IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)

+11
T-34
Jokkocze
MiniStuff
Azgaron
cas
Hayabusa
SAU
Janne.S
Stefan E
Matt_Public
Galdrin
15 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)

Inlägg av cas fre jul 29 2011, 15:17

Ambitiöst!
Kommer nog bli snyggt vad det lider!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Till överst på sidan Gå ner

Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72) - Sida 2 Empty Sv: Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)

Inlägg av Azgaron fre jul 29 2011, 15:25

Ser bra ut Galdrin!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Matt_Public lör jul 30 2011, 09:38

Galdrin skrev:Menar du denna växten? Vanlig häromkring, vi har ett par på gården.
Åh, så fördelaktigt! Very Happy

Blir det nya i flaps i resin, eller moddar du ursprungsplasten?

Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Galdrin lör jul 30 2011, 10:05

Har inte sett att det säljs nya i resin så det blir till att modda de ursprungliga. Alla 4 är utskurna nu så jag skall börja fundera på hur de skall moddas.

Galdrin

Inlägg av Matt_Public lör jul 30 2011, 10:25

Galdrin skrev:Har inte sett att det säljs nya i resin så det blir till att modda de ursprungliga.
Förnämligt. Står i begrepp göra samma sak på min djungelgrip.

Då får jag se hur det går till. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Galdrin lör jul 30 2011, 10:27

Nu blev det fel. Det är tänkt att jag skall lära mig av dig Smile

Galdrin

Inlägg av Matt_Public lör jul 30 2011, 10:39

Jaså? Förlåt.

Då ska jag väl fixa dem lite illvasst, antar jag. What a Face

Få se nu...
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Galdrin lör jul 30 2011, 18:29

Vi får väl se om detta fungerar i långa loppet. Kom ihåg att jag egentligen inte har en aning om vad ajg sysslar med.

Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72) - Sida 2 SDC11549

Det svarta på flapsen är kraftig pianotråd som har limmats dit i överkan på flapsen så att jag får en snyggt rak och nedåt rundad form på flapsen mot vingen. Ska till en del filande, får se om det går för frihand eller om det blir dremels kapskiva, sedan skall det dit tillräckligt med spackel för att få flaps och pianotråd att smälta ihop på översidan. Undersidan får vi se vad jag gör med, kanske inget eftersom flapsen viks nedåt och automatiskt döljer det fula ärret från operationen.

Galdrin

Inlägg av cas lör jul 30 2011, 19:58

Mycket intressant operation!
Knepet med pianotråd var ju lysande.
Heter det inte framkantsklaff, eller slats förresten?
rabbit

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Galdrin lör jul 30 2011, 20:07

Enligt wikipedia (och jag vet att man inte bör använda det som källa Shocked ): Flaps are also used on the leading edge of the wings of some high-speed jet aircraft, where they may be called Krueger flaps

Så jag antar att det är sådana jag försöker fixa till, själv vet jag inget om flygplan.

Galdrin

Inlägg av cas lör jul 30 2011, 21:52

Krueger Flaps är ena speciella rackare, och ganska ovanliga verkar det om
Kollade lite mer på Wiki (det duger som referens för mig ) om T-2:an och där skriver dom att den har Leading Edge Slats och Leading edge root extension , LERX.
Slats eller flaps, äh, jag är ingen pilot så det är inte så noga.
Jag fattar vilken rörlig vingdel som du menar.
Skall bli kul att se det med färg på!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Galdrin lör jul 30 2011, 22:58

Det är farligt det här med modeller. Jag missar handlingen i filmen och ölen hinner bli varm.

Det jag däremot hann med är att kapa bort vapenbalkarna för Air-To-Air eftersom dessa inte användes på en T-2.

Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72) - Sida 2 SDC11550

Sedan började jag fixa med Leading Edge Slats (lär mig fina ord här på forumet, se ovan) och insåg att det kan vara smart att fixa dit balkarna för extra-tankarna innan vilket var tur för jag var tvungen att flytta balkarna ett par mm bakåt för att det hela skulle fungera. Slutresultatet blev följande:

Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72) - Sida 2 SDC11551

Tank-balkarna ser ut att luta mycket mer än de gör i verkligheten. Sedan inser jag att jag nog måste dra på ett lager primer så snart som möjligt för att se om operationen blev lyckad.

Galdrin

Inlägg av Matt_Public sön jul 31 2011, 01:11

Går ju som ett italienskt tåg, det här. Razz
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Galdrin sön jul 31 2011, 07:49

Hur går Italienska tåg?

Galdrin

Inlägg av cas sön jul 31 2011, 10:08

På Mussolinis tid gick dom på pricken!
(precis som japanska tåg gör idag)
Primer primer primer!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Galdrin sön jul 31 2011, 19:47

Primer gör mig pinsamt medveten om mina missar när det gäller slipningen så alla foton från och med nu kommer att vara suddiga med flit.

Lite torrsim gör mig också medveten om modellens passform, eller rättare sagt brist därav. När baken går ihop så glipar fronten med 1 cm. Vingarna går inte att tvinga ner på plats trotts bruk av obegränsade mängder av våld. Vingarna får jag väl fila till så den går på plats men hur gör man med kroppen? Limma den trotts den inbyggda spänningen?

Jag är ganska nöjd med hur det blev med flapsen även om det återstår en hel del slipning och spackling innan det går att visa upp några närbilder.

Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72) - Sida 2 SDC11553

Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72) - Sida 2 SDC11554

Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72) - Sida 2 SDC11555

Galdrin

Inlägg av cas sön jul 31 2011, 22:11

Tror tyvärr att våld är enda lösningen. Det och att limma i omgångar.
Se den här tråden för tips om sektentiell ihopfogning
Ser dock himla maffigt ut.
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Azgaron sön jul 31 2011, 23:33

Inte så kul med glipor och dålig passform, men att limma i omgångar, som Christer nämner, är en bra metod.

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Galdrin mån aug 01 2011, 11:53

Tänkte testa min airbrush ikväll då jag inte tidigare har hanterat en sådan mackapär. Det jag har att spruta är Vallejo's vanliga färger men vad skall jag förtunna med? Jag har just nu inte tillgång till Vallejo's egen thinner så finns det några alternativ man kan tänkas hitta i ett hem eller närmsta köpcenter? Har hört ryckten om allt från destillerat vatten, via handsprit och fönstertvätt till T-Röd. Vad är ok att testa med för att lära sig hantera sprutan?

Galdrin

Inlägg av MiniStuff mån aug 01 2011, 12:17

Vallejos Model Color förtunnar du med vatten om du inte har tillgång till deras thinner. sprit/t-röd etc går INTE bra ihop med dem. Kan få oönskade resultat.

Inlägg av Galdrin mån aug 01 2011, 12:38

ok, testar med vatten. För rengörning då? Vatten där också eller starkare saker som T-Röd?

Galdrin

Inlägg av Galdrin mån aug 01 2011, 13:22

Zero-zero ... måste stå för Zero reallism zero passform. I alla fall är det det som bäst passar in på Mitsubishins Weber ES-7J zero-zero kontorsstolar. Någon som har en bild på en Weber ES-7J zero-zero? Jag är ganska säker på att de inte är stämplade med C-5 resp D-5 under piloten, tror dessutom att piloten har mer bekvämlighet än att sitta nedsjunken utan dynor i stolens ramverk. Blir nog till att köpa in lite grön-klegg.

En annan lustighet jag upptäckte är att hydraliken som lyfter upp de 2 delarna i cockpit-glaset är gjutna tillsammans med stolen, dvs trotts att cockpit-glaset är byggt för att kunna monteras öppet eller stängt så kan hydraliken bara monteras i stängt läge. Blir till att köpa en pinwise och se om det inte går att åtgärda med lite pianotråd.

Galdrin

Inlägg av MiniStuff mån aug 01 2011, 14:18

Galdrin skrev:ok, testar med vatten. För rengörning då? Vatten där också eller starkare saker som T-Röd?

kan inte säga om t-röd funkar men i brist på annat så kör med vatten där också, iaf till att börja med och sen kanske t-röd. har inte använt något annat än Vallejos egen rengörare och vatten själv så jag kan inte riktigt avgöra om det funkar med t-röden.

Inlägg av Azgaron mån aug 01 2011, 15:02

Om jag inte missminner mig ska T-Röd gå fint att göra rent med. Om inte annat borde väl fönsterputs funka.

Citadels bläck/wash funkar fint att köra direkt i sprutan, och var det jag använde innan jag började måla "skarpt".

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Galdrin tis aug 02 2011, 11:51

Försökte göra något åt stolarna som jag inte är riktigt nöjd med. Så här ser dom ut ur kartongen:

Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72) - Sida 2 SDC11558

Det är tydligen meningen att man skall dölja stolarnas brister med en pilot men eftersom jag inte är nöjd med hur piloterna ser ut och tänker bygga utan dom så innebär det ett problem. Jag skulle kunna spackla igen hålet och hoppas på att ingen tittar noga men det är inte en optimal lösning så jag provade att göra en kudde till stolen. Skall slipa ner den lite i framkant så att den inte sticker upp lika mycket innan den är klar. Tror ni det blir bättre med denna konstruktionen eller borde jag ge mig på att spackla hålet istället? Jag är lite osäker på hur detta kommer att se ut när det är målat och klart och även om delarna känns mikroskopiska i mina stora händer så är det alltid för stora när det kommer ned i en 1:72 modell.

Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72) - Sida 2 SDC11560

Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72) - Sida 2 SDC11561

Galdrin

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 2 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet