IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)

+11
T-34
Jokkocze
MiniStuff
Azgaron
cas
Hayabusa
SAU
Janne.S
Stefan E
Matt_Public
Galdrin
15 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 4 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72) - Sida 4 Empty Sv: Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)

Inlägg av Galdrin mån 08 aug 2011, 14:57

Tips på bra färg att ha bakom jetutblås och på EBK? Någon mörkare metalfärg kan jag tänka mig. Det sortiment jag har nära hemmet är Citadel och Valejo's vanliga penselfärger. Behöver jag beställa så väljer jag nog Alclad II - Stainless Steel, men det vore skönt att slippa beställa om det finns alternati.

Galdrin

Till överst på sidan Gå ner

Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72) - Sida 4 Empty Sv: Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)

Inlägg av MiniStuff mån 08 aug 2011, 15:02

Om du har citadel så tycker jag väl att kanske boltgun metal borde fungera, kanske med lite mer svart i. jag är ingen expert på jet-utblås men det är som jag har uppfattat det på de flyg jag sett här på forumet. Men någon av jetbygggarna kan väl rätta mig om det skulle vara så... Smile

Inlägg av Jokkocze mån 08 aug 2011, 15:06

Jag skulle säga en mörk metallfärg, typ den redan nämnda boltgun metal eller vallejo's gun metal (Bör heta så, då alla andra tillverkare verkar ha det namnet på den)
Sen lite lätt torrborstning med någon ljusare metall ovanpå det, kanske med någon droppe blått i.
Jokkocze
Jokkocze

Inlägg av Galdrin mån 08 aug 2011, 15:27

Tackar, Då skall här införskaffas citadel boltgun.

Galdrin

Inlägg av Matt_Public mån 08 aug 2011, 15:29

Köp med lite Chaos Black också. Razz
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Galdrin mån 08 aug 2011, 15:34

Jag tänkte testa Boltgun + Devlan Mud + ev Asurmen Blue och se om jag kan få fram en bra färg på upphettad metall Smile

Galdrin

Inlägg av MiniStuff mån 08 aug 2011, 15:38

låter som ett bra recept tycker jag.

Inlägg av Galdrin ons 10 aug 2011, 08:13

Testade lite airbrushing idag då jag är hemma med barn ... det gick sisådär kan man väl säga.

Försök 1: Färg kommer på objektet men blåses ut som bläckfiskarmar.
Försök 2: Längre ifrån objektet. Ingen färg hamnar på objektet.
Försök 3: Tjockare färg. Ingen färg kommer ur sprutan.
Försök 4: Sänka tryck & tunnare färg. Ingen färg ur sprutan och luftflödet dör.
Försök 5: Höj trycket, liknande förtunning som i första försöket. Nya bläckfiskarmar.

Ingen risk för tjocka färglager här inte då jag blåser bort färgen Smile

Tror nog att regulatorn på min kompressor inte klarar av tryck på under sådär 2,5 bar och det är därför det blir som det blir. Någon som har någon erfarenhet av billigare regulatorer som man kopplar på slangen? Typ Biltema & Jula?

Galdrin

Inlägg av cas ons 10 aug 2011, 08:27

Oj! Det var ingen dålig radda med problem det!
Antar att du har läst igenom Jannes Airbrush ABC?
http://www.ipmsgoteborg.se/index.php/vara-artiklar/176-airbrush-abc.html

Försök 1 låter som för högt tryck och lite för tunn färg...
Vilket färgfabrikat kör du med?

För egen del har jag ett arbetstryck på runt 2 bar och blåser enbart akrylfärger (tamiya, lifecolor, Citadel/games Workshop, Xtracrylix), men jag har ingen regulator från Biltema/Jula, så där kan jag inte hjälpa dig.

Försök 4 borde funkat, men det beror på hur mycket det är strypt till förstås...

Kan du ge lite mer detaljer?
Hur mycket späder du med, och vad?

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Galdrin ons 10 aug 2011, 08:46

Jag har läst Jannes Airbrush ABC och jag tror ärligt talat att det är min kompressors tryckregulator som strular. Misstänker att den är antingen fullt ös eller inget alls då den har några år på nacken och jag använder den i normala fall till spikpistoler, muterdragare osv Smile

Jag körde med citadel färg, utspädd med vatten för det var vad jag hade. Ganska tunn mix, runt 50-50 skulle jag gissa. Kunde rita riktigt fina krumelurer på garagdörren som är obehandlat trä och som sög åt sig färgen så den inte kunde rinna ut.

Enligt Jannes artikel så är det för mycket förtunning (möjligt) eller för högt tryck (mycket möjligt)

Hur mycket känns 1½ bar om man blåser mot huden via airbrush? Som en bris, som att blåsa med munnen, märkbara fördjupningar i huden?

Vet inte riktigt hur jag skall testa min regulator.

Galdrin

Inlägg av Janne.S ons 10 aug 2011, 09:21

1 Bar, som jag brukar blåsa alclad med och fina linjer, känns ungefär som om man blåser med munnen med half kraft ungefär...du krusar ytan i ett vattenglas eller när man småvisslar för sig själv Razz

2 Bar så får man en märkbar fördjupning i huden och skulle man blåsa ner i ett vatten glas skulle det börja stänka.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av cas ons 10 aug 2011, 09:22

Heh, ja då låter det som det kan vara regulatorn Very Happy
Kan inget om såna tryck och pys-manicker, tyvärr.

Färgmixen borde varit tillräckligt tunn för att funka. Ev. kan man ha i några droppa Ajax fönsterputs för att bryta ytspänningen. Brukar vara det jag glömmer när jag kör Citadel-färger... Rolling Eyes

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Galdrin ons 10 aug 2011, 09:30

Nya försök gav att min kompressor troligtvis öppnar på 2 bar trotts att det står 0 bar.

Dessutom kanske inte färgen jag använde i första försöket var optimal (Citadel boltgun) då det fungerade lite bättre med citadel chaos black.

Mina krumelurer på massonit och blank kartong, skall om en stund testa lite krumelurer på någon typ av plast för att se hur mycket det flyter ut på ett mindre sugande material.

Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72) - Sida 4 SDC11611

Galdrin

Inlägg av Galdrin ons 10 aug 2011, 09:35

Tack Janne,

Precis vad jag behövde veta, har nu med den vetenskapliga vattenglasmetoden kommit fram till att lägsta tryck ur min kompressor är ca 2 bar eller strax däröver.

Spruta 3 cm från fingertopp ger märkbara fördjupningar, samma avstånd mot vattenglas gör att jag blir löt i ansiktet.

Galdrin

Inlägg av Matt_Public ons 10 aug 2011, 09:44

Vad det gäller Citadel så är Tamiyas akrylförtunning X-20A det rätta.

T-röd funkar också hyfsat, men rekommenderas inte.

Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Galdrin ons 10 aug 2011, 11:05

Trotts alla problem med kompressorn, fel förtunning och noll erfarenhet av airbrush så blev resultatet acceptabelt för att vara min första på länge, länge.

Synd bara att jag antagligen måste göra om allt när jag har limmat ihop halvorna. Om nu bara paketet från Japan kunde komma så jag får klart kontoret.

Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72) - Sida 4 SDC11613

Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72) - Sida 4 SDC11614

Galdrin

Inlägg av cas ons 10 aug 2011, 11:39

Det där blev ju en alldeles utmärkt mix för att efterlikna lite bränd oljig metall!
Snyggt!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Galdrin tor 25 aug 2011, 15:15

Sa till frugan att jag tar och dammsuger, tryckte på clean knappen på dammsugarrobotens fjärrkontroll och gick och pulade med T-2:ans knallpallar. Lite detaljeringsarbete hanns med medans huset städades Smile

Finns delar som jag är nöjd med och delar jag är missnöjd med men det var en lärorik timma.

Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72) - Sida 4 SDC11659

Galdrin

Inlägg av Matt_Public tor 25 aug 2011, 15:27

Skeva jämrans jordgubbar, alltså...

Såg ju kanon ut det där. Stark insats! king
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av MiniStuff tor 25 aug 2011, 16:15

Mycket snyggt jobbat! lite nyfiken på dammsugarens resultat också, vilken perry pryl att ha hemmavid!

Inlägg av Galdrin tor 25 aug 2011, 16:25

Dammsugaren är "tillräckligt" bra. Vi kommer att behöva dammsuga vanligt då och då samt i vissa utrymmen där vi inte vill ha den körandes. Vi köpte den mest för att "hålla undan" i veckorna då vi har 2 autistiska barn som är ena hejjare på att smula ner i hela huset. Dessutom har vi 2 katter och en kanin inneomhus som hårar & dammar en del. Roboten skall köra dagligen när vi är på jobbet bara för att vi skall ha en lite trivsammar miljö och kunna få lite mer fritid (försäkringskassan klassar omvårdnaden av våra barn som 1,25 heltidstjänster). Den är dessutom riktigt bra på att ta sig fram mellan och under möbler samt ibland stannar den på ett ställe och kör cirklar samtidigt som lampan "dirtdetection" lyser blå Shocked

Galdrin

Inlägg av Galdrin tor 25 aug 2011, 16:29

Dessutom har vi blivit bättre på att plocka upp innan vi lämnar hemmet då vi vet att den kommer att göra en del av vårt jobb Smile

Galdrin

Inlägg av MiniStuff tor 25 aug 2011, 17:05

Galdrin skrev:Dammsugaren är "tillräckligt" bra. Vi kommer att behöva dammsuga vanligt då och då samt i vissa utrymmen där vi inte vill ha den körandes. Vi köpte den mest för att "hålla undan" i veckorna då vi har 2 autistiska barn som är ena hejjare på att smula ner i hela huset. Dessutom har vi 2 katter och en kanin inneomhus som hårar & dammar en del. Roboten skall köra dagligen när vi är på jobbet bara för att vi skall ha en lite trivsammar miljö och kunna få lite mer fritid (försäkringskassan klassar omvårdnaden av våra barn som 1,25 heltidstjänster). Den är dessutom riktigt bra på att ta sig fram mellan och under möbler samt ibland stannar den på ett ställe och kör cirklar samtidigt som lampan "dirtdetection" lyser blå Shocked

Detta låter ung som hemma hos oss... Razz

Ett autistiskt barn, en med ADHD (visserligen utflyttad) och sen ett extra-barn som typ har alla diagnoser man kan ha + lite till och självdestruktiv. Sen finns det för tillfället 7 katter, varav två stycken ungar som snart flyttar hem till mina svärföräldrar, 4 marsvin, 1 råtta, 1 hamster och 1 kanin. blir en del damm och smulor så en sådan där apparat skulle sitta fint. vad tingar eländet i stålar??

/Markus

Inlägg av Galdrin tor 25 aug 2011, 17:18

Då vet du hur mycket det betyder med varje timma av "måsten" som man slipper. Var en ren befrielse när jag byggde ett mediacenter hemma som barnen kan använda och jag slapp byta dvd åt dom var 30:e minut Smile

Tingesten går på 4k med frakt och jag har full förståelse för folk som tycker det är bortkastade pengar men för oss kommer den vara värt det utan tvekan. Du får väl komma förbi och titta på den Smile

Och för att göra denna posten lite on topic igen. Jag fick det att funka med min airbrush och har nu sprutat insidan av cockpiten så jag kan börja detaljera den så snart det har torkat. Blev lite färg över i koppen så jag blåste på det på cockpit-detaljerna till EB-66:an, tjyvstart? Wink

Galdrin

Inlägg av Janne.S tor 25 aug 2011, 17:36

Tjusig liten kattplutt! Very Happy Och sprutandet vart riktigt fint det med Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 4 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet