Thinner till den.
Jag har itne testat det där med thinner i Tamiya-burkarna själv med såg nyligen (Will Pattison?) att någon sa att man skulle undvika. tror det hade med bindmedlet att göra, att det itne skall stå utspätt. Men jag vet inte.. Kom aldrig till att prova det pga den anledning dock. Jag förtunnar när jag målar i små medicinkoppar och drar upp med spruta. Eller kör på lite känn..
Men funkar det för Roland.
Jag har itne testat det där med thinner i Tamiya-burkarna själv med såg nyligen (Will Pattison?) att någon sa att man skulle undvika. tror det hade med bindmedlet att göra, att det itne skall stå utspätt. Men jag vet inte.. Kom aldrig till att prova det pga den anledning dock. Jag förtunnar när jag målar i små medicinkoppar och drar upp med spruta. Eller kör på lite känn..
Men funkar det för Roland.
Tobias
Jag har nog toppat upp mina burkar i 2 år utan någon som helst försämring vad jag märkt
Men det är klart lämnar man dom orörda i 10 år så...
Mina tar slut långt innan dess
- Roland
Men det är klart lämnar man dom orörda i 10 år så...
Mina tar slut långt innan dess
- Roland
rsm.gbg
Jag skall se om jag hittar videon och vad som sas. men funkar det så..
Super-hobby har de större burkarna förresten, 23ml. För typ samma pris, elelr lägre.. Alla finns itne i den stoleken, där iaf. Men det ger en hel del mera färg..
Det kan vara här, men jag är för lat att kolla igenom hela igen.. Videon är dock bra ändå.
Super-hobby har de större burkarna förresten, 23ml. För typ samma pris, elelr lägre.. Alla finns itne i den stoleken, där iaf. Men det ger en hel del mera färg..
Det kan vara här, men jag är för lat att kolla igenom hela igen.. Videon är dock bra ändå.
Tobias
Hur mycket stinker Alcladen Roland? Är det outhärdligt i timmar eller enbart just när man sprayar den?
Mr. Color Levelling Thinner, T-Röd och Primer, check.
Mr. Color Levelling Thinner, T-Röd och Primer, check.
LasseThid
Alclad luktar rätt bra när du sprutar,behöver inte spädas och det luktar lite när det torkar, men det försvinner ganska snart.
Tyvärr är den för tunn för att penslas, jag har dock bättrat väldigt små ytor med gott resultat.
Färgen torkar på någon minut och är "tafs-torr" och maskeringsbar efter ca 5minuter (säger dom, men jag har inte vågat prova...).
Jag tycker inte det är så farligt, men jag är väl miljöskadad efter mer än 50år bland lösningsmedlen!
Stefan
Tyvärr är den för tunn för att penslas, jag har dock bättrat väldigt små ytor med gott resultat.
Färgen torkar på någon minut och är "tafs-torr" och maskeringsbar efter ca 5minuter (säger dom, men jag har inte vågat prova...).
Jag tycker inte det är så farligt, men jag är väl miljöskadad efter mer än 50år bland lösningsmedlen!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tobias likes this post
Alla vet att Darth Vaders mask var lackad med Alclad... Och han behövde ingen mask...eeerrr...vänta....
Sadolf
Marlin and Tobias like this post
Så där...
Då fattas bara färg och T-Röd innan jag kan sätta igång och måla...
Då fattas bara färg och T-Röd innan jag kan sätta igång och måla...
LasseThid
Azgaron, cas, glimturen and rsm.gbg like this post
Sida 2 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 2 av 7
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet