Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....
+16
andersb80
Exelon
Azgaron
Janne.S
Hayabusa
Marlin
Henrik Bergman
linusorn
Tobias
Caverö
cas
Stefan E
Gigabyte
Matt_Public
frznlogic
Mal
20 posters
Sida 10 av 13
Sida 10 av 13 • 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13
Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....
Mal skrev:Nu e min A6M2 klar......Detta är hur långt mina skills tar mig idag, bara byggt 2,5-3år nu efter återstarten.....(20 år sen m pensel o visste inte vad en wash var) ......denna har fått nummer 14 i byggorndningen.....håller dem numrerade efter det....
Pffft. Du får en annan att skämmas när du säger så . Det är ett ruggigt vackert bygge du gjort!
För övrigt, det var tider det... "Hmm, plasten har ju nästan rätt färg så jag skippar nog att måla det.. luftgeväret kommer ju ändå snart"
frznlogic
Detta var mig ett riktigt läckert bygge , impad så det förslår ,
Gäst- Gäst
Instämmer med föregående skribent. Uj, vad jag instämmer!Ola skrev:Detta var mig ett riktigt läckert bygge. Impad så det förslår!
Matt_Public- Master of DNF
Jo tackar grabbar....kul att ni gillar den.....
och varit ett kul bygge o allt det där...nu till ETT HELVETTES BAKSLAG..PASKAT SATANA sen kösnsvordommar blandat på finska o svenska....Skiten var torr igår o kunde handskas med den...allt tar ju tid innan det härdar...det vet vi alla modellbyggare...så inga problem...skulle justera en sak idag...nämligen ta bort de långpipiga pistolerna..det är fel....easy peasy....
HELLVETTE lyfte ur den ur vitrinskåpet o ställde ner den o det var som ta på tejp två feta fingeravtryck....takit på samma ställe förut o det var "torrt" utan risk men det här...det är som fägen reagerat m nåt...den var mkt mkt torrare i förrgår...igår...men nu blivit kletig...Alclad mattlack ska torka snabbt...men det här är ju skitlöjligt...Tamiya TS 80 decanned går jag tillbaka bums..
samt SKITFAN Har mörknat........
Ena flapsen målades samtidigt m camofärgen o den har mörknat i rödton...lustigt dem körde jag alldrig preshade med redbrown som allt annat.....
Använt kirurghandskar o topsat bort märkena med Zippo...o fick bort det men det snynns tydligt mkt lusare...suckar ...
Stön...Blir klar med en modell o nu är sopkorgen nära vill jag lova......grrrrrrr
och varit ett kul bygge o allt det där...nu till ETT HELVETTES BAKSLAG..PASKAT SATANA sen kösnsvordommar blandat på finska o svenska....Skiten var torr igår o kunde handskas med den...allt tar ju tid innan det härdar...det vet vi alla modellbyggare...så inga problem...skulle justera en sak idag...nämligen ta bort de långpipiga pistolerna..det är fel....easy peasy....
HELLVETTE lyfte ur den ur vitrinskåpet o ställde ner den o det var som ta på tejp två feta fingeravtryck....takit på samma ställe förut o det var "torrt" utan risk men det här...det är som fägen reagerat m nåt...den var mkt mkt torrare i förrgår...igår...men nu blivit kletig...Alclad mattlack ska torka snabbt...men det här är ju skitlöjligt...Tamiya TS 80 decanned går jag tillbaka bums..
samt SKITFAN Har mörknat........
Ena flapsen målades samtidigt m camofärgen o den har mörknat i rödton...lustigt dem körde jag alldrig preshade med redbrown som allt annat.....
Använt kirurghandskar o topsat bort märkena med Zippo...o fick bort det men det snynns tydligt mkt lusare...suckar ...
Stön...Blir klar med en modell o nu är sopkorgen nära vill jag lova......grrrrrrr
Mal
Skit när det blir så, men du är ju en mästare på att fixa!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Verkligen piss-skit och en massa annat men är det nåt du nästan är bättre på än att bygga/måla så är det ju att fixa sånt här!
Erik
går igenom vad kan ha orsakat detta.....Tamiya allt färger.....o tunna lager...klarlack Tamiya tunna lager......samt alclad på metall ytor....frågan är om den inte är kompis med Tamiyas klarlack.........hmmm....den kräver kanske alclads klarlack.....vad vet jag...låter modellen vila o hoppas den härdar nångång.....så kan fixa detta....fingeravtrycken är borta nu låta den vara.....
jaja drar ifrån focusen på modellen....lika bra....påbörjar flygdäcket....
Failar denna modell pga det så bygger jag en Ny Zeke till diobasen...så den kan jag bygga o göra det bästa jag kan
jaja drar ifrån focusen på modellen....lika bra....påbörjar flygdäcket....
Failar denna modell pga det så bygger jag en Ny Zeke till diobasen...så den kan jag bygga o göra det bästa jag kan
Mal
Japp...fått en del bekräftat...en del har haft problem Alclads....jupp men den kommer o härda...skumt...inte röra nu nånting alls....
så tar rena rama terapijobbet istället efter gårdagens upphetsning av svordommar.
tar tid planka för planka......ingen ide m mm exacthet..kollat referens bilder...wobbliga däck lol......samt vinklar...så blir mera real deal.....
så tar rena rama terapijobbet istället efter gårdagens upphetsning av svordommar.
tar tid planka för planka......ingen ide m mm exacthet..kollat referens bilder...wobbliga däck lol......samt vinklar...så blir mera real deal.....
Mal
Bra att du fått reda på hur det ligger till med färgen!
Snyggt plankat!
Håkan
Snyggt plankat!
Håkan
Mycket läckert bygge som vanligt!
Nu ser jag fram mot däck-diot!
Stefan
Nu ser jag fram mot däck-diot!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Fokus på flygdäck, inget mittemellanjörp!
Att ha en rågrym platta i beredskap är aldrig fel, om så bara till ölunderlägg.
Också: djärvt att medvetet skippa perfektionstänket angående basen när det är så genomgående i resten av bygget. Kommer att ge en skön dynamik.
Att ha en rågrym platta i beredskap är aldrig fel, om så bara till ölunderlägg.
Också: djärvt att medvetet skippa perfektionstänket angående basen när det är så genomgående i resten av bygget. Kommer att ge en skön dynamik.
Matt_Public- Master of DNF
Japp....
Kolla flygdäcket fotot tidigare
Samt skulle min zero faila helt iom mattlacken som är seg på att vilja bli torr...så har ju andra zeron i beredskap för en repris bygge....så den kommer oavsett väl till pass .....
ska klura på fästena i däcket hur göra dem..... har en ide
Kolla flygdäcket fotot tidigare
Samt skulle min zero faila helt iom mattlacken som är seg på att vilja bli torr...så har ju andra zeron i beredskap för en repris bygge....så den kommer oavsett väl till pass .....
ska klura på fästena i däcket hur göra dem..... har en ide
Mal
Allright....nästan klart med etapp 1....några bitar kvar bara....nu en ÖL......stark såklart.....det ska till fästen på däcket...gillar verkligen träet...ser fasiken helrätt ut.....
torrpassar med modellen.....jo den har torkat lite till...mindre sticky....
har topsat den ordentligt igår..så inga fingeravtryck..samt fixxat ett mistag jag gjorde...det ska inte vara långa pipor på denna..det ska vara korta...easy peasy...de ska scratchas av mässings rör.... samt jag kommer fixxa det sista felet med tonala skilnaderna mattlacken skapade...easy peasy...backjob händer....bara en sak o göra...svära som fan en stund så man får ur sig allt fort....sen slappna av o se var som ska fixas primärt (se inte problemen....se lösningarna)
torrpassar med modellen.....jo den har torkat lite till...mindre sticky....
har topsat den ordentligt igår..så inga fingeravtryck..samt fixxat ett mistag jag gjorde...det ska inte vara långa pipor på denna..det ska vara korta...easy peasy...de ska scratchas av mässings rör.... samt jag kommer fixxa det sista felet med tonala skilnaderna mattlacken skapade...easy peasy...backjob händer....bara en sak o göra...svära som fan en stund så man får ur sig allt fort....sen slappna av o se var som ska fixas primärt (se inte problemen....se lösningarna)
Mal
Tjusigt! Blir snyggt som tusan när det blir klart!
Håkan
Håkan
Det blir ju skitäckert det där.... hur förvarar du modellerna? De är ju onekligen stora....
Janne.S- Moderator
Sant janne.....
Kör bara enmotoriga 1:32....så dessa är precis...har två såna här glas skåp i v rummet så jag kan se mina modeller dagligen ...ja de skänker glädje....m platser för 4 i varje.....då det blir fler så skänks de bort en efter en....till fina hem...
Som sagt.denna diobas blir min tredje jag nånsin gjort
Kör bara enmotoriga 1:32....så dessa är precis...har två såna här glas skåp i v rummet så jag kan se mina modeller dagligen ...ja de skänker glädje....m platser för 4 i varje.....då det blir fler så skänks de bort en efter en....till fina hem...
Som sagt.denna diobas blir min tredje jag nånsin gjort
Mal
Japp...gillar o ha dem där jag ser dem ofta....blir ett samtalsämne när man har besök ....
Nu kliar jag mig i huvudet....gunket mellan plankorna...tågvirke asfalt/tjära...... ....
Funderade på trälim m färg i men överger den iden....inge bra...
lutar åt riktigt fint spackel m florys i...lät o torka bort m ljummen fuktad svamp o allt ligger kvar i fogarna....samma teknik som m kakel/klinkel...... fast i småskala...naturligtvis klarlacka innan.....
ska se hur jag gör ikväll.
Nu kliar jag mig i huvudet....gunket mellan plankorna...tågvirke asfalt/tjära...... ....
Funderade på trälim m färg i men överger den iden....inge bra...
lutar åt riktigt fint spackel m florys i...lät o torka bort m ljummen fuktad svamp o allt ligger kvar i fogarna....samma teknik som m kakel/klinkel...... fast i småskala...naturligtvis klarlacka innan.....
ska se hur jag gör ikväll.
Mal
Tackar Bosse
Fick klura en hel del hur göra m vädringen så det blir rätt ordning på saker...då trä är ju trä...så kör allt först med detta....
hade en tanke först att klarlackat för o skydda träet då jag applicerade gunket...men insåg..nepps det ger mig merjobb då ja ska vädra in dem då lacken hindrar ju skiten med o risken för konstiga fläckar är överhänande o det skulle se förbaskat ojämt ut....
så körde faktiskt trälim blandat m florys...så fogmassan hamnade där det skulle samtidigt som skiten satte sig naturligt i plankorna....
sen et tjäkla jobb m vårfuktad wettex duk o gnida bort allt så plankorna är skitiga o fogmassan kvar...två flugor i en smäll jobb där
tänkte till där
Nu kliar jag mig i huvudet om IJN flottans färg på hangarskeppen var....googla o köra en Mals Grogg igen börjar bli en ovana o beroendeframkallande...slänger snart ner en oliv i det
Fick klura en hel del hur göra m vädringen så det blir rätt ordning på saker...då trä är ju trä...så kör allt först med detta....
hade en tanke först att klarlackat för o skydda träet då jag applicerade gunket...men insåg..nepps det ger mig merjobb då ja ska vädra in dem då lacken hindrar ju skiten med o risken för konstiga fläckar är överhänande o det skulle se förbaskat ojämt ut....
så körde faktiskt trälim blandat m florys...så fogmassan hamnade där det skulle samtidigt som skiten satte sig naturligt i plankorna....
sen et tjäkla jobb m vårfuktad wettex duk o gnida bort allt så plankorna är skitiga o fogmassan kvar...två flugor i en smäll jobb där
tänkte till där
Nu kliar jag mig i huvudet om IJN flottans färg på hangarskeppen var....googla o köra en Mals Grogg igen börjar bli en ovana o beroendeframkallande...slänger snart ner en oliv i det
Mal
Hur snyggt som helst.
Några oljefläckar och lite andra missfärgningar på plankorna, och du är klar.
/Henrik
Några oljefläckar och lite andra missfärgningar på plankorna, och du är klar.
/Henrik
Henrik Bergman
Sida 10 av 13 • 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13
Liknande ämnen
» Mals A6M2 Tora Tora Tora. December 7 -41.
» Mals Way B-17G Kapitel 1 avslutat, Fw190A8 kapitel 2 avsutat, kapitel 3 fortsättning följer på sidan 21 en oob BF109G6 Mals Way, eller hur det sket sig direkt med OOB, igen.
» Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
» Mals Way, Corsair F4U-1......
» Mals Madness, Klar, BF109G2 R2
» Mals Way B-17G Kapitel 1 avslutat, Fw190A8 kapitel 2 avsutat, kapitel 3 fortsättning följer på sidan 21 en oob BF109G6 Mals Way, eller hur det sket sig direkt med OOB, igen.
» Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
» Mals Way, Corsair F4U-1......
» Mals Madness, Klar, BF109G2 R2
Sida 10 av 13
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet