Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
+9
rsm.gbg
Caverö
TommyKillander
Matt_Public
glimturen
Stefan E
Marlin
Azgaron
cas
13 posters
Sida 2 av 6
Sida 2 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
De såg ju attans fina ut!
Lite sugen på att skaffa en 3-D printer vid tillfälle.
Det lär ju bli lite att sätta sig in i. Finns det andra 3-D program som kan skapa passande filer?
Laddade hem Blender för ett tag sen, men har inte "hunnit" sätta mig in i det ännu.
Håkan
Lite sugen på att skaffa en 3-D printer vid tillfälle.
Det lär ju bli lite att sätta sig in i. Finns det andra 3-D program som kan skapa passande filer?
Laddade hem Blender för ett tag sen, men har inte "hunnit" sätta mig in i det ännu.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
rsm.gbg skrev:WOW va bra det blir
Ja, maskinen gör nog sitt som den skall.
Det där caddandet kan nog vara en tröskel för många.
Följer nåt CAD program med maskinen?.
Mej veterligen finns det inga billiga (bra) CAD program...
Blir kul att se detta på kollot
- Roland
Nej, det följer inte med bågot CAD-program.
Jag kör en "Hobby-licens" (gratis) av Fusion 360.
Azgaron skrev:De såg ju attans fina ut!
Lite sugen på att skaffa en 3-D printer vid tillfälle.
Det lär ju bli lite att sätta sig in i. Finns det andra 3-D program som kan skapa passande filer?
Laddade hem Blender för ett tag sen, men har inte "hunnit" sätta mig in i det ännu.
Håkan
https://all3dp.com/1/best-free-3d-modeling-software-3d-cad-3d-design-software/
Tommy
TommyKillander
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Tack för länken Tommy! Får kolla närmare på det!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Då skall vi se: Här kommer kollorapport #1 från Hornet, som siktar in sig på cockpit i första hand!
Jag började glatt med att fingra på stolen:
Resinstolen ser ganska spartansk ut, så jag plockade helt enkelt en plaststol från en Spitfire VIII (ingen fara, den har resinersättningscockpit!) och slipade ner toppen en smula och kantade till den lite.
Det dröjde ju inte länge innan jag hade lyckats bryta av två av stagen på baksidan som fäster mot pansarplåten men en bra koll mot referenserna i boken visar ju att dom faktiskt inte fanns.
Puh!
Sagda pansarplåt hade en konstig ryggsäck på baksidan.
Det verkade vara nån stegkonstruktion så jag lajade ihop nåt av mitt dyrköpta Evergreen. Torrpassning visar ju att det funakr rätt hyffsat i resincockpiten i övrigt.
Kul fakta: Jag trodde att den flaskan som sitter framför ryggpansaret var en syrgastank eller liknande men inte då. Airframe-boken säger att det är en Incendiary bomb!
Känns ju kul att sitta med arslet mot en sådan...
Väldigt praktiskt med en stor 1-stycks resinbalja också. Nån hade gjort bra ifrån sig där!
När vi ändå pratar cockpit så måttade jag till var sidopanelerna skall sitta och limmade fast dom.
Härnäst fick det bli målning, och brittiska 40-50-tals cockpit var ju svarta så det var ju inget annat än att göra än att ta fram sin bästa laddning med Tamiya Nato Black och måla på. Stolen blev Tamiya Hull Red, med lite svampmålning av en uppljusad variant. Ryggdynan skulle få en egen nyans men jag lyckades blanda till nåt som såg identiskt ut när det torkade. Nåja. En torrborstning på det så fick det vara nog.
Styrspak, bälten och airscales små jäkla instrument fick avrunda det hela.
Jag har fullständig dokumentation över var alla instrument sitter och vad dom heter, men se det matcha inte alls vad som Airscale hade i sitt generiska ark (och det gick inte att läsa instruktionsbilden heller, så det var en liten besvikelse faktiskt) så i slutändan gick jag bara på det som ser snyggt ut
Raskt limmade jag in rubbet i nosen, och såg till att glömma nosvikt.
Kvar att göra är att fixa fast kanonsiktet och kanske nån bräda över instrumentpanelen.
Slut på rapport #1
Jag började glatt med att fingra på stolen:
Resinstolen ser ganska spartansk ut, så jag plockade helt enkelt en plaststol från en Spitfire VIII (ingen fara, den har resinersättningscockpit!) och slipade ner toppen en smula och kantade till den lite.
Det dröjde ju inte länge innan jag hade lyckats bryta av två av stagen på baksidan som fäster mot pansarplåten men en bra koll mot referenserna i boken visar ju att dom faktiskt inte fanns.
Puh!
Sagda pansarplåt hade en konstig ryggsäck på baksidan.
Det verkade vara nån stegkonstruktion så jag lajade ihop nåt av mitt dyrköpta Evergreen. Torrpassning visar ju att det funakr rätt hyffsat i resincockpiten i övrigt.
Kul fakta: Jag trodde att den flaskan som sitter framför ryggpansaret var en syrgastank eller liknande men inte då. Airframe-boken säger att det är en Incendiary bomb!
Känns ju kul att sitta med arslet mot en sådan...
Väldigt praktiskt med en stor 1-stycks resinbalja också. Nån hade gjort bra ifrån sig där!
När vi ändå pratar cockpit så måttade jag till var sidopanelerna skall sitta och limmade fast dom.
Härnäst fick det bli målning, och brittiska 40-50-tals cockpit var ju svarta så det var ju inget annat än att göra än att ta fram sin bästa laddning med Tamiya Nato Black och måla på. Stolen blev Tamiya Hull Red, med lite svampmålning av en uppljusad variant. Ryggdynan skulle få en egen nyans men jag lyckades blanda till nåt som såg identiskt ut när det torkade. Nåja. En torrborstning på det så fick det vara nog.
Styrspak, bälten och airscales små jäkla instrument fick avrunda det hela.
Jag har fullständig dokumentation över var alla instrument sitter och vad dom heter, men se det matcha inte alls vad som Airscale hade i sitt generiska ark (och det gick inte att läsa instruktionsbilden heller, så det var en liten besvikelse faktiskt) så i slutändan gick jag bara på det som ser snyggt ut
Raskt limmade jag in rubbet i nosen, och såg till att glömma nosvikt.
Kvar att göra är att fixa fast kanonsiktet och kanske nån bräda över instrumentpanelen.
Slut på rapport #1
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Ett fullkomligt uthärdligt tillvägagångssätt, jojomän.cas skrev: [...] så i slutänden gick jag enbart på det som ser snyggt ut.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Snyggt jobbat Christer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Den blir allt söt den där lille rackaren!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Vackert snickrat Christer.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Tack skall ni ha grabbar!
Uppdatering #2 är lite mindre och har bara med flygkroppen att göra.
Det första jag gjorde på kollot vara att fila bort lite Hagmans spackel.
För stora områden som skall spacklas utan att det sjunker är Hagmans snabbspackel klockrent! Likaså för att damma ner omgivningen...
Den något Vampire-liknande framkroppen fick hålen för tomhylsor och länkar öppnade som så
Lite svårt att borra fyrkantiga hål, men Rickard kom med genidraget trycka med en fyrkantig pincett och det gjorde minsann susen!
Eftersom cockpiten var färdigmålad så klämde jag glatt ihop resten av flygkroppen också:
Lite åbäkigt att limma allt på en gång så det är bara ryggfogen som är gjord hittills, men resten skall väl åka ihop snart.
Kvar att göra: slipa alla skarvar, både original och egengjorda pga förlängningen.
Sen måste jag lista ut om även RAF-kärrorna hade ID-lampor under flygkroppen eller inte.
Uppdatering #2 är lite mindre och har bara med flygkroppen att göra.
Det första jag gjorde på kollot vara att fila bort lite Hagmans spackel.
För stora områden som skall spacklas utan att det sjunker är Hagmans snabbspackel klockrent! Likaså för att damma ner omgivningen...
Den något Vampire-liknande framkroppen fick hålen för tomhylsor och länkar öppnade som så
Lite svårt att borra fyrkantiga hål, men Rickard kom med genidraget trycka med en fyrkantig pincett och det gjorde minsann susen!
Eftersom cockpiten var färdigmålad så klämde jag glatt ihop resten av flygkroppen också:
Lite åbäkigt att limma allt på en gång så det är bara ryggfogen som är gjord hittills, men resten skall väl åka ihop snart.
Kvar att göra: slipa alla skarvar, både original och egengjorda pga förlängningen.
Sen måste jag lista ut om även RAF-kärrorna hade ID-lampor under flygkroppen eller inte.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Det tog allt lite fart på kollot med koncentrerat byggande!
Snyggt cas!
Snyggt cas!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Snyggt jobbat Christer! Blir fint det där!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Snyggt jobbat, Christer!
Du kom en bra bit på Kollot!
Stefan
Du kom en bra bit på Kollot!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Tack skall ni ha grabbar!
Jag tar väl och kör uppdatering #3 då när man ändå har ångan uppe...
Efter ett fasligt massa skärande så har man fått bort både urtagen för kylarna och större hål för hjulhusen.
Puh!
Lite förstärkningar för alla ribbor och balkar behövdes också, så det fick man ju lösa
Härnäst kunde man konstatera att vingarna går ihop efter en hel del filande, men tar sig bra.
Jag borrade ur landningslampan under vingen och ersatte med plaststav som putsades till högblank. Inte glömde jag att borra ut ett hål för lampan heller
Tog till det vanliga knepet med folie för att få lite mer gläns i reflektorn.
Tommys utsökta 3D-printade oljetankar kom på plats, och sen började jag glatt att detaljera hela skapelsen.
Nåt sånt här får det bli!
Resten av hjulhusdetaljeringen får vänta tills motorgondolerna kommer på plats.
Passade för övrigt på att lägga till tre stöttor framför kylarna, för det visades tydligt i Airframe-boken
Nu måste jag göra klart utloppsidan från kylarna och fylla igen lite panellinjer, sen kan jag ägna mig åt att bygga om hjulhusen i motorgondolerna.
Ganska mycket jobb kvar innan vingarna kan giftas ihop med flygkroppen alltså.
Men det är fortfarande hur kul som helst, om än tidsödande
Jag tar väl och kör uppdatering #3 då när man ändå har ångan uppe...
Efter ett fasligt massa skärande så har man fått bort både urtagen för kylarna och större hål för hjulhusen.
Puh!
Lite förstärkningar för alla ribbor och balkar behövdes också, så det fick man ju lösa
Härnäst kunde man konstatera att vingarna går ihop efter en hel del filande, men tar sig bra.
Jag borrade ur landningslampan under vingen och ersatte med plaststav som putsades till högblank. Inte glömde jag att borra ut ett hål för lampan heller
Tog till det vanliga knepet med folie för att få lite mer gläns i reflektorn.
Tommys utsökta 3D-printade oljetankar kom på plats, och sen började jag glatt att detaljera hela skapelsen.
Nåt sånt här får det bli!
Resten av hjulhusdetaljeringen får vänta tills motorgondolerna kommer på plats.
Passade för övrigt på att lägga till tre stöttor framför kylarna, för det visades tydligt i Airframe-boken
Nu måste jag göra klart utloppsidan från kylarna och fylla igen lite panellinjer, sen kan jag ägna mig åt att bygga om hjulhusen i motorgondolerna.
Ganska mycket jobb kvar innan vingarna kan giftas ihop med flygkroppen alltså.
Men det är fortfarande hur kul som helst, om än tidsödande
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Rejäla ribbor, stabila stöttor, glänsande glas och trovärdiga 3D-tankar?
Alldeles angenämt alltihop!
Alldeles angenämt alltihop!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Rackarns vilket fint slöjdande detta är.
Kalas läckert kommer detta bli.
/Bosse
Kalas läckert kommer detta bli.
/Bosse
Marlin
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Tack skall ni ha grabbar!
Jag hoppas att det blir bra nog att ställa på en spegel eller nåt...
Jag hoppas att det blir bra nog att ställa på en spegel eller nåt...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Mycket vackert pille-slöjdande!
Det kommer att bli kalas detta, en spegel lär nog krävas för att göra detaljeringen rättvisa!
Det kommer att bli kalas detta, en spegel lär nog krävas för att göra detaljeringen rättvisa!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Snyggt jobbat med lampa och hjulhus!
Blev ju fina tankar!
Håkan
Blev ju fina tankar!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Nu är kniven mot strupen!
En bekant nere i Skåne har börjat bygga på Classic Airframes NF.21 och hetsar mig att vi skall vara klara till F10 memorial den 10:e Augusti!
Jämrans tölp den där Andreas Samuelsson...
Dags att kavla upp ärmarna då!
Flygkroppen är ju inte komplett ännu, men om man tar och borrar massa hål så kan man ju alltid stoppa in resinbiten för kanonportarna som så:
Andreas började mumla nåt om att ha lite schysst häng på höjdrodret så det kunde man ju inte banga ifrån!
Den skarpsynte noterar att fenan också har kommit på plats.
Sen kände jag för att ha lite roligt igen, och började med motorgondolerna. Öppningen för hjulhusen skall flyttas bak 6,5mm så jag börjar väl med det (ursäkta den usla mobilbilden, hade glömt att ta ett bra foto när jag var halvvägs)
För att krångla till det ytterligare så kapar jag landställsluckorna och fyller i med dom i frankant, och i bakkant tar jag av motorgondolen och gör använder det för att förlänga luckorna. Det kan funka?
Jag vet ju vart det bär hän, så jag tog fram en gammal kompis :
Hederliga Hagmans stålspackel! Sjunker inte, luktar bra och blir hårt men fortfarande slipbart. Det går åt en del!
Dumt nog använde jag ena paret landställsluckor som mall för 6,5mm förlängning på andra gondolen. Det skulle jag inte gjort för luckorna är inte lika långa (i gjutningen alltså)
Det är karaktärsdanande med kortseriemodeller!
Här blev det inga 6,5mm bakåtflytt inte, mer som 8.
Nå, det får reda sig med slipande!
Torpedväggen mot motorn vill Classic att man skall göra som en liten enkel sluttande slät bit, men så lätt lurar dom mig inte!
Den skall i själva verket ha ett steg längst ner (den runda biten längst upp i bild alltså. Allt blir tvärsom när man jobbar inverterat) och lite fördjupningar och annat. Jag lajar ihop nåt så får vi se hur det blir.
Efter att väggen är på plats, så måste jag nog bygga ihop landställen så jag ser vart dom kan fästas, samt bygga upp den stödstrukturen innan jag ger mig på att lägga till spant och ribbor.
Låter som ett härligt jobb, som jag ser fram emot
En bekant nere i Skåne har börjat bygga på Classic Airframes NF.21 och hetsar mig att vi skall vara klara till F10 memorial den 10:e Augusti!
Jämrans tölp den där Andreas Samuelsson...
Dags att kavla upp ärmarna då!
Flygkroppen är ju inte komplett ännu, men om man tar och borrar massa hål så kan man ju alltid stoppa in resinbiten för kanonportarna som så:
Andreas började mumla nåt om att ha lite schysst häng på höjdrodret så det kunde man ju inte banga ifrån!
Den skarpsynte noterar att fenan också har kommit på plats.
Sen kände jag för att ha lite roligt igen, och började med motorgondolerna. Öppningen för hjulhusen skall flyttas bak 6,5mm så jag börjar väl med det (ursäkta den usla mobilbilden, hade glömt att ta ett bra foto när jag var halvvägs)
För att krångla till det ytterligare så kapar jag landställsluckorna och fyller i med dom i frankant, och i bakkant tar jag av motorgondolen och gör använder det för att förlänga luckorna. Det kan funka?
Jag vet ju vart det bär hän, så jag tog fram en gammal kompis :
Hederliga Hagmans stålspackel! Sjunker inte, luktar bra och blir hårt men fortfarande slipbart. Det går åt en del!
Dumt nog använde jag ena paret landställsluckor som mall för 6,5mm förlängning på andra gondolen. Det skulle jag inte gjort för luckorna är inte lika långa (i gjutningen alltså)
Det är karaktärsdanande med kortseriemodeller!
Här blev det inga 6,5mm bakåtflytt inte, mer som 8.
Nå, det får reda sig med slipande!
Torpedväggen mot motorn vill Classic att man skall göra som en liten enkel sluttande slät bit, men så lätt lurar dom mig inte!
Den skall i själva verket ha ett steg längst ner (den runda biten längst upp i bild alltså. Allt blir tvärsom när man jobbar inverterat) och lite fördjupningar och annat. Jag lajar ihop nåt så får vi se hur det blir.
Efter att väggen är på plats, så måste jag nog bygga ihop landställen så jag ser vart dom kan fästas, samt bygga upp den stödstrukturen innan jag ger mig på att lägga till spant och ribbor.
Låter som ett härligt jobb, som jag ser fram emot
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Snyggt jobbat Christer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Minst sagt, men nog är väl karln på god väg uppför Vansinnets berg?Azgaron skrev:Snyggt jobbat, Christer!
Nåja, jag är hursomhelst exakt lika mycket imponerad som jag är brydd.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Satan, verkar som du begett dig upp för Mount Everest med denna. Du ser ändå ut att klara det riktigt bra hittills.
linusorn
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Jag har inte ansökt om att åka på en expedition till Antarktis med Miskatoniska UniversitetetMatt_Public skrev:
Minst sagt, men nog är väl karln på god väg uppför Vansinnets berg?
Ännu.
Men tack skall ni ha alla tre!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 2 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» Classic Airframes 1/48 deHavilland Hornet F.3
» Grumman J-2F Duck, Classic Airframes 1/48
» Grumman J2F-2A, Classic Airframes 1/48
» J28 Vampire (Trumpeter/Classic Airframes)
» Classic Airframes Tp 52 Canberra
» Grumman J-2F Duck, Classic Airframes 1/48
» Grumman J2F-2A, Classic Airframes 1/48
» J28 Vampire (Trumpeter/Classic Airframes)
» Classic Airframes Tp 52 Canberra
Sida 2 av 6
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet