Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)
+11
T-34
Jokkocze
MiniStuff
Azgaron
cas
Hayabusa
SAU
Janne.S
Stefan E
Matt_Public
Galdrin
15 posters
Sida 2 av 5
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)
Ambitiöst!
Kommer nog bli snyggt vad det lider!
Kommer nog bli snyggt vad det lider!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ser bra ut Galdrin!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Åh, så fördelaktigt!Galdrin skrev:Menar du denna växten? Vanlig häromkring, vi har ett par på gården.
Blir det nya i flaps i resin, eller moddar du ursprungsplasten?
Matt_Public- Master of DNF
Har inte sett att det säljs nya i resin så det blir till att modda de ursprungliga. Alla 4 är utskurna nu så jag skall börja fundera på hur de skall moddas.
Galdrin
Förnämligt. Står i begrepp göra samma sak på min djungelgrip.Galdrin skrev:Har inte sett att det säljs nya i resin så det blir till att modda de ursprungliga.
Då får jag se hur det går till.
Nu blev det fel. Det är tänkt att jag skall lära mig av dig
Galdrin
Jaså? Förlåt.
Då ska jag väl fixa dem lite illvasst, antar jag.
Få se nu...
Då ska jag väl fixa dem lite illvasst, antar jag.
Få se nu...
Vi får väl se om detta fungerar i långa loppet. Kom ihåg att jag egentligen inte har en aning om vad ajg sysslar med.
Det svarta på flapsen är kraftig pianotråd som har limmats dit i överkan på flapsen så att jag får en snyggt rak och nedåt rundad form på flapsen mot vingen. Ska till en del filande, får se om det går för frihand eller om det blir dremels kapskiva, sedan skall det dit tillräckligt med spackel för att få flaps och pianotråd att smälta ihop på översidan. Undersidan får vi se vad jag gör med, kanske inget eftersom flapsen viks nedåt och automatiskt döljer det fula ärret från operationen.
Det svarta på flapsen är kraftig pianotråd som har limmats dit i överkan på flapsen så att jag får en snyggt rak och nedåt rundad form på flapsen mot vingen. Ska till en del filande, får se om det går för frihand eller om det blir dremels kapskiva, sedan skall det dit tillräckligt med spackel för att få flaps och pianotråd att smälta ihop på översidan. Undersidan får vi se vad jag gör med, kanske inget eftersom flapsen viks nedåt och automatiskt döljer det fula ärret från operationen.
Galdrin
Mycket intressant operation!
Knepet med pianotråd var ju lysande.
Heter det inte framkantsklaff, eller slats förresten?
Knepet med pianotråd var ju lysande.
Heter det inte framkantsklaff, eller slats förresten?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Enligt wikipedia (och jag vet att man inte bör använda det som källa ): Flaps are also used on the leading edge of the wings of some high-speed jet aircraft, where they may be called Krueger flaps
Så jag antar att det är sådana jag försöker fixa till, själv vet jag inget om flygplan.
Så jag antar att det är sådana jag försöker fixa till, själv vet jag inget om flygplan.
Galdrin
Krueger Flaps är ena speciella rackare, och ganska ovanliga verkar det om
Kollade lite mer på Wiki (det duger som referens för mig ) om T-2:an och där skriver dom att den har Leading Edge Slats och Leading edge root extension , LERX.
Slats eller flaps, äh, jag är ingen pilot så det är inte så noga.
Jag fattar vilken rörlig vingdel som du menar.
Skall bli kul att se det med färg på!
Kollade lite mer på Wiki (det duger som referens för mig ) om T-2:an och där skriver dom att den har Leading Edge Slats och Leading edge root extension , LERX.
Slats eller flaps, äh, jag är ingen pilot så det är inte så noga.
Jag fattar vilken rörlig vingdel som du menar.
Skall bli kul att se det med färg på!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det är farligt det här med modeller. Jag missar handlingen i filmen och ölen hinner bli varm.
Det jag däremot hann med är att kapa bort vapenbalkarna för Air-To-Air eftersom dessa inte användes på en T-2.
Sedan började jag fixa med Leading Edge Slats (lär mig fina ord här på forumet, se ovan) och insåg att det kan vara smart att fixa dit balkarna för extra-tankarna innan vilket var tur för jag var tvungen att flytta balkarna ett par mm bakåt för att det hela skulle fungera. Slutresultatet blev följande:
Tank-balkarna ser ut att luta mycket mer än de gör i verkligheten. Sedan inser jag att jag nog måste dra på ett lager primer så snart som möjligt för att se om operationen blev lyckad.
Det jag däremot hann med är att kapa bort vapenbalkarna för Air-To-Air eftersom dessa inte användes på en T-2.
Sedan började jag fixa med Leading Edge Slats (lär mig fina ord här på forumet, se ovan) och insåg att det kan vara smart att fixa dit balkarna för extra-tankarna innan vilket var tur för jag var tvungen att flytta balkarna ett par mm bakåt för att det hela skulle fungera. Slutresultatet blev följande:
Tank-balkarna ser ut att luta mycket mer än de gör i verkligheten. Sedan inser jag att jag nog måste dra på ett lager primer så snart som möjligt för att se om operationen blev lyckad.
Galdrin
På Mussolinis tid gick dom på pricken!
(precis som japanska tåg gör idag)
Primer primer primer!
(precis som japanska tåg gör idag)
Primer primer primer!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Primer gör mig pinsamt medveten om mina missar när det gäller slipningen så alla foton från och med nu kommer att vara suddiga med flit.
Lite torrsim gör mig också medveten om modellens passform, eller rättare sagt brist därav. När baken går ihop så glipar fronten med 1 cm. Vingarna går inte att tvinga ner på plats trotts bruk av obegränsade mängder av våld. Vingarna får jag väl fila till så den går på plats men hur gör man med kroppen? Limma den trotts den inbyggda spänningen?
Jag är ganska nöjd med hur det blev med flapsen även om det återstår en hel del slipning och spackling innan det går att visa upp några närbilder.
Lite torrsim gör mig också medveten om modellens passform, eller rättare sagt brist därav. När baken går ihop så glipar fronten med 1 cm. Vingarna går inte att tvinga ner på plats trotts bruk av obegränsade mängder av våld. Vingarna får jag väl fila till så den går på plats men hur gör man med kroppen? Limma den trotts den inbyggda spänningen?
Jag är ganska nöjd med hur det blev med flapsen även om det återstår en hel del slipning och spackling innan det går att visa upp några närbilder.
Galdrin
Tror tyvärr att våld är enda lösningen. Det och att limma i omgångar.
Se den här tråden för tips om sektentiell ihopfogning
Ser dock himla maffigt ut.
Se den här tråden för tips om sektentiell ihopfogning
Ser dock himla maffigt ut.
cas- Vicesheriff
Inte så kul med glipor och dålig passform, men att limma i omgångar, som Christer nämner, är en bra metod.
Håkan
Håkan
Tänkte testa min airbrush ikväll då jag inte tidigare har hanterat en sådan mackapär. Det jag har att spruta är Vallejo's vanliga färger men vad skall jag förtunna med? Jag har just nu inte tillgång till Vallejo's egen thinner så finns det några alternativ man kan tänkas hitta i ett hem eller närmsta köpcenter? Har hört ryckten om allt från destillerat vatten, via handsprit och fönstertvätt till T-Röd. Vad är ok att testa med för att lära sig hantera sprutan?
Galdrin
Vallejos Model Color förtunnar du med vatten om du inte har tillgång till deras thinner. sprit/t-röd etc går INTE bra ihop med dem. Kan få oönskade resultat.
MiniStuff- Vicesheriff
ok, testar med vatten. För rengörning då? Vatten där också eller starkare saker som T-Röd?
Galdrin
Zero-zero ... måste stå för Zero reallism zero passform. I alla fall är det det som bäst passar in på Mitsubishins Weber ES-7J zero-zero kontorsstolar. Någon som har en bild på en Weber ES-7J zero-zero? Jag är ganska säker på att de inte är stämplade med C-5 resp D-5 under piloten, tror dessutom att piloten har mer bekvämlighet än att sitta nedsjunken utan dynor i stolens ramverk. Blir nog till att köpa in lite grön-klegg.
En annan lustighet jag upptäckte är att hydraliken som lyfter upp de 2 delarna i cockpit-glaset är gjutna tillsammans med stolen, dvs trotts att cockpit-glaset är byggt för att kunna monteras öppet eller stängt så kan hydraliken bara monteras i stängt läge. Blir till att köpa en pinwise och se om det inte går att åtgärda med lite pianotråd.
En annan lustighet jag upptäckte är att hydraliken som lyfter upp de 2 delarna i cockpit-glaset är gjutna tillsammans med stolen, dvs trotts att cockpit-glaset är byggt för att kunna monteras öppet eller stängt så kan hydraliken bara monteras i stängt läge. Blir till att köpa en pinwise och se om det inte går att åtgärda med lite pianotråd.
Galdrin
Galdrin skrev:ok, testar med vatten. För rengörning då? Vatten där också eller starkare saker som T-Röd?
kan inte säga om t-röd funkar men i brist på annat så kör med vatten där också, iaf till att börja med och sen kanske t-röd. har inte använt något annat än Vallejos egen rengörare och vatten själv så jag kan inte riktigt avgöra om det funkar med t-röden.
MiniStuff- Vicesheriff
Om jag inte missminner mig ska T-Röd gå fint att göra rent med. Om inte annat borde väl fönsterputs funka.
Citadels bläck/wash funkar fint att köra direkt i sprutan, och var det jag använde innan jag började måla "skarpt".
Håkan
Citadels bläck/wash funkar fint att köra direkt i sprutan, och var det jag använde innan jag började måla "skarpt".
Håkan
Försökte göra något åt stolarna som jag inte är riktigt nöjd med. Så här ser dom ut ur kartongen:
Det är tydligen meningen att man skall dölja stolarnas brister med en pilot men eftersom jag inte är nöjd med hur piloterna ser ut och tänker bygga utan dom så innebär det ett problem. Jag skulle kunna spackla igen hålet och hoppas på att ingen tittar noga men det är inte en optimal lösning så jag provade att göra en kudde till stolen. Skall slipa ner den lite i framkant så att den inte sticker upp lika mycket innan den är klar. Tror ni det blir bättre med denna konstruktionen eller borde jag ge mig på att spackla hålet istället? Jag är lite osäker på hur detta kommer att se ut när det är målat och klart och även om delarna känns mikroskopiska i mina stora händer så är det alltid för stora när det kommer ned i en 1:72 modell.
Det är tydligen meningen att man skall dölja stolarnas brister med en pilot men eftersom jag inte är nöjd med hur piloterna ser ut och tänker bygga utan dom så innebär det ett problem. Jag skulle kunna spackla igen hålet och hoppas på att ingen tittar noga men det är inte en optimal lösning så jag provade att göra en kudde till stolen. Skall slipa ner den lite i framkant så att den inte sticker upp lika mycket innan den är klar. Tror ni det blir bättre med denna konstruktionen eller borde jag ge mig på att spackla hålet istället? Jag är lite osäker på hur detta kommer att se ut när det är målat och klart och även om delarna känns mikroskopiska i mina stora händer så är det alltid för stora när det kommer ned i en 1:72 modell.
Galdrin
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Mitsubishi F-2A, Hasegawa 1/48
» Mitsubishi J2M3 Raiden "Jack", Hasegawa 1/32
» Mitsubishi A6M2a, HAsegawa 1/48
» Mitsubishi A6M2a type 11, Hasegawa 1/48
» Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48
» Mitsubishi J2M3 Raiden "Jack", Hasegawa 1/32
» Mitsubishi A6M2a, HAsegawa 1/48
» Mitsubishi A6M2a type 11, Hasegawa 1/48
» Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48