Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
+9
rsm.gbg
Caverö
TommyKillander
Matt_Public
glimturen
Stefan E
Marlin
Azgaron
cas
13 posters
Sida 5 av 6
Sida 5 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Nu har du väl käkat flugsvamp och lekt med CAD programmet samtidigt väl
/Bosse
/Bosse
Marlin
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Nu förstår jag inte alls!
Var det inte en Hornet i skala 1/154 som det gällde?
Inte?
Nähä, då får jag väl visa upp en tråkig bild IGEN på vingarna, men nu med ristade spjäll för luftintaget på undersidan av vingen.
Har även tagit mig lite tid att sätta dit nya navigeringsljus, men dom kan behöva en smula inslipning,
Det svåra är ju att slipa rätt form utan att dom lossnar...
Var det inte en Hornet i skala 1/154 som det gällde?
Inte?
Nähä, då får jag väl visa upp en tråkig bild IGEN på vingarna, men nu med ristade spjäll för luftintaget på undersidan av vingen.
Har även tagit mig lite tid att sätta dit nya navigeringsljus, men dom kan behöva en smula inslipning,
Det svåra är ju att slipa rätt form utan att dom lossnar...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Slipa bara inåt vingspetsen aldrig utåtcas skrev:Det svåra är ju att slipa rätt form utan att dom lossnar...
Och, snyggt blir det
- Roland
rsm.gbg
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Lite skrämselbilder i bygget livar upp!
Tråkiga bilder är inte det sämsta, värre utan bilder.....
Tråkiga bilder är inte det sämsta, värre utan bilder.....
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Ja, visst är det tråkigt utan bra bilder...
Slipa inåt var ett mycket bra tips! Det verkar ha funkat bra, mer om det senare.
Jag har tagit mycket mod till mig i helgen och kommit över några rejäla pucklar
Först så karvade jag fram huven.
En hel del klippande med vanlig sax kompletterat med massa filande och det verkar ha gått vägen!
Bra det, då kan man göra en stängd huv åtminstone.
Nu har jag ju en över, så då skulle man ju teoretiskt sett försöka kapa den på så sätt att den kan göras öppen. Värt att tänkas på!
Efter den framgången kastade jag all försiktighet överbord, och limmade ÄNTLIGEN dit vingarna!
Denna limsession gjordes enligt min nygamla vana i omgångar, så ovansidan först helt enkelt.
Hyffsat glipfritt som väl är. Den vita lilla biten på ryggen är en bit plastark som fick förstärka den förstärkning som sitter där i vanliga fall. Allt mitt slipande hade fått den att försvinna, men en ny bygger man ju lätt av lite extra plast.
När det hade härdat lite lagom (TETC är ju faktiskt ganska snabbt!) så svängde jag runt kärran på rygg med tillbörliga ljudeffekter och kollade undertill.
Vänstervingen ser rätt ok ut.
Flödade på lite TETC i skarven och försökte få till kylintaget någorlunda utan steg.
Andra sidan var dock lite värre. Här är det ett steg mot vingroten och nu när det är fastlimmat i överkant vill man ju inte bända loss det. Smarta människor hade ju märkt detta innan, men se det är ju inte mitt modus operandi. Vad göra?
BORRA så klart!
Med dessa hål och lämpligt tandläkarverktyg, ni vet dom där hemska tandstensskraparna, så kunde jag lyfta upp vingen, och limma fast med lite CA lim. Verkade funka rätt bra, även om jag drog av spetsen på det där skrapverktyget.
Nu får man ju dock fylla igen två hål, men det är ju inte helt raketvetenskap.
Åter till vingspetsarna och de främre navigationsljusen.
Hmmm, jag borrade visst lampan lite för djupt, och i alla mina försök att slipa det snyggt så gick det upp ett hål. Gör om gör rätt, och borra mindre!
Dessutom bör jag göra om den bakre lampan också...
Slipa inåt var ett mycket bra tips! Det verkar ha funkat bra, mer om det senare.
Jag har tagit mycket mod till mig i helgen och kommit över några rejäla pucklar
Först så karvade jag fram huven.
En hel del klippande med vanlig sax kompletterat med massa filande och det verkar ha gått vägen!
Bra det, då kan man göra en stängd huv åtminstone.
Nu har jag ju en över, så då skulle man ju teoretiskt sett försöka kapa den på så sätt att den kan göras öppen. Värt att tänkas på!
Efter den framgången kastade jag all försiktighet överbord, och limmade ÄNTLIGEN dit vingarna!
Denna limsession gjordes enligt min nygamla vana i omgångar, så ovansidan först helt enkelt.
Hyffsat glipfritt som väl är. Den vita lilla biten på ryggen är en bit plastark som fick förstärka den förstärkning som sitter där i vanliga fall. Allt mitt slipande hade fått den att försvinna, men en ny bygger man ju lätt av lite extra plast.
När det hade härdat lite lagom (TETC är ju faktiskt ganska snabbt!) så svängde jag runt kärran på rygg med tillbörliga ljudeffekter och kollade undertill.
Vänstervingen ser rätt ok ut.
Flödade på lite TETC i skarven och försökte få till kylintaget någorlunda utan steg.
Andra sidan var dock lite värre. Här är det ett steg mot vingroten och nu när det är fastlimmat i överkant vill man ju inte bända loss det. Smarta människor hade ju märkt detta innan, men se det är ju inte mitt modus operandi. Vad göra?
BORRA så klart!
Med dessa hål och lämpligt tandläkarverktyg, ni vet dom där hemska tandstensskraparna, så kunde jag lyfta upp vingen, och limma fast med lite CA lim. Verkade funka rätt bra, även om jag drog av spetsen på det där skrapverktyget.
Nu får man ju dock fylla igen två hål, men det är ju inte helt raketvetenskap.
Åter till vingspetsarna och de främre navigationsljusen.
Hmmm, jag borrade visst lampan lite för djupt, och i alla mina försök att slipa det snyggt så gick det upp ett hål. Gör om gör rätt, och borra mindre!
Dessutom bör jag göra om den bakre lampan också...
Senast ändrad av cas den tis sep 24 2019, 07:23, ändrad totalt 1 gång
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Vingditlimmardag!
Borrhålen bortser jag generöst ifrån.
Borrhålen bortser jag generöst ifrån.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Snyggt jobbat!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Tack skall ni ha!
I helgen blev det inget gjort på den här heller, jag skyller allt på Matt och hans Tyska influenser....
I helgen blev det inget gjort på den här heller, jag skyller allt på Matt och hans Tyska influenser....
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Annorlunda metod med att få vingen i rätt läge.
Men stiligt jobbat.
/Bosse
Men stiligt jobbat.
/Bosse
Marlin
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Tack Bosse!
Det blir lite såhär när det inte finns nåt som styr vingens placering och man envisas med att karva i den dessutom så att man förstör vingprofilen
Det blir lite såhär när det inte finns nåt som styr vingens placering och man envisas med att karva i den dessutom så att man förstör vingprofilen
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Snyggt jobbat Christer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Ehhh, här har jag viss glömt att uppdatera?
För ett ganska bra tag sen började jag måla undersidan i PRU Blue.
Det var ju ganska trevligt och just då var jag hyffsad kompis med Xtracrylix.
Men en helt jämn färg är ju lite trist så i veckan som var så tog jag mod till mig och lajjade till lite ljusare områden på ett slumpartat vis (börjar jag bli förutsägbar?)
!
Genast lite mer liv i det!
Skojjia fakta: jag målade i direkt vårsolsken och höll på en stund, men det var lite för varmt för Xtracrylix. Den började bli seg i aibrushen och påminde om sånt som man målar tak med...
En hel del spottande men modellen klarade sig som väl var! Där duckade jag en.
Snodde ett sikte från en Eduard Spitfire för att få klart cockpiten nån jäkla gång.
Naturligtvis kan man inte stå ut med hur det ser ut så det med måste spacklas lite mer. Nåja, det kanske blir bra till slut?
Sen drog jag mig till minnes att det skall vara såna där "anti-shimmy" hjul på sporrstället och inte släta runda saker som i lådan.
Att försöka bygga upp två ribbor runt hjulet och få det snyggt är långt bortom mina mediokra förmågor så istället raidade jag min Royal Class Tempest låda. Den hade ju just ett sånt sporrhjul som jag är ute efter.
Dessutom får man ju med brassin-hjul som ersättning så d¨gör det ju inget att jag snor plast-hjulen.
Sagt och gjort, och en stunds filande senare fick man detta.
Nu är det inte mycket kvar att göra egentligen, men största pucken är helt klart landställsluckorna.
Jättetjocka, för korta och inga detaljer alls. Här får man klura ut nåt.
Men huven skall doppas och maskeras, men sen blir det att måla!
För ett ganska bra tag sen började jag måla undersidan i PRU Blue.
Det var ju ganska trevligt och just då var jag hyffsad kompis med Xtracrylix.
Men en helt jämn färg är ju lite trist så i veckan som var så tog jag mod till mig och lajjade till lite ljusare områden på ett slumpartat vis (börjar jag bli förutsägbar?)
!
Genast lite mer liv i det!
Skojjia fakta: jag målade i direkt vårsolsken och höll på en stund, men det var lite för varmt för Xtracrylix. Den började bli seg i aibrushen och påminde om sånt som man målar tak med...
En hel del spottande men modellen klarade sig som väl var! Där duckade jag en.
Snodde ett sikte från en Eduard Spitfire för att få klart cockpiten nån jäkla gång.
Naturligtvis kan man inte stå ut med hur det ser ut så det med måste spacklas lite mer. Nåja, det kanske blir bra till slut?
Sen drog jag mig till minnes att det skall vara såna där "anti-shimmy" hjul på sporrstället och inte släta runda saker som i lådan.
Att försöka bygga upp två ribbor runt hjulet och få det snyggt är långt bortom mina mediokra förmågor så istället raidade jag min Royal Class Tempest låda. Den hade ju just ett sånt sporrhjul som jag är ute efter.
Dessutom får man ju med brassin-hjul som ersättning så d¨gör det ju inget att jag snor plast-hjulen.
Sagt och gjort, och en stunds filande senare fick man detta.
Nu är det inte mycket kvar att göra egentligen, men största pucken är helt klart landställsluckorna.
Jättetjocka, för korta och inga detaljer alls. Här får man klura ut nåt.
Men huven skall doppas och maskeras, men sen blir det att måla!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Det är nästan så man undrar om det är nöje eller självspäkelse detta. Hur som helst ser resultatet grymt bra ut.
linusorn
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Snygg undersida och trevligt med ett Royal Class hjul att förgylla dan med
- Roland
- Roland
rsm.gbg
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Snyggt jobbat, Christer!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Vackert som en vårdag Christer.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
linusorn skrev:Det är nästan så att man undrar om det är nöje eller självspäkelse, detta.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Huvudet på spiken!Matt_Public skrev:linusorn skrev:Det är nästan så att man undrar om det är nöje eller självspäkelse, detta.
Det är självspäkande roligt
Tack för all uppmuntran!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Jo, du gillar allt att plåga dig! Men snyggt blir det allt!
Bra idé att knycka lite (h)jul i påsk!
Bra idé att knycka lite (h)jul i påsk!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Går framåt fint Christer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Jag hade tråkigt, och kände inte för att pilla med min Tonka...så istället tänkte jag måla den här lille krabaten!
Det gick fort att inse att Dark Sea Grey på grå UMP är inte helt lätt att fånga på bild, sen blir det inte bättre när man postshadar lite med Medium Sea Grey bara för att liksom.
Så långt så Gunze liksom.
Man fick ju passa på att smida medans järnet är gult, så fram med lite symbiotgegga och så kör vi del två.
Men Gunze Dark Green var svår att få upp korken på men Mission Models funkar ju lika bra.
Den lättades upp en smula med vitt och så gav man sig på det igen.
Klarlackat och klart!
Men det var hemskt vilket dåligt foto...
Får ta ett till, inomhus.
Det gick fort att inse att Dark Sea Grey på grå UMP är inte helt lätt att fånga på bild, sen blir det inte bättre när man postshadar lite med Medium Sea Grey bara för att liksom.
Så långt så Gunze liksom.
Man fick ju passa på att smida medans järnet är gult, så fram med lite symbiotgegga och så kör vi del två.
Men Gunze Dark Green var svår att få upp korken på men Mission Models funkar ju lika bra.
Den lättades upp en smula med vitt och så gav man sig på det igen.
Klarlackat och klart!
Men det var hemskt vilket dåligt foto...
Får ta ett till, inomhus.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Två foton till då, i lite annan färgsättning:
Kan det börja närma sig dekaler nu?
Kan det börja närma sig dekaler nu?
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Snyggt målat Christer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Jupp! Det där ser brittiskt ut.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Snyggt jobbat o målat!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 5 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» Classic Airframes 1/48 deHavilland Hornet F.3
» Grumman J-2F Duck, Classic Airframes 1/48
» Grumman J2F-2A, Classic Airframes 1/48
» J28 Vampire (Trumpeter/Classic Airframes)
» Classic Airframes Tp 52 Canberra
» Grumman J-2F Duck, Classic Airframes 1/48
» Grumman J2F-2A, Classic Airframes 1/48
» J28 Vampire (Trumpeter/Classic Airframes)
» Classic Airframes Tp 52 Canberra
Sida 5 av 6
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet