Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....
+16
andersb80
Exelon
Azgaron
Janne.S
Hayabusa
Marlin
Henrik Bergman
linusorn
Tobias
Caverö
cas
Stefan E
Gigabyte
Matt_Public
frznlogic
Mal
20 posters
Sida 1 av 13
Sida 1 av 13 • 1, 2, 3 ... 11, 12, 13
Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....
Jepp...nytt bygge nudå.....
En Tamiya A6M2
Redan börjat lite..obligatoriska tvätten........
Testar o ser om kan göra tändstift....torrpassning....
lyckats kvadda en sådanhär del...tändstifts röret runt vad det nu heter....
scratshar en ny..
Inser att jag jobbar på helt fel motorversion (Tamiya kör samma bas motor)....så scratchar en ny o hittar original delen på kartan...o inser...min är krispigare så den är `` Its A Go``...samt tändstiften på plats...
Joförfan snart vågar man käfta m Tamiya lol....
Notera att jag alldrig hann o limma nånting, vilket var flax...annars mer jobb där med....
En Tamiya A6M2
Redan börjat lite..obligatoriska tvätten........
Testar o ser om kan göra tändstift....torrpassning....
lyckats kvadda en sådanhär del...tändstifts röret runt vad det nu heter....
scratshar en ny..
Inser att jag jobbar på helt fel motorversion (Tamiya kör samma bas motor)....så scratchar en ny o hittar original delen på kartan...o inser...min är krispigare så den är `` Its A Go``...samt tändstiften på plats...
Joförfan snart vågar man käfta m Tamiya lol....
Notera att jag alldrig hann o limma nånting, vilket var flax...annars mer jobb där med....
Senast ändrad av Mal den ons feb 18 2015, 10:23, ändrad totalt 1 gång
Mal
Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....
\o/ jag har en hasegawa 1/72 a6m2 som skall ihop någon gång, Ki-43-II blev lite övningsobjekt. Jag förväntar mig helt lysande snygg chipping och bra genomgång som vanligt .
Min egen salt chipping blev jag hyffsat nöjd med, men jag drog på future och har inte tvättat av ordentligt imellan för att se om det verkligen stämmer att saltet påverkar future .... jajamen Alldeles flammig/matt där saltet fanns kvar. Ska se om det försvinner med andra lagret future som också påstås. I alla fall, japanska plan är roliga, så grymt mycket slitage
Min egen salt chipping blev jag hyffsat nöjd med, men jag drog på future och har inte tvättat av ordentligt imellan för att se om det verkligen stämmer att saltet påverkar future .... jajamen Alldeles flammig/matt där saltet fanns kvar. Ska se om det försvinner med andra lagret future som också påstås. I alla fall, japanska plan är roliga, så grymt mycket slitage
frznlogic
Turning Japanese, va?
Det här blir säkerligen doningar!
Det här blir säkerligen doningar!
Matt_Public- Master of DNF
Frznlogic....
Denna kommer int bli skitig eller sliten...bara mkt lite...
Gjömde nämna...denna jag ska köra är de som var med Pearl Harbour 7 December -41....
De var mkt väl underhållna och fina....som sagt de var då topp skick....
Denna kommer int bli skitig eller sliten...bara mkt lite...
Gjömde nämna...denna jag ska köra är de som var med Pearl Harbour 7 December -41....
De var mkt väl underhållna och fina....som sagt de var då topp skick....
Mal
Lycka till med bygget Mal !
Tiger tiger tiger ,,
jo det var ju cord- -ordet för att dom tog pearl med byxorna nere så att säga
Men dom missade hangar fartygen ,dom löpte ut strax innan
Den missen blev avgörande för att stoppa japans expansion i stilla havet -42
Tiger tiger tiger ,,
jo det var ju cord- -ordet för att dom tog pearl med byxorna nere så att säga
Men dom missade hangar fartygen ,dom löpte ut strax innan
Den missen blev avgörande för att stoppa japans expansion i stilla havet -42
Gigabyte
Ja, det var USA´s smala lycka att hangarfartygen var ute just då!
Kul att se en tidig Zero, och ja, dom var i stort sett splitternya!
Spännande bygge!
Stefan
Kul att se en tidig Zero, och ja, dom var i stort sett splitternya!
Spännande bygge!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
På tal om, jag läste nyss om samurai! Av saburo sakai på Kindle. Läste den på svenska för en massa år sedan och hittade den nu igen. Mycket trevlig läsning, och ovanligt framför allt. Väldigt billigt dessutom, under 7 usd.
http://www.amazon.com/gp/aw/d/B00LPLHAOC?qid=1420123169&sr=1-1
http://www.amazon.com/gp/aw/d/B00LPLHAOC?qid=1420123169&sr=1-1
frznlogic
Ordningen är återställd!
Juha är igång med ett 1/32-bygge igen!
Allt är väl
Fullgott reparationsjobb på spridarringen (hoppas jag att det är...)
Juha är igång med ett 1/32-bygge igen!
Allt är väl
Fullgott reparationsjobb på spridarringen (hoppas jag att det är...)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Härliga tider stundar med MALs bygge, du går ut hårt och börjar med att lite enkelt fixa till rätt motorversion.
Caverö
Trevligt med en stor Tamiya Reisen! Härligt att du bygger igen Mal, kör hårt!
Tobias
Det här blir spännande! Bänkar mig med chipspåsen. Snyggt gjort hittills.
linusorn
Jepp...den ringen ovan fick skotas då jag borrade snett...
jaja, har ju gjort några så går rätt fort o göra en ny...
här är den nya med tändkablar....notera, att drog dem under o inte i hålen (små piggarna), det var omöjligt att borrra ur dem m 0,30 o få plats m två tändkablar i varje, krävdes 0,40, annars hade kablarna blivit alldeles för tunna o ser konstigt ut, tro mig har provat....
samt föredrar koppartråd framför blytråd, iom aldeles för lätt krökta då hantera....
nu ett helsikes måladne samt maskande framför mig m motorn....då motorstommen är målad m annan färg än cylindrarna...
jaja, har ju gjort några så går rätt fort o göra en ny...
här är den nya med tändkablar....notera, att drog dem under o inte i hålen (små piggarna), det var omöjligt att borrra ur dem m 0,30 o få plats m två tändkablar i varje, krävdes 0,40, annars hade kablarna blivit alldeles för tunna o ser konstigt ut, tro mig har provat....
samt föredrar koppartråd framför blytråd, iom aldeles för lätt krökta då hantera....
nu ett helsikes måladne samt maskande framför mig m motorn....då motorstommen är målad m annan färg än cylindrarna...
Mal
Börjar se ut som något Joey Jordison skulle kunna ha på sig.
Också: snyggt fipplat!
Också: snyggt fipplat!
Matt_Public skrev:Börjar se ut som något Joey Jordison skulle kunna ha på sig.
Mal
Ordet du söker, är ignition harness.lyckats kvadda en sådanhär del...tändstifts röret runt vad det nu heter....
Mycket snyggt jobbat.
/Henrik
Henrik Bergman
Det kommer allt bli en urläcker rova detta!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Allright....
Fokus på motorn....Jovisst en Tamiya...allt detta pillande kanske inte nödvändigt, men Tamiya ger ju möjligheter för extra pynt...dock har erfarenheten numer när det just gäller Tamiya, dont overdo it, iom risken är att det inte går ihop annars, så torrpassande är ett måste mellan alla sånahär jobb....
gjort 14st såna här, oljerör på varje cylinder, gissar att det är för ventilerna....samt dragit rör mellan varje cylinder, nästan alla, då de inte går hela vägen runt...kikat kt på bilder här nu, samt fanns såna fästen på de små locken på cylindrarna...
jaja, detta duger gott åt mig....
yaikes...ett par av rören är inte i linje....detta har åtgärdats efter forumbilderna....easy peasy...men ack så störande, lika bra o ta o fixa sånt i riktigt tidig skede....symmetri är viktigt för mig
Mal
Fokus på motorn....Jovisst en Tamiya...allt detta pillande kanske inte nödvändigt, men Tamiya ger ju möjligheter för extra pynt...dock har erfarenheten numer när det just gäller Tamiya, dont overdo it, iom risken är att det inte går ihop annars, så torrpassande är ett måste mellan alla sånahär jobb....
gjort 14st såna här, oljerör på varje cylinder, gissar att det är för ventilerna....samt dragit rör mellan varje cylinder, nästan alla, då de inte går hela vägen runt...kikat kt på bilder här nu, samt fanns såna fästen på de små locken på cylindrarna...
jaja, detta duger gott åt mig....
yaikes...ett par av rören är inte i linje....detta har åtgärdats efter forumbilderna....easy peasy...men ack så störande, lika bra o ta o fixa sånt i riktigt tidig skede....symmetri är viktigt för mig
Mal
Mal
Nu ska vi se...som sagt ska ju bli en basplatta/diorama på denna med...nya saker o lära sig...visst finns o köpa färdiga plattor...nepp inget för mig, som sagt vill ju göra allt självs som vanligt jo tar längre tid men värt det alla gånger
Japanskt flygdäck....nån som har länkar på närbilder på dem däcksfästena....bra bilder överlag...svårt hitta bra bilder, visst hittar aftermarket saker, men ska svratcha dem själv...
Shokaku första vågen...
Japanskt flygdäck....nån som har länkar på närbilder på dem däcksfästena....bra bilder överlag...svårt hitta bra bilder, visst hittar aftermarket saker, men ska svratcha dem själv...
Shokaku första vågen...
Mal
Japp.....
Som jag påpeka tidigare Tamiya e Tamiya...perfekt passform...tight o cleant...men gör man allt extra, så se upp...snackar av egen erfarenhet, så torrpassa....torrpassa...torrpassa, trippelcheck av allt sånt för o slippa kasst efterjobb....så att inget kämmer eller man missat att ett rör i vägen eller nåt sånt eller kablar.....
jaförfan..detta blir åka av....allt passar tamigfan perfekt, genom allt...
sen e allt rakt nu, varenda slangfan e perfekt raka o cleant
yep...all them tubes are straight nice and tidy, joint to joint, im pleased for once (yep im hard at myself many meany times and im my own worst critic)...ops den följde med på en cut and paste....
kollat med, tändkablarna kommer gå igenom perfekt på allt...
Hoppas ni gillar detta som är på gång....mkt nytt nu...mkt läsande om dessa maskiner med......
Som jag påpeka tidigare Tamiya e Tamiya...perfekt passform...tight o cleant...men gör man allt extra, så se upp...snackar av egen erfarenhet, så torrpassa....torrpassa...torrpassa, trippelcheck av allt sånt för o slippa kasst efterjobb....så att inget kämmer eller man missat att ett rör i vägen eller nåt sånt eller kablar.....
jaförfan..detta blir åka av....allt passar tamigfan perfekt, genom allt...
sen e allt rakt nu, varenda slangfan e perfekt raka o cleant
yep...all them tubes are straight nice and tidy, joint to joint, im pleased for once (yep im hard at myself many meany times and im my own worst critic)...ops den följde med på en cut and paste....
kollat med, tändkablarna kommer gå igenom perfekt på allt...
Hoppas ni gillar detta som är på gång....mkt nytt nu...mkt läsande om dessa maskiner med......
Mal
Snyggt Juha, mycket snyggt.
Torrpassning är A och O i alla byggen, men det behöver man ju inte säga till dig.
/Bosse
Torrpassning är A och O i alla byggen, men det behöver man ju inte säga till dig.
/Bosse
Marlin
Trevligt med en Zero. Se upp med val av kulör, den som Tamiya anger (XF 76/AS 29) i byggbeskrivningen är inte särskilt korrekt.
Har du sett denna film? http://en.wikipedia.org/wiki/The_Eternal_Zero
Om inte - se den!
Har du sett denna film? http://en.wikipedia.org/wiki/The_Eternal_Zero
Om inte - se den!
Hayabusa
Tackar grabbar.
Japp, Haybusa, vet, det råder en del vilda diskussioner på olika forum beträffande detta.
nu till det svåra, alla kikar ju genom sina dataskärmar, som de flesta inte är rgb kalibrerade, sen om de skulle vara det så är det vitbalansen på kameran som tog fotot, rätt luddigt det där.....
men som sagt kikar på det, kommer blanda till en grogg av färg/färger som kommer close enough för mig
enda sättet är ju en fabriks ny zeke stå bredvid en sån o på plats 1941 blanda till rätt kulör...........
men hittat lite information om åldrande på just IJN färger....så lite intressant .....
Japp, Haybusa, vet, det råder en del vilda diskussioner på olika forum beträffande detta.
nu till det svåra, alla kikar ju genom sina dataskärmar, som de flesta inte är rgb kalibrerade, sen om de skulle vara det så är det vitbalansen på kameran som tog fotot, rätt luddigt det där.....
men som sagt kikar på det, kommer blanda till en grogg av färg/färger som kommer close enough för mig
enda sättet är ju en fabriks ny zeke stå bredvid en sån o på plats 1941 blanda till rätt kulör...........
men hittat lite information om åldrande på just IJN färger....så lite intressant .....
Mal
Denna artikel är inte så dum: http://modelingmadness.com/earlya6mcolors.htm
En grundblandning av Tamiya XF-49 & XF-21 (6:4) som beskrivs i artikeln tror jag är en bra utgångspunkt.
Här är mer i ämnet: http://www.aviationofjapan.com/2011/10/painting-early-zero-sen-pdf-e-guide.html
I filmen som jag nämner är de tidiga Zeros målade i en kulör som känns "rätt" enligt nutida forskning i ämnet. Men, det finns ju en räcka "om & men" när det gäller kulörer. Men som du skriver; "Close enough is good enough".
En grundblandning av Tamiya XF-49 & XF-21 (6:4) som beskrivs i artikeln tror jag är en bra utgångspunkt.
Här är mer i ämnet: http://www.aviationofjapan.com/2011/10/painting-early-zero-sen-pdf-e-guide.html
I filmen som jag nämner är de tidiga Zeros målade i en kulör som känns "rätt" enligt nutida forskning i ämnet. Men, det finns ju en räcka "om & men" när det gäller kulörer. Men som du skriver; "Close enough is good enough".
Hayabusa
Aah, detta vackra vansinne...
Sida 1 av 13 • 1, 2, 3 ... 11, 12, 13
Liknande ämnen
» Mals A6M2 Tora Tora Tora. December 7 -41.
» Mals Way B-17G Kapitel 1 avslutat, Fw190A8 kapitel 2 avsutat, kapitel 3 fortsättning följer på sidan 21 en oob BF109G6 Mals Way, eller hur det sket sig direkt med OOB, igen.
» Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
» Mals Way, Corsair F4U-1......
» Mals Madness, Klar, BF109G2 R2
» Mals Way B-17G Kapitel 1 avslutat, Fw190A8 kapitel 2 avsutat, kapitel 3 fortsättning följer på sidan 21 en oob BF109G6 Mals Way, eller hur det sket sig direkt med OOB, igen.
» Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
» Mals Way, Corsair F4U-1......
» Mals Madness, Klar, BF109G2 R2
Sida 1 av 13
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet