Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....
+16
andersb80
Exelon
Azgaron
Janne.S
Hayabusa
Marlin
Henrik Bergman
linusorn
Tobias
Caverö
cas
Stefan E
Gigabyte
Matt_Public
frznlogic
Mal
20 posters
Sida 2 av 13
Sida 2 av 13 • 1, 2, 3, ... 11, 12, 13
Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....
Tackar haybusa, ska kika på dem när det kommer närmare.....
Hahaha Jadå mer vansinne blir det....
Hahaha Jadå mer vansinne blir det....
Mal
Japp....
maskat from hell här...alla limytor är liquid masking, sen så har varena cyliner maskerats separat....
Torrpassat allt för o se helheten....
Primat med Tamiya blanksvart, sen kört m Rubber black....sen maskat igen o primat m Tamiya vit vid basen sen en grogg av Tamiya färger för det gråa....
Sen resten av delarna...
Kört m Alclad Polished alu sen deras Hot metal blue för Aoteke.....ser spot on rätt ut....avgasrören är Alclad burnt Iron...perfekt, som sagt inte så rostiga än då maskinen kommer vara rätt clean....
Allt går nog ihop...
Waher kommer bli pinwashing....nu ska allt få härda tills imorgon....
maskat from hell här...alla limytor är liquid masking, sen så har varena cyliner maskerats separat....
Torrpassat allt för o se helheten....
Primat med Tamiya blanksvart, sen kört m Rubber black....sen maskat igen o primat m Tamiya vit vid basen sen en grogg av Tamiya färger för det gråa....
Sen resten av delarna...
Kört m Alclad Polished alu sen deras Hot metal blue för Aoteke.....ser spot on rätt ut....avgasrören är Alclad burnt Iron...perfekt, som sagt inte så rostiga än då maskinen kommer vara rätt clean....
Allt går nog ihop...
Waher kommer bli pinwashing....nu ska allt få härda tills imorgon....
Mal
Dang!
Schyssta prylar det där, och utsökt målat till på köpet.
Schyssta prylar det där, och utsökt målat till på köpet.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Läckert minsann
Jag har en gammal zero någonstans på forumet där jag kötde den där mixen.... såg lite intressant ut faktiskt.
Jag har en gammal zero någonstans på forumet där jag kötde den där mixen.... såg lite intressant ut faktiskt.
Janne.S- Moderator
Tackar grabbar.....
Inge pyssel på motorn på några dagar...som sagt oljefäger tar några dagar....
Många fördelar...täcker bra speciellt de ljusa gul ochra, rött mm...
Tid på sig att justera, man får tunna lager iom mam kan pensla ut det tunt, som.händer m andra färger lätt vid detaljmåleri.
Samt kommer färg på oönskat ställe....lätt fuktad pensel m lösningsmedel så får man bort det...
Nackdel...långsam torktid o tålamod ....
Föredrar oljefäger många gånger vid detaljer, ex instrumentpanel ramar.....där der är ett jucklo m vanliga färger....
Smaksak men delar med mig av erfarenheter....
Så nu bestämma sig för indevid så cockpit kan påbörjas....hur mkt ska det pimpas...fåse....
Inge pyssel på motorn på några dagar...som sagt oljefäger tar några dagar....
Många fördelar...täcker bra speciellt de ljusa gul ochra, rött mm...
Tid på sig att justera, man får tunna lager iom mam kan pensla ut det tunt, som.händer m andra färger lätt vid detaljmåleri.
Samt kommer färg på oönskat ställe....lätt fuktad pensel m lösningsmedel så får man bort det...
Nackdel...långsam torktid o tålamod ....
Föredrar oljefäger många gånger vid detaljer, ex instrumentpanel ramar.....där der är ett jucklo m vanliga färger....
Smaksak men delar med mig av erfarenheter....
Så nu bestämma sig för indevid så cockpit kan påbörjas....hur mkt ska det pimpas...fåse....
Mal
Hur snyggt som helst!
Jag tar lärdom inför ett stundande Napier Sabre-bygge....
Jag tar lärdom inför ett stundande Napier Sabre-bygge....
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
En riktig juvel till motor, snyggt jobbat!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Häftigaste motorbygget jag sett på länge 😁. Snyggt snyggt!
frznlogic
Tackar Mattias....
Yepp..har väl snappat ett o annat från dig eller en hel del samt synen på modellbygge... "its only a model" den kommer man sjukt långt på
Yepp..har väl snappat ett o annat från dig eller en hel del samt synen på modellbygge... "its only a model" den kommer man sjukt långt på
Mal
Wow, vilken motor.
Släng in ett urverk på baksidan och det skulle bli en stilig bordsklocka.
/Bosse
Släng in ett urverk på baksidan och det skulle bli en stilig bordsklocka.
/Bosse
Marlin
Utsökt, verkligen utsökt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar grabbar det värmer mkt....
Nu har jag bestämt indeviden.....manualen finns varianter mellan dem A6M2b....så måste märka dem ställen där val finns att göra i manualen....
Samt nu kolla på bilder på cockpit....ja rätt variant med
Samt varit o botaniserat på båtmodellbyggar sidor, letar efter fint ljus/beige/gult trä....fibrerna måste vara fina, samt kolla o räkna på ett ungefär hur breda dem plankorna ska vara....
Nu har jag bestämt indeviden.....manualen finns varianter mellan dem A6M2b....så måste märka dem ställen där val finns att göra i manualen....
Samt nu kolla på bilder på cockpit....ja rätt variant med
Samt varit o botaniserat på båtmodellbyggar sidor, letar efter fint ljus/beige/gult trä....fibrerna måste vara fina, samt kolla o räkna på ett ungefär hur breda dem plankorna ska vara....
Mal
Man blir liksom extra pepp när man vet vad som väntar!
Matt_Public- Master of DNF
Ja jo haha......
Nu en ÖL.....
En sak som noterst det finns en Nakajima A6m2på denna modell med...lät o missa m.fel detalj....samt att balans vikterna på rodrena saknas på den indeviden jag valt....lönar sig o sitta m filtpennan på manualen vid vissa moment....lätt o göra småfel lol...
Nu en ÖL.....
En sak som noterst det finns en Nakajima A6m2på denna modell med...lät o missa m.fel detalj....samt att balans vikterna på rodrena saknas på den indeviden jag valt....lönar sig o sitta m filtpennan på manualen vid vissa moment....lätt o göra småfel lol...
Mal
Det är alltid skönt när man bestämt vilken individ man tänker bygga och man kan sätta igång på allvar!
Jag håller med till 100%, man måste alltid vara uppmärksam när man bygger de här modellerna från Tamiya så man tar rätt delar (fråga inte hur jag vet )!
Jag är inne på att bygga "D" varianten, gillar de blåa linjerna tillsammans med det röda.
Förresten White Ensign har den här ganska skumma färgen, "Ame-Iro" som den kallas.
Stefan
Jag håller med till 100%, man måste alltid vara uppmärksam när man bygger de här modellerna från Tamiya så man tar rätt delar (fråga inte hur jag vet )!
Jag är inne på att bygga "D" varianten, gillar de blåa linjerna tillsammans med det röda.
Förresten White Ensign har den här ganska skumma färgen, "Ame-Iro" som den kallas.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sinne för detaljer, va? Att kunna identifiera onödigt jobb är som popcorn för själen.
Matt_Public- Master of DNF
LOL....Matt_Public skrev:Sinne för detaljer, va? Att kunna identifiera onödigt jobb är som popcorn för själen.
Japp, har ju byggt 2 st Zekes vid det här laget, så vet vart extra jobbet ger mest
Jepp nu har man primat med Matt svart, japp varför just matt svart, jo det är ju så att Alclad påverkas av lacken innan, dvs ytan, så med andra ord, tar man blank lack så blir Alcladen blank...
sen på med Alclad dural alu, sen on top Alclads Hot Metal Blue, den är banne mig perfekt Aoteke blå....samt det blir ju som the real deal, då blålack kom på alun...
Jag har sett att den blåmetallicken varierade alt från blågrön till blå....så close enough for me
samt notera, skiter i dem utskjutnings märkena, de kommer ändå inte synas
Mal
Det där var då en härligt plottrig cockpit!
Skall bli kul att se den växa fram!
Aotake är ju en sån snygg färg!
Nån gång...
Skall bli kul att se den växa fram!
Aotake är ju en sån snygg färg!
Nån gång...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det är ju en Tamiya.....man blir bortskämd......
Ja det är kul med udda färger ex som Aoteke.
Ja det är kul med udda färger ex som Aoteke.
Mal
Sida 2 av 13 • 1, 2, 3, ... 11, 12, 13
Liknande ämnen
» Mals A6M2 Tora Tora Tora. December 7 -41.
» Mals Way B-17G Kapitel 1 avslutat, Fw190A8 kapitel 2 avsutat, kapitel 3 fortsättning följer på sidan 21 en oob BF109G6 Mals Way, eller hur det sket sig direkt med OOB, igen.
» Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
» Mals Way, Corsair F4U-1......
» Mals Madness, Klar, BF109G2 R2
» Mals Way B-17G Kapitel 1 avslutat, Fw190A8 kapitel 2 avsutat, kapitel 3 fortsättning följer på sidan 21 en oob BF109G6 Mals Way, eller hur det sket sig direkt med OOB, igen.
» Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
» Mals Way, Corsair F4U-1......
» Mals Madness, Klar, BF109G2 R2
Sida 2 av 13
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet