IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

+16
andersb80
Exelon
Azgaron
Janne.S
Hayabusa
Marlin
Henrik Bergman
linusorn
Tobias
Caverö
cas
Stefan E
Gigabyte
Matt_Public
frznlogic
Mal
20 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 11 av 13 Föregående  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Nästa

Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal lör feb 14 2015, 16:55

Tackar Henrik.....

Japp nåt åt det hållet Wink.....

Funderar på ha motor överdraget på däcket med...precis tagit av den....samt en tripod m.en kamera på o piloten framför....m kärran i bakrunden...e foto session Smile


ofta ser...en pilot ftamför o ingenting mer på diobas plattor...vill ju skapa en händelse......man har ju möjligheter att få saker i blickfånget samt fantisera lite Wink
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Matt_Public lör feb 14 2015, 17:01

Jämmer och död! Det där är ju redan osannolikt snyggt. Shocked
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal lör feb 14 2015, 17:26

Tackar Mattias....det värmer....

var ett smått helsike o hitta referensmaterial...lol...inte konstig hon sänktes -42....så mkt är bits and pieces...kollat på riktigt stora skala modeller....mm samt massor m kvalificerde gissningar o artistisk frihet.....

Diobasplattor är sjukt roliga att göra....denna är ju min 3 jag nånsin gjort....ett avbrott i byggande av modellen i sig...o skaoa en mini bit av nåt där kärran ska stå...nkt nkt olika tekniker o material finns...sjukt spännande o roligt med.....

Fick fundering...undrar om man ska göra en till o gjuta av den...
Jaja... inte nog oitressant för byggare...fast kul o prova för egen del Smile


Senast ändrad av Mal den lör feb 14 2015, 17:28, ändrad totalt 1 gång
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Tobias lör feb 14 2015, 17:27

Fantastiskt snyggt - som vanligt, Juha.. Smile

Trist på färgen, vad hände där? Razz Men jag känner igen vantarna iaf tror jag.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal lör feb 14 2015, 17:29

Tobias skrev:Fantastiskt snyggt - som vanligt, Juha.. Smile

Trist på färgen, vad hände där? Razz Men jag känner igen vantarna iaf tror jag.. Wink

Lol..jo..drm fick jag av dig Smile


Jorå har kläm på zeken o hur fixxa....det blir kalas så småningom Wink
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal lör feb 14 2015, 20:53

Nu checklista på vad som är kvar.

Diobasen:
Lite.mera smuts subtilt....
Lite mera rost pigment...subtilt.
Fixa kanten runt då den sricker upp lite så den ska svartmålas..

Modellen:
Mattlackas där jag tog bort fingeravtrucken.
Nya kulsprutor ska scratchas av mässings rör då det var korta pipor på denna...
Pitotröret ska dit.

Figur: kan bli två...en pilot poserande frsmför kärran.
Ennkamera Leica typ ska dit på tripod...ev en pilot bakom den..mså poserandet ser naturligt ut....


Nåt jag missat...kan förbättra...att tänka på...sånt som kan fixas...

Feel free med feedback så ska jag kika på det Wink
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal sön feb 15 2015, 18:14

allright denna söndags eftermidag....

nya pistoler på plats..mässingsrör....samt maskat av basen...oooh naturligt dagsljus....
Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 IMG_0772_zpsztql4ts9



Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 IMG_0773_zpsbcttqot3

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 IMG_0771_zpshrd1kllb

samt börjat med figuren...nu blir det helt andra tekniker än man är van vid....har bara gjort 3 figurer tidigare....galet kul ska det bli....

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 IMG_0777_zpsazssth1t
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Janne.S sön feb 15 2015, 20:03

Jösses..... Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 2601981293
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal sön feb 15 2015, 20:27

Tackar Janne....

Nu e jag sjukt konfunderad....figurfans ansikte ser ut att kisa o inte titta.......e mkt förvirrad lol....


ska posta e bild senare.......sitter m jucklot nyss........en Öl o betraktar.....

Jaja.....det blir som vanligt...Mk1...Mk2...Mk3....hehe innan jag e nöjd....jepp varför acceptera nåt man inte är nöjd med..lol.....

Tror många byggare delar detta m mig...men man måste släppa efter ett tag Wink Mattias skola "Its only a model" Wink jupp gillar derät o sant Very Happy
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av linusorn sön feb 15 2015, 21:11

Nu har jag gått och tappat hakan igen, får ta och jaga mattmonstret....Very Happy

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal sön feb 15 2015, 21:49

Tackar Linus för de fina orden...Smile...

Mattmonster.....ush...därav jag har inga mattor hemma...eller jo en...skomatta thats it......alldrig gillat mattor.....Wink
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Tobiasr sön feb 15 2015, 21:52

Wow! Bara Wow! Helt fantastiskt bygge!
Tobiasr
Tobiasr


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal sön feb 15 2015, 22:27

Tack Tobias .....Very Happy..


Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal sön feb 15 2015, 22:42

Nu har jag fått flertal frågor om att ställa ut på Open 08.....
samt fått frågan från Hobbybokhandeln o Wentzells..de ordanr en ruta åt mig i butiken ett skåp...sagt funderar på det....

Men jag lider av rampfeber....ush....då jag ser alla andras byggen samtidigt hua....prestationsångest ush.....vette fan altså....man blir ju synad......

en annan sak o se alla andras fantastiskt fina alster där.....e väl lite förskymundan...forumne e en sak med...får ju cred av er o feedback som pushar mig framåt mkt...o det räcker länge samt det jag får från LSP (otroligt nog)

Hur funkar det osv...kommer ni ställa ut...

Samt skulle vara kul o haka på e bygghelg som kör...verkar fasligt kul....

Linus är den enda jag träffat på open 08...vet inte om han kommer ihåg...men såg hans mkt fina 109a o andra med....

Så grabbar..vad tycker ni samt hur ska jag komma över detta larviga jucklo.....
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Erik mån feb 16 2015, 12:13

Det borde vara brottsligt att sitta hemma och trycka på så fina modeller istället för att komma och visa upp dom!

Skämt åsido så skulle jag personligen tycka det vore väldigt roligt att skåda dina alster både på open men också i diverse butiker.
Själv skulle jag vilja ställa ut för att kunna jämföra mer direkt mot andras byggen och på så sätt få nya idéer och ny inspiration. Det kan man ju få över nätet också men tror det är ännu mer slående om man placerar sina egna grejer bredvid någon annans.

Jag kommer inte hinna få klart något själv att ställa ut den här gången men jag skulle som sagt tycka det vore kul att åka och kolla på ditt bord om du ställer ut.

Mvh Erik

Erik


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av linusorn mån feb 16 2015, 12:42

Jodå, kommer ihåg. Nu är ju alla tävlingar olika med olika regler. Det jag tycker är bra med 08-open är att alla modeller bedöms. Jag brukar tävla där för att utveckla mig själv. Placering är inte så viktigt. Finns många mycket duktiga byggare som tävlar där. Men det jag menar med att utveckla mig själv är att man får en bedömning från två domare som tittar på modellen efter samma kriterier. Det ger mig också möjlighet att fråga domarna varför de gjorde den bedömningen. Vad är det som jag måste utveckla ytterligare för att slå mig själv nästa gång? Ens egen utveckling blir på ngt sätt mätbar så länge tävlingen inte ändrar regler. Jag kan då jämföra mina resultat från år till år. För att inte nämna möjligheten att diskutera sina alster och andras irl med folk på plats. Klart du ska ställa ut, den enda du behöver vara rädd för är dig själv! Jag och säkert du också är min egen värsta kritiker!

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Janne.S mån feb 16 2015, 13:18

Jag tyckte också att det var jobbigt att ställa ut första gången... inte så lite då jag jämförde mig med andra hela tiden. Men när jag väl ställde ut så var det samtidigt skönt att få höra den brutala sanningen om ens egna modeller från domare och andra byggare. Det var jättespännande och positivt att få tips och inspiration....
Nu kan jag inte tänka mig att inte ställa ut, jag plockar med allt bra som dåligt...det dåliga kan jag använda mig av som skräckexempel på hur man inte ska göra Razz Ju fler nodeller på borden desto roligare för besökare och alltid kan man lura någon att börha karva plast!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal mån feb 16 2015, 13:29

Sant....uppskattar synpunkterna, det ligger nåt i det ni säger helt klart......

man e ju sin egen värsta kritiker....

Ska försöka ställa ut dårå....ett par iaf....o få feedback kan ju vara bra.....

vilken klass hamnar typ den som jag håller på med nu? Blir det flyg eller diorama.....eller kan modell delta i flera kategorier?

Förslag på vilka?
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Matt_Public mån feb 16 2015, 13:34

Figurfjuckande är den yttersta svartkonsten! Det här ska bli spännande.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal mån feb 16 2015, 14:25

Japp..... Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 IMG_0777_zpsazssth1t

Hmmm..har svårt att avgöra om figuren kisar eller om ögonebön ramlat ner på kinderna cyclops
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av linusorn mån feb 16 2015, 14:32

Du bestämmer själv om du vill ställa ut som enskild modell eller diorama när du anmäler dig. Fler kriterier som bedöms om du ställer ut som dilemma.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal mån feb 16 2015, 15:36

Aha ok......

Då får jag klura ut då.....

Vad anser ni?
Eller ska jag bara ta flygkärrorna uta platta iom gissar att den får inte vara med.
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av linusorn mån feb 16 2015, 17:06

Du får ha med plattorna även om väljer att bara ställa ut modellen. Men då bedöms bara modellen inte plattan. När det gäller diorama bedöms även komposition etc av dioramat. Du kan även välja att ställa ut i dioramaklassen i år och nästa år ställa ut samma modell som "enbart" modell. Kolla Stockholms sida så hittar du reglerna.


Senast ändrad av linusorn den mån feb 16 2015, 17:09, ändrad totalt 1 gång

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal mån feb 16 2015, 17:08

Ah ok...då är jag med.
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av MiniStuff mån feb 16 2015, 17:57

Om jag får komma med lite "dommarråd" Juha, har varit med och dömt ett par gånger och lärt mig vad man tittar på mm (väldigt lärorikt kan jag säga). Då skulle jag säga att ställ ut dem som enskilda flyg. De har stor potential att sopa mattan med konkurrenterna! Men ställ de gärna på plattor mm, för det skadar inte för själva utställningen. Godis för ögat.

Ta inte själva tävlandet så hårt liksom utan ställ ut och få dem bedömda och fråga gärna sen de som har dömt just dina modeller vad som kanske tog ned poängen mm. Det är som sagt väldigt lärorikt. Jag har själv fått upp ögonen och "bättrat" mitt byggande och jag kan också välja att typ skita i "reglerna" även om jag vet att det kanske skulle ta ned mina poäng i tävlingen om du förstår vad jag menar.

Se till och anmäl ett gäng av dina härligheter och kom! Det är jättekul ju fler modeller det finns att se på.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 11 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 11 av 13 Föregående  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet