F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
+15
T-34
Caverö
Azgaron
Marlin
Hayabusa
Obed
Kent
Jörgen.E
Jokkocze
Patrik K
MiniStuff
Stefan E
Matt_Public
cas
Janne.S
19 posters
Sida 7 av 10
Sida 7 av 10 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Sv: F-100D Super Sabre, 1/48 Trumpeter
MiniStuff skrev:Du har inte funderat på att starta spackla-slipa-grunda-firma? så kan du göra det jobbet åt oss andra
Janne.S- Moderator
Alla glipor och defekter fixade...dags för lite ytbehandling!
JAg använder MIcromesh polerdukar, först går jag över med 6000 grit duk, rikligt med vatten och sedan 12000 likså mycket vatten..sedan sköljer jag av under innande vatten och låter torka.
Här ser ni skillnaden mellan obehandlat och polerat, ser nästan ut som den polerade delen har blanklackats
Polerandet är jätteviktigt för att få bort de sista små dammkornen och annat skräp från ytan så den blir helt jämn....ALLT syns under en Cladd målning totalt oförlåtande!
Hittills har ag aldrig lyckats med en helt fläckfri cladd målning.
Här är hela flygkroppen polerad enligt metoden jag beskrev
Efter ytbehandlingen var det dags att maska lite, eftersom den kommer bli målad i aluminium kommer det inte bli någon schattering att tala om på panelerna.... Däremot så har både vingarna och stabbarna
fält med annan nyans...jag vet inte varför men så är det. har ingen riktigt bra referens som visar det tydligt men med lite artistisk frihet så lägger jag masken så som jag vill att det ska se ut
Undersidan...
Översidan...
Sedan blåste jag på Alclad Gloss Black och tog väck maskerna.
Så ja...
Härnäst ska jag trolla bort lite överspray och sedan ska hela härligheten få ett antal lager Honey primer så det blir riktigt blankt och fint Den kommer inte bli spegelblank men hyfsat skinande ändå
Limma lugnt!
JAg använder MIcromesh polerdukar, först går jag över med 6000 grit duk, rikligt med vatten och sedan 12000 likså mycket vatten..sedan sköljer jag av under innande vatten och låter torka.
Här ser ni skillnaden mellan obehandlat och polerat, ser nästan ut som den polerade delen har blanklackats
Polerandet är jätteviktigt för att få bort de sista små dammkornen och annat skräp från ytan så den blir helt jämn....ALLT syns under en Cladd målning totalt oförlåtande!
Hittills har ag aldrig lyckats med en helt fläckfri cladd målning.
Här är hela flygkroppen polerad enligt metoden jag beskrev
Efter ytbehandlingen var det dags att maska lite, eftersom den kommer bli målad i aluminium kommer det inte bli någon schattering att tala om på panelerna.... Däremot så har både vingarna och stabbarna
fält med annan nyans...jag vet inte varför men så är det. har ingen riktigt bra referens som visar det tydligt men med lite artistisk frihet så lägger jag masken så som jag vill att det ska se ut
Undersidan...
Översidan...
Sedan blåste jag på Alclad Gloss Black och tog väck maskerna.
Så ja...
Härnäst ska jag trolla bort lite överspray och sedan ska hela härligheten få ett antal lager Honey primer så det blir riktigt blankt och fint Den kommer inte bli spegelblank men hyfsat skinande ändå
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Tammefasen om inte karln lyckats bygga in lite spänning & stämning i Hunnen.
Nice!
Nice!
Matt_Public- Master of DNF
LOL...ni väntar bara på att godiset kommer på eller hur?
Är lite jobb innan bara vet ni, i en metall finish är ytan A och O
Är lite jobb innan bara vet ni, i en metall finish är ytan A och O
Janne.S- Moderator
Honey primern på!
Få se om jag lägger på ett lager till imorgon...
Få se om jag lägger på ett lager till imorgon...
Janne.S- Moderator
Vicket mickel!
Nåja, det blir nog mumsgott till sist.
Nåja, det blir nog mumsgott till sist.
Matt_Public- Master of DNF
Oj vad den blänker!
Hur skall detta sluta?
Hur skall detta sluta?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
ska du vaxa oxå!!?!???!!! Passa dig så att du inte halkar av när du skall sätta ihop allt sen
MiniStuff- Vicesheriff
Hehe..egentligen blänker den till ingen nytta ....när jag väl drar på White aluminium så försvinner spegelblänket. Det var mest en övning i att om jag lägger manken till kan jag göra en perfekt yta?
Funderar på att måla litegran med airframe aluminium så ni får se och sedan måla över...
Vi får se hur det blir
Funderar på att måla litegran med airframe aluminium så ni får se och sedan måla över...
Vi får se hur det blir
Janne.S- Moderator
Dags för lite färg!
JAg bestämde mig för att börja med rumpen först, precis som Stefan gjorde på sin. Fick för mig att det skulle vara lättare att göra så...
Jag började med att maska, lite mer omsorgsfullt denna gången då det rör sig om målning.
Sedan blåste jag på ett ojämnt lager Alclad Steel följt av Light Burnt Metal längs nitraderna och till sist Jet Exhaust i mitten av panelerna....
Verkar som mitt något anala slipande och spacklande funkade
Till sist avrundade jag med lite lätt vädring medels tamyias vädrings kit.
Av med masken...och det ser rätt trevligt ut om jag får säga det själv
Så nu får det stå ett tag innan jag börjar maska för kroppsfärgen...och om inget fantastiskt hänt på omröstningen så blir det White Aluminium...
Limma lugnt!
JAg bestämde mig för att börja med rumpen först, precis som Stefan gjorde på sin. Fick för mig att det skulle vara lättare att göra så...
Jag började med att maska, lite mer omsorgsfullt denna gången då det rör sig om målning.
Sedan blåste jag på ett ojämnt lager Alclad Steel följt av Light Burnt Metal längs nitraderna och till sist Jet Exhaust i mitten av panelerna....
Verkar som mitt något anala slipande och spacklande funkade
Till sist avrundade jag med lite lätt vädring medels tamyias vädrings kit.
Av med masken...och det ser rätt trevligt ut om jag får säga det själv
Så nu får det stå ett tag innan jag börjar maska för kroppsfärgen...och om inget fantastiskt hänt på omröstningen så blir det White Aluminium...
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Det ser ut som en skabbig Sabre-rumpa minsann!
Varför har jag inte uppmärksammat det vädringssetet?
Du får det att se så enkelt ut, så jag känner mig inte det minsta avskräckt att prova det hela på nåt lämpligt objekt i framtiden.
Varför har jag inte uppmärksammat det vädringssetet?
Du får det att se så enkelt ut, så jag känner mig inte det minsta avskräckt att prova det hela på nåt lämpligt objekt i framtiden.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
TAck Matte å Christer
Det är skamligt lätt... alclad färgerna har exakt rätt konsistens för att man ska kunna blåsa hur fint som helst...det är busenkelt!
Det är skamligt lätt... alclad färgerna har exakt rätt konsistens för att man ska kunna blåsa hur fint som helst...det är busenkelt!
Janne.S- Moderator
Enda som egentligen avskräcker mig med alclad är att man måste putsa å slipa så och att minsta damm verkar synas om inte annat. och med tanke på ett hem med 5 katter så är detta med damm ytterst påtagligt hur man än dammsuger
ja ja... ngn gång kanske
ja ja... ngn gång kanske
MiniStuff- Vicesheriff
Det är därför man polerar
Allvarligt talat så har jag lagt ner kanske 2 timmars arbete sammanlagt på ytbehandling, slipning, spackling,ristande, lackande, maskande och målande...så jätte blodigt är det inte.
Allvarligt talat så har jag lagt ner kanske 2 timmars arbete sammanlagt på ytbehandling, slipning, spackling,ristande, lackande, maskande och målande...så jätte blodigt är det inte.
Janne.S- Moderator
Så var det målat!
Jag började med att försiktigt maska av den brända NMF:en inför påplaskande av White Aluminium.
Fick kolla runt lite inna jag hittade en referens som visade hur det kunde se ut på undersidan.... verkar finnas en del varianter men jag bestämde mig för den här.
På med färgen!
Stabbarna blev bra....kanske kommer ihåg preshejden i svart på dom?...
..Dom e där men jag gjorde dom väldig subtila så de nästan bara syns ur vinklar.
Kroppen målades med likaledes White aluminium.... glänser å bra utan att vara spegelblank, den ska vara ren och skinande ( en paradox när det gäller mig och mina byggen, jag vet)
Samma här, preshejden är nertonad och subtil, den syns tydligast ur vinklar.
Av med masken!
Det är massor kvar att göra innan den här är klar, hoppas jag hinner tills modell GBG...det borde jag men man vet aldrig med bebisar och arbete (åter till vardagen nästa vecka )
Limma lugnt!
Jag började med att försiktigt maska av den brända NMF:en inför påplaskande av White Aluminium.
Fick kolla runt lite inna jag hittade en referens som visade hur det kunde se ut på undersidan.... verkar finnas en del varianter men jag bestämde mig för den här.
På med färgen!
Stabbarna blev bra....kanske kommer ihåg preshejden i svart på dom?...
..Dom e där men jag gjorde dom väldig subtila så de nästan bara syns ur vinklar.
Kroppen målades med likaledes White aluminium.... glänser å bra utan att vara spegelblank, den ska vara ren och skinande ( en paradox när det gäller mig och mina byggen, jag vet)
Samma här, preshejden är nertonad och subtil, den syns tydligast ur vinklar.
Av med masken!
Det är massor kvar att göra innan den här är klar, hoppas jag hinner tills modell GBG...det borde jag men man vet aldrig med bebisar och arbete (åter till vardagen nästa vecka )
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Det förklarar ditt höga tempo!
Jämrans semsterfirare
Utomordentligt snyggt blev det allt!
Borde väl prova allclad nån gång...
Jämrans semsterfirare
Utomordentligt snyggt blev det allt!
Borde väl prova allclad nån gång...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff