IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

+16
andersb80
Exelon
Azgaron
Janne.S
Hayabusa
Marlin
Henrik Bergman
linusorn
Tobias
Caverö
cas
Stefan E
Gigabyte
Matt_Public
frznlogic
Mal
20 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 13 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Nästa

Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal ons dec 31 2014, 01:28

Jepp...nytt bygge nudå.....

En Tamiya A6M2
Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... 655c21e0-3656-4059-ba67-070e2782609b_zps78e0f9fe

Redan börjat lite..obligatoriska tvätten........
Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... IMG_0334_zpsa37ac82b

Testar o ser om kan göra tändstift....torrpassning....
Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... IMG_0339_zps722097e5

lyckats kvadda en sådanhär del...tändstifts röret runt vad det nu heter....
Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... IMG_0343_zps7941eec3

scratshar en ny..
Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... IMG_0347_zps5d7a1c3e

Inser att jag jobbar på helt fel motorversion (Tamiya kör samma bas motor)....så scratchar en ny o hittar original delen på kartan...o inser...min är krispigare så den är `` Its A Go``...samt tändstiften på plats...
Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... IMG_0353_zps7d014108

Joförfan snart vågar man käfta m Tamiya lol....

Notera att jag alldrig hann o limma nånting, vilket var flax...annars mer jobb där med....


Senast ändrad av Mal den ons feb 18 2015, 10:23, ändrad totalt 1 gång
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av frznlogic ons dec 31 2014, 13:42

\o/ jag har en hasegawa 1/72 a6m2 som skall ihop någon gång, Ki-43-II blev lite övningsobjekt. Jag förväntar mig helt lysande snygg chipping och bra genomgång som vanligt Very Happy .

Min egen salt chipping blev jag hyffsat nöjd med, men jag drog på future och har inte tvättat av ordentligt imellan för att se om det verkligen stämmer att saltet påverkar future .... jajamen Wink Alldeles flammig/matt där saltet fanns kvar. Ska se om det försvinner med andra lagret future som också påstås. I alla fall, japanska plan är roliga, så grymt mycket slitage Smile

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Matt_Public ons dec 31 2014, 13:47

Turning Japanese, va? Laughing


Det här blir säkerligen doningar!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal ons dec 31 2014, 14:04

Frznlogic....

Denna kommer int bli skitig eller sliten...bara mkt lite...
Gjömde nämna...denna jag ska köra är de som var med Pearl Harbour 7 December -41....
De var mkt väl underhållna och fina....som sagt de var då topp skick....

Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av frznlogic ons dec 31 2014, 15:35

Awh! Det blir spännande det också Wink .

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Gigabyte tor jan 01 2015, 12:08

Lycka till med bygget Mal !

Tiger tiger tiger ,,
jo det var ju cord- -ordet för att dom tog pearl med byxorna nere så att säga  Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... 2497445064

Men dom missade hangar fartygen ,dom löpte ut strax innan 
 Den missen blev avgörande för att stoppa japans expansion i stilla havet -42
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Stefan E tor jan 01 2015, 12:53

Ja, det var USA´s smala lycka att hangarfartygen var ute just då!

Kul att se en tidig Zero, och ja, dom var i stort sett splitternya!

Spännande bygge!  cheers

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av frznlogic tor jan 01 2015, 15:42

På tal om, jag läste nyss om samurai! Av saburo sakai på Kindle. Läste den på svenska för en massa år sedan och hittade den nu igen. Mycket trevlig läsning, och ovanligt framför allt. Väldigt billigt dessutom, under 7 usd. 

http://www.amazon.com/gp/aw/d/B00LPLHAOC?qid=1420123169&sr=1-1

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av cas tor jan 01 2015, 20:45

Ordningen är återställd!
Juha är igång med ett 1/32-bygge igen!
Allt är väl Very Happy
Fullgott reparationsjobb på spridarringen (hoppas jag att det är...)

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Caverö tor jan 01 2015, 21:24

Härliga tider stundar med MALs bygge, du går ut hårt och börjar med att lite enkelt fixa till rätt motorversion. cheers cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Tobias fre jan 02 2015, 17:55

Trevligt med en stor Tamiya Reisen! Smile Härligt att du bygger igen Mal, kör hårt! Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av linusorn lör jan 03 2015, 00:19

Det här blir spännande! Bänkar mig med chipspåsen. Snyggt gjort hittills.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal lör jan 03 2015, 18:07

Jepp...den ringen ovan fick skotas då jag borrade snett...

jaja, har ju gjort några så går rätt fort o göra en ny...

här är den nya med tändkablar....notera, att drog dem under o inte i hålen (små piggarna), det var omöjligt att borrra ur dem m 0,30 o få plats m två tändkablar i varje, krävdes 0,40, annars hade kablarna blivit alldeles för tunna o ser konstigt ut, tro mig har provat....

samt föredrar koppartråd framför blytråd, iom aldeles för lätt krökta då hantera....

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... IMG_0354_zps94eae84d

nu ett helsikes måladne samt maskande framför mig m motorn....då motorstommen är målad m annan färg än cylindrarna...

Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Matt_Public lör jan 03 2015, 18:44

Börjar se ut som något Joey Jordison skulle kunna ha på sig. Laughing


Också: snyggt fipplat! king
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal lör jan 03 2015, 20:08

Matt_Public skrev:Börjar se ut som något Joey Jordison skulle kunna ha på sig.
What a Face What a Face What a Face
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Henrik Bergman sön jan 04 2015, 11:19

lyckats kvadda en sådanhär del...tändstifts röret runt vad det nu heter....
Ordet du söker, är ignition harness.
Mycket snyggt jobbat.


/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av cas sön jan 04 2015, 13:13

Det kommer allt bli en urläcker rova detta!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal mån jan 05 2015, 17:20

Allright....

Fokus på motorn....Jovisst en Tamiya...allt detta pillande kanske inte nödvändigt, men Tamiya ger ju möjligheter för extra pynt...dock har erfarenheten numer när det just gäller Tamiya, dont overdo it, iom risken är att det inte går ihop annars, så torrpassande är ett måste mellan alla sånahär jobb....

gjort 14st såna här, oljerör på varje cylinder, gissar att det är för ventilerna....samt dragit rör mellan varje cylinder, nästan alla, då de inte går hela vägen runt...kikat kt på bilder här nu, samt fanns såna fästen på de små locken på cylindrarna...
Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... IMG_0361_zps3f059d86

jaja, detta duger gott åt mig....
Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... IMG_0362_zps754f134c

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... IMG_0363_zps223cfd84

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... IMG_0364_zps4751f197

yaikes...ett par av rören är inte i linje....detta har åtgärdats efter forumbilderna....easy peasy...men ack så störande, lika bra o ta o fixa sånt i riktigt tidig skede....symmetri är viktigt för mig Wink

Mal
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal tis jan 06 2015, 00:33

Nu ska vi se...som sagt ska ju bli en basplatta/diorama på denna med...nya saker o lära sig...visst finns o köpa färdiga plattor...nepp inget för mig, som sagt vill ju göra allt självs som vanligt What a Face jo tar längre tid men värt det alla gånger Wink

Japanskt flygdäck....nån som har länkar på närbilder på dem däcksfästena....bra bilder överlag...svårt hitta bra bilder, visst hittar aftermarket saker, men ska svratcha dem själv...

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Shokaku_Pearl_Harbor_1st_Wave_zpsa23b998e
Shokaku första vågen...
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal tis jan 06 2015, 01:26

Japp.....

Som jag påpeka tidigare Tamiya e Tamiya...perfekt passform...tight o cleant...men gör man allt extra, så se upp...snackar av egen erfarenhet, så torrpassa....torrpassa...torrpassa, trippelcheck av allt sånt för o slippa kasst efterjobb....så att inget kämmer eller man missat att ett rör i vägen eller nåt sånt eller kablar.....

jaförfan..detta blir åka av....allt passar tamigfan perfekt, genom allt...
Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... IMG_0370_zps5c1f4a4b


sen e allt rakt nu, varenda slangfan e perfekt raka o cleant
yep...all them tubes are straight nice and tidy, joint to joint, im pleased for once (yep im hard at myself many meany times and im my own worst critic)...ops den följde med på en cut and paste....What a Face
Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... IMG_0371_zps6411f534

kollat med, tändkablarna kommer gå igenom perfekt på allt...

Hoppas ni gillar detta som är på gång....mkt nytt nu...mkt läsande om dessa maskiner med......
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Marlin tis jan 06 2015, 10:57

Snyggt Juha, mycket snyggt.Very Happy
Torrpassning är A och O i alla byggen, men det behöver man ju inte säga till dig.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Hayabusa tis jan 06 2015, 13:19

Trevligt med en Zero. Se upp med val av kulör, den som Tamiya anger (XF 76/AS 29) i byggbeskrivningen är inte särskilt korrekt.

Har du sett denna film? http://en.wikipedia.org/wiki/The_Eternal_Zero
Om inte - se den!
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal tis jan 06 2015, 13:54

Tackar grabbar.

Japp, Haybusa, vet, det råder en del vilda diskussioner på olika forum beträffande detta.

nu till det svåra, alla kikar ju genom sina dataskärmar, som de flesta inte är rgb kalibrerade, sen om de skulle vara det så är det vitbalansen på kameran som tog fotot, rätt luddigt det där.....

men som sagt kikar på det, kommer blanda till en grogg av färg/färger som kommer close enough för mig Wink


enda sättet är ju en fabriks ny zeke stå bredvid en sån o på plats 1941  blanda till rätt kulör......Smile.....

men hittat lite information om åldrande på just IJN färger....så lite intressant .....
 Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Zeropaintmodel
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Hayabusa tis jan 06 2015, 14:42

Denna artikel är inte så dum: http://modelingmadness.com/earlya6mcolors.htm

En grundblandning av Tamiya XF-49 & XF-21 (6:4) som beskrivs i artikeln tror jag är en bra utgångspunkt. 

Här är mer i ämnet: http://www.aviationofjapan.com/2011/10/painting-early-zero-sen-pdf-e-guide.html

I filmen som jag nämner är de tidiga Zeros målade i en kulör som känns "rätt" enligt nutida forskning i ämnet. Men, det finns ju en räcka "om & men" när det gäller kulörer. Men som du skriver; "Close enough is good enough".
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Matt_Public tis jan 06 2015, 17:19

Aah, detta vackra vansinne... drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 13 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet