F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
+15
T-34
Caverö
Azgaron
Marlin
Hayabusa
Obed
Kent
Jörgen.E
Jokkocze
Patrik K
MiniStuff
Stefan E
Matt_Public
cas
Janne.S
19 posters
Sida 2 av 10
Sida 2 av 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
Kan vi fortsätta med färg/lösningsmedelsdiskussionen i tråden med nästan samma namn?
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t1862p10-tips-om-farger-och-airbruch
Blir lättare att hitta det då
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t1862p10-tips-om-farger-och-airbruch
Blir lättare att hitta det då
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
Börjat med lite detaijmålande i cockpit....
Kattaplutten...
Spaken...
Sittbrunnen....inte så mycket detaljer än men det kommer
Limma lugnt!
Kattaplutten...
Spaken...
Sittbrunnen....inte så mycket detaljer än men det kommer
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
Inte nog med att han har krympstråle, förmodligen käkar han Parkinsson-medicin också för att ta bort allt darr på handen!
Glädjepinnen är ju sketassnygg!
Glädjepinnen är ju sketassnygg!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
LOL Tack Matte å Christer
Bara att måla mellan hjärtslagen
Bara att måla mellan hjärtslagen
Janne.S- Moderator
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
Hann med lite mer målande idag...
JAg torrborstade det svarta med mörkgrått...
Sedan målade jag lite knappar, de flesta knapparna är svarta i orginal cockpiten....funkar det så här eller ska jag måla knapparna svarta?
LImma lugnt!
JAg torrborstade det svarta med mörkgrått...
Sedan målade jag lite knappar, de flesta knapparna är svarta i orginal cockpiten....funkar det så här eller ska jag måla knapparna svarta?
LImma lugnt!
Janne.S- Moderator
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
Janne.S skrev: ....funkar det så här eller ska jag måla knapparna svarta?
Let it be, let it be...
Ser asigt fränt ut. Toppenjobb!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
Matt_Public skrev:Janne.S skrev: ....funkar det så här eller ska jag måla knapparna svarta?
Let it be, let it be...
Ser asigt fränt ut. Toppenjobb!
Tack Matte
heh tänkte genast på Skalbaggarna...
[youtube][/youtube]
Janne.S- Moderator
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
Fin fin balja det där!
Kom ihåg nosvikten nu när det närmar sig kroppshalveihoplimning!
Kom ihåg nosvikten nu när det närmar sig kroppshalveihoplimning!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
Jadå sedan om det är tillräckligt är en annan femma
Janne.S- Moderator
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
Tejpa ihop och prova kan kanske vara nåt?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
CAS skrev:Tejpa ihop och prova kan kanske vara nåt?
NU ska inte du komma här och vara logisk!
Janne.S- Moderator
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
Arbetet med cockpiten forsätter....
Jag gillar verkligen att göra instrumentenpanelen av film och ets, det är mycket lättare att måla film...man kan till och med experimentera med olika färger på instrumenttavlorna!
Sedan flippar man runt den och sedär
Vidare med vädrandet av kontoret...
Först lite klarlack så washerna flyter bättre och blir lättare att torka väck.
Sedan plaska på med wash!
Efter jag torkat av det överflödiga så mattlackade jag...här väntar delarna på sista momentet innan de sätts ihop...torrborstning!
En liten torrborstningsspecial...
När man talar om att vädra en cockpit med washer och torrborstningar så är det inte heklt korrekt.Man gör inte cockpiten skitigare eller försöker göra en patina,
utan det har mer att göra med ljus och synlighet! MAn framhgäver detaljer så att de kan ses från längre avstånd helt enkelt. Man kan likna det vid att lysa med en ficklampa
i en mörk garderob, alla kanter och veck framhävs mer och skuggorna blir djupa. Samma sak när man tittar ner i en pytteliten cokpit, skulle allt vara fint och
verklighetstroget målat så ser man inte de smaskiga detaljerna lika bra, enda gången det syns bra då är innan man sätter ihop cockpiten och cockpiten ligger i ljuset från en
skrivbordslampa.
Givetvis gör ju alla som de vill men jag gillar att göra så här för att tydliggöra en fräck cockpit, det ska inte vara skitigt utan synligt! hänger ni med?
Detta om detta, nu ska det kladdas!
Kontoret är målat med en öjusgrå och för att framhäva detaljerna så krävs det att färgen man torrborstar med är ätminstone två nyanser ljusare än färgen man använt.
Jag föredrar en rund och mjuk pensel.
OK, om jag justerar vitbalansen så ser färgen ut så här
Nu så, först torkar jag av så mycket det går...
Sedan gnussar jag penseln mot en bit papper tills det inte komme rnågon färg mer...
Jag använder väldigt lätta penseldrag, bara toppen av penseln nuddar objektet, sakta växer högdagrarna fram....
Här ser ni hur mycket torrborstning gö för att detaljerna ska synas...den vänstra delen är torrborstad medan den högra väntar på en omgång
När jag torrborstar svart sp använder jag en mörkgrå färg för att hålla kontrasterna mjuka.
Före torrborstning...
Och efter... Ibland så använder jag fler nyanser när jag torrborstar för att framhäva olika detaljer, här har centerdelen får ännu ljusare torrborstning.
Så ja, allt torrborstat! Nu ska det börja plockas ihop bara
När cockpiten är klar så blir det hjul, ställ och hjulhus!
Limmalugnt!
Jag gillar verkligen att göra instrumentenpanelen av film och ets, det är mycket lättare att måla film...man kan till och med experimentera med olika färger på instrumenttavlorna!
Sedan flippar man runt den och sedär
Vidare med vädrandet av kontoret...
Först lite klarlack så washerna flyter bättre och blir lättare att torka väck.
Sedan plaska på med wash!
Efter jag torkat av det överflödiga så mattlackade jag...här väntar delarna på sista momentet innan de sätts ihop...torrborstning!
En liten torrborstningsspecial...
När man talar om att vädra en cockpit med washer och torrborstningar så är det inte heklt korrekt.Man gör inte cockpiten skitigare eller försöker göra en patina,
utan det har mer att göra med ljus och synlighet! MAn framhgäver detaljer så att de kan ses från längre avstånd helt enkelt. Man kan likna det vid att lysa med en ficklampa
i en mörk garderob, alla kanter och veck framhävs mer och skuggorna blir djupa. Samma sak när man tittar ner i en pytteliten cokpit, skulle allt vara fint och
verklighetstroget målat så ser man inte de smaskiga detaljerna lika bra, enda gången det syns bra då är innan man sätter ihop cockpiten och cockpiten ligger i ljuset från en
skrivbordslampa.
Givetvis gör ju alla som de vill men jag gillar att göra så här för att tydliggöra en fräck cockpit, det ska inte vara skitigt utan synligt! hänger ni med?
Detta om detta, nu ska det kladdas!
Kontoret är målat med en öjusgrå och för att framhäva detaljerna så krävs det att färgen man torrborstar med är ätminstone två nyanser ljusare än färgen man använt.
Jag föredrar en rund och mjuk pensel.
OK, om jag justerar vitbalansen så ser färgen ut så här
Nu så, först torkar jag av så mycket det går...
Sedan gnussar jag penseln mot en bit papper tills det inte komme rnågon färg mer...
Jag använder väldigt lätta penseldrag, bara toppen av penseln nuddar objektet, sakta växer högdagrarna fram....
Här ser ni hur mycket torrborstning gö för att detaljerna ska synas...den vänstra delen är torrborstad medan den högra väntar på en omgång
När jag torrborstar svart sp använder jag en mörkgrå färg för att hålla kontrasterna mjuka.
Före torrborstning...
Och efter... Ibland så använder jag fler nyanser när jag torrborstar för att framhäva olika detaljer, här har centerdelen får ännu ljusare torrborstning.
Så ja, allt torrborstat! Nu ska det börja plockas ihop bara
När cockpiten är klar så blir det hjul, ställ och hjulhus!
Limmalugnt!
Janne.S- Moderator
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
Mamma! Nu är Janne informativ och lärorik igen!
Dessutom: vara micket sniggt!
Dessutom: vara micket sniggt!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
Riktigt nice kontor de där..... å tack för den lilla tutorialen =)
Jörgen
Jörgen
Jörgen.E
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
Grym görsåhärbeskrivning.
Och cockpiten diggas verkligen !
Och cockpiten diggas verkligen !
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
Så var cockpiten klar! Eller ja, mestadels, men det sista kan jag inte göra förrän slutmonteringen innan målning
Här är den färdiga IPn
Kattapluttent...
Och delar påplats i sittbrunnen...
Kan la testsa med stolen på plats åsså...
Då var det dags att skifta fokus till ställen
Limma lugnt!
Här är den färdiga IPn
Kattapluttent...
Och delar påplats i sittbrunnen...
Kan la testsa med stolen på plats åsså...
Då var det dags att skifta fokus till ställen
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
Det är bara att krasst konstatera att Janne the Kid rider igen.
Och fort går det.
Och fort går det.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
Tack Matt...snigel fart, en hel vecka för cockpiten ju
Janne.S- Moderator
Sida 2 av 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Liknande ämnen
» N.A. F-100D Super Sabre, Trumpeter 1/32
» F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter med Aires godis
» ESCI 1/48 NA F-100D Super Sabre, aka Mellanspel nr 3
» N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
» F-86F-40 Sabre
» F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter med Aires godis
» ESCI 1/48 NA F-100D Super Sabre, aka Mellanspel nr 3
» N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
» F-86F-40 Sabre
Sida 2 av 10
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet