F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
+15
T-34
Caverö
Azgaron
Marlin
Hayabusa
Obed
Kent
Jörgen.E
Jokkocze
Patrik K
MiniStuff
Stefan E
Matt_Public
cas
Janne.S
19 posters
Sida 9 av 10
Sida 9 av 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
Janne...att du inte riggar upp en liten kamera så att du filmar hela byggandet + målandet?
Vore riktigt trevligt om det sedan kunde åka upp på youtube.
Perfekt se-o-lär
Riktigt bra Sabel dessutom! Kan tänka mig att det var lite avigt att välja silverfärgerna till den?
Perfekt se-o-lär
Riktigt bra Sabel dessutom! Kan tänka mig att det var lite avigt att välja silverfärgerna till den?
Warsawpact- Starwarsviritous
Warsawpact skrev:Janne...att du inte riggar upp en liten kamera så att du filmar hela byggandet + målandet?
Perfekt se-o-lär
...
+1 på den!
MiniStuff- Vicesheriff
+1 till!
Jannefilm vill vi verkligen se!
Glömde ju säga att det ser attan så bra ut
Jannefilm vill vi verkligen se!
Glömde ju säga att det ser attan så bra ut
cas- Vicesheriff
"Janne-cam" är en lysande idé!
Jäklar, vad snyggt det blir!
....och BLANKT!
Snyggebygge ++++++
Stefan
Jäklar, vad snyggt det blir!
....och BLANKT!
Snyggebygge ++++++
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack killar
Janne-CAM, jo jag tackar jag.... ne ni får hålla tillgodo med alla triljoner bilder jag tar av varje bygge Visar ju hur jag gör.
Gällande färgvalet så är väl ALclad White Aluminium min standardfärg, nästan alltid den jag använder utom om jag vill ha riktigt spegelglans, då är det Aircraft Aluminium som gäller.
Janne-CAM, jo jag tackar jag.... ne ni får hålla tillgodo med alla triljoner bilder jag tar av varje bygge Visar ju hur jag gör.
Gällande färgvalet så är väl ALclad White Aluminium min standardfärg, nästan alltid den jag använder utom om jag vill ha riktigt spegelglans, då är det Aircraft Aluminium som gäller.
Janne.S- Moderator
En axis kamera med egen IP så kan vi närhelst vi har tid surfa in och kolla vad som byggs och hur det byggs.
Galdrin
Nä huuuu...då måste jag vara påklädd för att bygga ju
Janne.S- Moderator
värre än att se Exorcisten en mörk regnig kväll
MiniStuff- Vicesheriff
Ah, Janne använder naturistmetoden för att undvika klädfiber-rester på nymålade ytor.
Ganska smart, men glöm vad jag sa om JanneCAM
Ganska smart, men glöm vad jag sa om JanneCAM
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Klassiker!MiniStuff skrev:Värre än att se Exorcisten en mörk regnig kväll.
I övrigt så anser jag att vi borde dra igång ett naken-gruppbygge.
Var och en för sig, naturligtvis.
Matt_Public- Master of DNF
Hoppsan vad tjusig den blir med dekaler.......... hann få på några stycken innan jag blev förvisad till jobbet i ett dygn
Janne.S- Moderator
Jo...jag tror också att den blir väldigt fin Vi får väl bärga oss en stund till...
Gött jobbat!
Gött jobbat!
Hayabusa
Blev helt fascinerad av att Xtradecal dekalerna har exakt samma glans som flygkroppen så filmen bara försvinner!
Janne.S- Moderator
Äntligen lite byggtid!
Tusan vad jobb hindrar en från att syssla med livets viktiga saker....
Hur som helst...dekalerna är på!
Xtradecals dekaler var himla najsiga....
Och filmen bara försvann när jag lade på dekalerna...
NU ska dekalerna förseglas med lite johnson innan vädring och slutmontering!
Men först måste jag ta itu med det här....
JAg skyddar målning och dekaler med en bit tamyia tejp som jag fäst hushållspapper på.
Sedan slipade jag försiktigt...
SLutluigen lite bättringsmålning, jag får vädra lite gean så det smälter ihop med befintlig måning lite bättre, när huven kommer på så försvinner det mest iögonfallande defekterna
Sugna på en Alclad special?
JAg ska visa hur jag får till en spegelblank metallfinish och samtidigt demonstrera styrkan hos Alclad II....hastigheten!
Här är extratankarna ...de är grundade med Alalcad Grey Primer and Microfiller, och de har blivit spacklade och putsade och fåt linjerna åter ristade..sammanlagt tog dt kanske 25 minuter och 45 minuters härdningstid för Tamyiaspacklet
Sedan polerade jag ytorna med Micromesh dukar, 8000 grit och 12000 grit...tid 5 minuter.
MAskning...3 minuter
Blåste på Alclad Gloss Black Primer, lät torka i 10 minuter...
Nästa bild skulle visa hur jag lagt på Alclad Honey primer men den bilden försvann någonstans hur som helst så tog det ungefär 5 minuter att blåsa på
JAg lät det torka medan jag blåste ren sprutan...5-6 minuter.
Sedan lade jag på 3 tunna lager Alalcad Airframe Aluminium, viktigt att blåsa tunnt med den färgen för annars försvinner spegelglansen och den blir ungefär som White ALuminium istället.
De torkar direkt och man kan ta på grejerna utan risk, ser ni reflektionen av mina fingrar i ytan, najs va?
JAg maskade spetsen på tankarna tämligen omedelbart...
Och blåste på Humbrol 19...klart!
Minde än en timmes faktiskt arbete, jag kommer aldrig använda något annat än cladd till metall rent!
Limma lugnt!
Tusan vad jobb hindrar en från att syssla med livets viktiga saker....
Hur som helst...dekalerna är på!
Xtradecals dekaler var himla najsiga....
Och filmen bara försvann när jag lade på dekalerna...
NU ska dekalerna förseglas med lite johnson innan vädring och slutmontering!
Men först måste jag ta itu med det här....
JAg skyddar målning och dekaler med en bit tamyia tejp som jag fäst hushållspapper på.
Sedan slipade jag försiktigt...
SLutluigen lite bättringsmålning, jag får vädra lite gean så det smälter ihop med befintlig måning lite bättre, när huven kommer på så försvinner det mest iögonfallande defekterna
Sugna på en Alclad special?
JAg ska visa hur jag får till en spegelblank metallfinish och samtidigt demonstrera styrkan hos Alclad II....hastigheten!
Här är extratankarna ...de är grundade med Alalcad Grey Primer and Microfiller, och de har blivit spacklade och putsade och fåt linjerna åter ristade..sammanlagt tog dt kanske 25 minuter och 45 minuters härdningstid för Tamyiaspacklet
Sedan polerade jag ytorna med Micromesh dukar, 8000 grit och 12000 grit...tid 5 minuter.
MAskning...3 minuter
Blåste på Alclad Gloss Black Primer, lät torka i 10 minuter...
Nästa bild skulle visa hur jag lagt på Alclad Honey primer men den bilden försvann någonstans hur som helst så tog det ungefär 5 minuter att blåsa på
JAg lät det torka medan jag blåste ren sprutan...5-6 minuter.
Sedan lade jag på 3 tunna lager Alalcad Airframe Aluminium, viktigt att blåsa tunnt med den färgen för annars försvinner spegelglansen och den blir ungefär som White ALuminium istället.
De torkar direkt och man kan ta på grejerna utan risk, ser ni reflektionen av mina fingrar i ytan, najs va?
JAg maskade spetsen på tankarna tämligen omedelbart...
Och blåste på Humbrol 19...klart!
Minde än en timmes faktiskt arbete, jag kommer aldrig använda något annat än cladd till metall rent!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Hujedamig vad snyggt det blir!
Finns det nåt luktfritt att späda claddet med?
Om det inte luktar thinner i hela huset kan nog tom jag börja med det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Gode Moses, vilken partybåt!
Tack för cladd-kursen också, men aldrig med den lukten.
Tack för cladd-kursen också, men aldrig med den lukten.
Matt_Public- Master of DNF
Doften kommer man nog inte ifrån....... så bra ventilation och mask på, en idé är att måla på balkongen eller liknande. Jag har inte särskilt ont av den måste njag erkänna
Cladden späds inte utan den är färdigutspädd redan...bara att hälla ner i sprutan och blåsa på.
Cladden späds inte utan den är färdigutspädd redan...bara att hälla ner i sprutan och blåsa på.
Janne.S- Moderator
Kalassnyggt Janne,tack för en tutorial,ska läsa nogrannare när jag slutar jobbet i natt.
/W
/W
Kent
Grymt fin den blir! Du har slutligen övertygat mig att testa på Alclad, måste helt enkelt bli det på Mustangen som Stefan "lurat" på mig
MiniStuff- Vicesheriff
Jahapp, då har vi kommit till den sista uppdateringen!
JAg lade å min sedvanliga wash, tämligen tunnt den här gången, tyckte det räckte
Bestämde mig för beväpningen åxå...4 stycken M117, eftersom det är en pippin från 1957 så hade inte Mk80 serien ännu kommit ut på förband, inge TERs eller MERs heller.
Gjorde små gångjärn till huven åxå så den blev lättare att fästa, inget som kommer synas så jag sket i att måla och detaljera
Det var det det Slutmonteringfärdig och så här blev den..lite teaser bilder, blir e rejäl fotosession efter modell gbg!
Tack och hej!
JAg lade å min sedvanliga wash, tämligen tunnt den här gången, tyckte det räckte
Bestämde mig för beväpningen åxå...4 stycken M117, eftersom det är en pippin från 1957 så hade inte Mk80 serien ännu kommit ut på förband, inge TERs eller MERs heller.
Gjorde små gångjärn till huven åxå så den blev lättare att fästa, inget som kommer synas så jag sket i att måla och detaljera
Det var det det Slutmonteringfärdig och så här blev den..lite teaser bilder, blir e rejäl fotosession efter modell gbg!
Tack och hej!
Janne.S- Moderator
Snyggt jobbat Janne.
Hoppas den placerar sig högt i helgen.
/Bosse
Hoppas den placerar sig högt i helgen.
/Bosse
Marlin
TAck Bosse
Vi får se om domarna hittar alla defekterna
Mitt största hopp i tävlingen är annars Snowspeedern....men jag misstänker att Mackan kommer äga den klassen med sin SLAVE 1
Vi får se om domarna hittar alla defekterna
Mitt största hopp i tävlingen är annars Snowspeedern....men jag misstänker att Mackan kommer äga den klassen med sin SLAVE 1
Janne.S- Moderator
Sida 9 av 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Liknande ämnen
» N.A. F-100D Super Sabre, Trumpeter 1/32
» F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter med Aires godis
» ESCI 1/48 NA F-100D Super Sabre, aka Mellanspel nr 3
» N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
» F-86F-40 Sabre
» F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter med Aires godis
» ESCI 1/48 NA F-100D Super Sabre, aka Mellanspel nr 3
» N.A. F-100C Super Sabre, Trumpeter 1/48
» F-86F-40 Sabre