F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
+15
T-34
Caverö
Azgaron
Marlin
Hayabusa
Obed
Kent
Jörgen.E
Jokkocze
Patrik K
MiniStuff
Stefan E
Matt_Public
cas
Janne.S
19 posters
Sida 5 av 10
Sida 5 av 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
Uppdateringsdags!!
Äntligen lite byggtid!
JAg har roat mig med att göra plats för resinet medels Dremeln och sandpapper...det tycks mig som saker och tuing passar hyfsat nu.
Att passa in cockpiten var lite pilligt men med lite finlir medels sandpapper så passade det även med luftkanalen
Noställhuset tog lite mer pillande, jag fick slipa bort en halv mmillimeter på vardera sida av hålet i flygkroppen.
Samma sake med huvudställshuset, fick ta lite från framkanten på båda kropppshalvorna.
Här är det fina utblåset ihopsatt...Jag gillar verkligen Aires utblås!
Även det krävde lite förändringar i plasten....
Så, det roliga är att jag kan inte limma utblåset påplats förrän kroppshalvorna är ihop och jag kan inte stoppa in utblåset när kroppen sitter ihop.....
Jag får låta den simma omkring där inne tills det är dags att limma det på plats helt enkelt.
Givetvis borrade jag ut för kanonerna!
Sedan gjorde jag eldrör av styrenstavar som jag borrade ur i ena änden.
Och limmade på plats...ser mysigt ut va?
SÅ är det nästan dags att lmma ihop saker...bara en grej först: Luftintaget!
Det blir lite pour and dump för att göra insidan så slät som möjligt innan den ska målas med alclad! Så oroa er inte, jag tänker inte göra en vit luftkanal
Först tejpade jag den i ena änden samt alla små hål.
Sedan ställer jag den i en jig...
För att göra saker mindre kladdigt så tar jag upp acrylfärgen med en spruta...
Och häller ner det i luftintaget.
...tills det blir fullt, sedan får det stå ett tag innan jag tar väck tejpen och låter färgen rinna tillbaka in i burken.
I bland får man repetera förfarandet så det blir helt slätt inne i luftintaget....så här blir det i alla fall. NU får det torka och sedan målar jag den med Alclad.
Limma lugnt!
Äntligen lite byggtid!
JAg har roat mig med att göra plats för resinet medels Dremeln och sandpapper...det tycks mig som saker och tuing passar hyfsat nu.
Att passa in cockpiten var lite pilligt men med lite finlir medels sandpapper så passade det även med luftkanalen
Noställhuset tog lite mer pillande, jag fick slipa bort en halv mmillimeter på vardera sida av hålet i flygkroppen.
Samma sake med huvudställshuset, fick ta lite från framkanten på båda kropppshalvorna.
Här är det fina utblåset ihopsatt...Jag gillar verkligen Aires utblås!
Även det krävde lite förändringar i plasten....
Så, det roliga är att jag kan inte limma utblåset påplats förrän kroppshalvorna är ihop och jag kan inte stoppa in utblåset när kroppen sitter ihop.....
Jag får låta den simma omkring där inne tills det är dags att limma det på plats helt enkelt.
Givetvis borrade jag ut för kanonerna!
Sedan gjorde jag eldrör av styrenstavar som jag borrade ur i ena änden.
Och limmade på plats...ser mysigt ut va?
SÅ är det nästan dags att lmma ihop saker...bara en grej först: Luftintaget!
Det blir lite pour and dump för att göra insidan så slät som möjligt innan den ska målas med alclad! Så oroa er inte, jag tänker inte göra en vit luftkanal
Först tejpade jag den i ena änden samt alla små hål.
Sedan ställer jag den i en jig...
För att göra saker mindre kladdigt så tar jag upp acrylfärgen med en spruta...
Och häller ner det i luftintaget.
...tills det blir fullt, sedan får det stå ett tag innan jag tar väck tejpen och låter färgen rinna tillbaka in i burken.
I bland får man repetera förfarandet så det blir helt slätt inne i luftintaget....så här blir det i alla fall. NU får det torka och sedan målar jag den med Alclad.
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Gött å se att du är hemma vid bordet igen Janne!
btw: tar du med dig något till Modell Gbg? Som du ställer upp med? Hoppas vi syns där i vilket fall som helst.
btw: tar du med dig något till Modell Gbg? Som du ställer upp med? Hoppas vi syns där i vilket fall som helst.
MiniStuff- Vicesheriff
Jodå, jag plockar med årsproduktionen dit
Lika så något till forumbordet....inte lika mycket som förra året då vi fick lite platsbrist på forumbordet till sist, ett angenämnt problem så jag behöver inte ta med så mycket då andra forumdeltagare hade med sig en hel del åxå.
Lika så något till forumbordet....inte lika mycket som förra året då vi fick lite platsbrist på forumbordet till sist, ett angenämnt problem så jag behöver inte ta med så mycket då andra forumdeltagare hade med sig en hel del åxå.
Janne.S- Moderator
En massiv janne-uppdatering full med nyttig info och bra bilder!
Müchet Trevlich!
Borra ur kanontrågen alltså....nu blir jag ju tvungen att göra detsamma på min Swift!
Men varför har galningarna på Trupter lagt till så mycket ribbor på utsidan av luftkanalen?
Det kommer ju aldrig att synas...
Müchet Trevlich!
Borra ur kanontrågen alltså....nu blir jag ju tvungen att göra detsamma på min Swift!
Men varför har galningarna på Trupter lagt till så mycket ribbor på utsidan av luftkanalen?
Det kommer ju aldrig att synas...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
MMMMMMMMmmmmmmm, vad snyggt detta är.
Nu har jag blivit sugen på att bygga en F-100 jag med.
Jag får väl försöka hitta en F-100F och bygga den dansk, för att inte bli en hel härm-apa.
/Bosse
Nu har jag blivit sugen på att bygga en F-100 jag med.
Jag får väl försöka hitta en F-100F och bygga den dansk, för att inte bli en hel härm-apa.
/Bosse
Marlin
Tack pojkar
Angående utsidan av luftkanalen så tror jag att det är för att de utgick från 1/32 och där kanske man kunde öppna luckorna kring kanonerna, det var åtminstone färdiginrett för kanoner.
Du får vara hur mycket härmapa du vill Bosse
Angående utsidan av luftkanalen så tror jag att det är för att de utgick från 1/32 och där kanske man kunde öppna luckorna kring kanonerna, det var åtminstone färdiginrett för kanoner.
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Tack pojkar
Visst är det så, jag har byggt 1/48 modellen (kan ses här på forumet), och jag har även 1/32 versionen i högen.
Trumpeter har krympt ner 1/32 modellen, rakt av, och fått med detaljer som ser lite "vilsna ut" , eftersom den lilla versionen inte har alla luckor som den stora har.
Snyggt bygge, Janne!
Jag får massor av nya idéer som jag skall använda på min nästa 1/48 "Hun", när jag ser din tråd!
Det ser ut som du fick använda både skohorn o vaselin för att få in allt i kroppen!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Dagens uppdatering
Antar man kan sammanfatta den med :sätta ihop saker!
Först luftbromshuset....inga problem där..
Sedan nosställshuset....fortfarande lugnt
Luftkanalen..det här går ju bra det!
Och här tog lyckan slut Huvudställshuset ställer till med en rejäl glipa! Jag blev övermodig och hade redan limmat fast huset i ena kroppshalvan....bara att bryta loss och börja dremla!
Tillbaka på banan.... cockpiten liksom bara klickade på plats utan lim ens...undrar om det blir lika bra när andra halvan kommer på?
Lite nosvikt...ska inte bli en rumpnisse det här efter all möda jag lagt ner!
HUvudställshuset på plats...fick dremla bort rejält mycket plast men det här borde funka.
Allt på plats...bara att limma ihop kroppen
Inte fullt så enkelt, jag fick slipa och fippla en hek del kring cockpit innan det ville sig, nu är alla resin delarna limmade med CA och de håller ihop kroppen tillsammans med lite tejp.
Nu får den vara så ett tag innan jag limmar ihop själva plasten...det får liksom sätta sig.
Undersidan ser riktigt bra ut till min förvåning.... men sedan blir det spackling och slipning :/
Det var allt för idag...
Limma lugnt!
Antar man kan sammanfatta den med :sätta ihop saker!
Först luftbromshuset....inga problem där..
Sedan nosställshuset....fortfarande lugnt
Luftkanalen..det här går ju bra det!
Och här tog lyckan slut Huvudställshuset ställer till med en rejäl glipa! Jag blev övermodig och hade redan limmat fast huset i ena kroppshalvan....bara att bryta loss och börja dremla!
Tillbaka på banan.... cockpiten liksom bara klickade på plats utan lim ens...undrar om det blir lika bra när andra halvan kommer på?
Lite nosvikt...ska inte bli en rumpnisse det här efter all möda jag lagt ner!
HUvudställshuset på plats...fick dremla bort rejält mycket plast men det här borde funka.
Allt på plats...bara att limma ihop kroppen
Inte fullt så enkelt, jag fick slipa och fippla en hek del kring cockpit innan det ville sig, nu är alla resin delarna limmade med CA och de håller ihop kroppen tillsammans med lite tejp.
Nu får den vara så ett tag innan jag limmar ihop själva plasten...det får liksom sätta sig.
Undersidan ser riktigt bra ut till min förvåning.... men sedan blir det spackling och slipning :/
Det var allt för idag...
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Ja det såg en aning meckigt ut där ett tag, jag är lite sugen på att ta tag i en resinbyggsats jag har liggande av en stridsvagn, all ets undrar hur mycket dremlande det kan bli på en sån?
MiniStuff- Vicesheriff
Ännu en massiv uppdatering!
Huvudställsschaktet såg verkligen meckigt att få till men det verkar ju ha gått vägen.
Antar att det blir en hel del timmars jobb att få till snygga fogar nu va?
Huvudställsschaktet såg verkligen meckigt att få till men det verkar ju ha gått vägen.
Antar att det blir en hel del timmars jobb att få till snygga fogar nu va?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Har man inte bekymmer så gör man sig, sa farfarsgubben.
Men bra snyggt blir det allt, så det må liksom vara hänt.
Men bra snyggt blir det allt, så det må liksom vara hänt.
Matt_Public- Master of DNF
Tack Pojkar
Vi får se hur fogarna blir när jag limmat ihop..... kanske kommer undan med bara superlim.
Vi får se hur fogarna blir när jag limmat ihop..... kanske kommer undan med bara superlim.
Janne.S- Moderator
Hade tänkt göra en snofsig uppdatering idag men Dremeln fick soppatorsk
Desto mer imorgon då
Desto mer imorgon då
Janne.S- Moderator
Ehh, bensindriven Dremel?
Det är ganska mycket heavy duty det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
CAS skrev:Ehh, bensindriven Dremel?
Janne.S- Moderator
Okej....
Flygkroppenn är limmad...
Men som väntat blev passningen så där.... men jag kan jobba med det.
Värsta glipan...
Men det blev bättre...
Då så.... spackel var det ja:P
JAg började med att maska centerfogen...
JAg använde en bit urklippt kartong som spatel och plaskade på Tamyias vita spackel och tog bort masken.
Inte så gegigt va?
Nu fpr det härda till imorgon innan jag börjar slipandet, misstäönker att det kommer bli fler spackelomgångar..ytan måste vara perfekt innan cladden kommer på!
Här näst lite trixande med vingarna...
Aires resin hus behöver slipas ner en hel del till att börja med...
Fram med Dremeln och så slipade jag bort ca 1/3 mm
Men detta var inte nog utan jag var tvungen att slipa till runt luckorna i vingarn aåxå, fick ta nästan en millimeter där...
Sedan limmade jag dit husen
Men det passade fortfarande dåligt med överdelen av vingarna....så jag fick ta en halv mm där med..
Nästan men än har inte feta tanten sjungit!
Efter mer slipande så börjar det arta sig.
Och slutligen kunde jag få ihop vingarna
Så ja... då blir det väl lite slipande resten av veckan då
LImma lugnt!
Flygkroppenn är limmad...
Men som väntat blev passningen så där.... men jag kan jobba med det.
Värsta glipan...
Men det blev bättre...
Då så.... spackel var det ja:P
JAg började med att maska centerfogen...
JAg använde en bit urklippt kartong som spatel och plaskade på Tamyias vita spackel och tog bort masken.
Inte så gegigt va?
Nu fpr det härda till imorgon innan jag börjar slipandet, misstäönker att det kommer bli fler spackelomgångar..ytan måste vara perfekt innan cladden kommer på!
Här näst lite trixande med vingarna...
Aires resin hus behöver slipas ner en hel del till att börja med...
Fram med Dremeln och så slipade jag bort ca 1/3 mm
Men detta var inte nog utan jag var tvungen att slipa till runt luckorna i vingarn aåxå, fick ta nästan en millimeter där...
Sedan limmade jag dit husen
Men det passade fortfarande dåligt med överdelen av vingarna....så jag fick ta en halv mm där med..
Nästan men än har inte feta tanten sjungit!
Efter mer slipande så börjar det arta sig.
Och slutligen kunde jag få ihop vingarna
Så ja... då blir det väl lite slipande resten av veckan då
LImma lugnt!
Janne.S- Moderator
Hurr! Allt det här slipandet påminner om min CA Vampire.
Men de där bitarna ser ju ut som om någon faktiskt tänkt att de ska gå att få på plats någonstans. Tjusigt, mycket tjusigt.
Men de där bitarna ser ju ut som om någon faktiskt tänkt att de ska gå att få på plats någonstans. Tjusigt, mycket tjusigt.
Matt_Public- Master of DNF
En liten orgie i spackel och slipande a la Janne! Gött å se Göran E! Och lärorikt för en annan som nästan aldrig har spacklat och slipat en glipa Men det kommer väl
MiniStuff- Vicesheriff
TAck MAtte å Mackan
HAr du gått igenom livet utan att spackla på snart 4 decennier?...imponernade!
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:TAck MAtte å Mackan
Inte helt, men i princip nästan
MiniStuff- Vicesheriff
DAgs för en liten uppdatering igewn
Har väl inte hänt jätte mycket sedan senast, jag har roat mig med spackling, slipning och panelristning....men slutet är nära!
Här är kroppen, spacklad slipad och ristas Gillar inte alla nitarna, skulle behöve ett nitverktyg egentligen, hålla på att dutta med en syl är så himla tråkigt
Sedan limmade jag på vingarna och började maska lite inför grundfärgen
Passformen mellan kropp och vinge var inte den bästa :/
Mer spackel, jag använde en bit kartong som spatel och skrapade av överflödet....
...Och mer slipa...
Så, nu är den redo för lite grundfärg...det ska jag lägga på imorgon, sedan blir det spännande att se vad som behöver bättras
LImma lugnt!
Har väl inte hänt jätte mycket sedan senast, jag har roat mig med spackling, slipning och panelristning....men slutet är nära!
Här är kroppen, spacklad slipad och ristas Gillar inte alla nitarna, skulle behöve ett nitverktyg egentligen, hålla på att dutta med en syl är så himla tråkigt
Sedan limmade jag på vingarna och började maska lite inför grundfärgen
Passformen mellan kropp och vinge var inte den bästa :/
Mer spackel, jag använde en bit kartong som spatel och skrapade av överflödet....
...Och mer slipa...
Så, nu är den redo för lite grundfärg...det ska jag lägga på imorgon, sedan blir det spännande att se vad som behöver bättras
LImma lugnt!
Janne.S- Moderator
Sida 5 av 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Liknande ämnen
» N.A. F-100D Super Sabre, Trumpeter 1/32
» F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter med Aires godis
» ESCI 1/48 NA F-100D Super Sabre, aka Mellanspel nr 3
» N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
» F-86F-40 Sabre
» F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter med Aires godis
» ESCI 1/48 NA F-100D Super Sabre, aka Mellanspel nr 3
» N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48