Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
+9
rsm.gbg
Caverö
TommyKillander
Matt_Public
glimturen
Stefan E
Marlin
Azgaron
cas
13 posters
Sida 3 av 6
Sida 3 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Vackert så, låt den där jämrans professor Dyer reda ut sina egna affärer.cas skrev:Jag har inte ansökt om att åka på en expedition till Antarktis med Miskatoniska Universitetet.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Ja, jisses vilket jobb du tagit på dig!
Nu vågar ju inte jag röra min Hornet på flera år, men den borde ändå vara bättre än hobby-boo-boo´s.
Snyggt jobbat, hejja dig!
Stefan
Nu vågar ju inte jag röra min Hornet på flera år, men den borde ändå vara bättre än hobby-boo-boo´s.
Snyggt jobbat, hejja dig!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Äsch då, det är inte så farligt att fixa till detta Stefan!
Kanske lite överkurs att flytta runt landställ och mecka motorgondoler på detta sättet, men jag har ju fasligt roligt!
Trumpeter har släppt tre boxningar av Hornet, F.1, F.3 och NF.21 men det bästa som kan sägas om dom är att hjulen är fina!
Jag fortsätter att hålla ögonen öppna efter en Classic Airframe NF.21 istället.
Kanske lite överkurs att flytta runt landställ och mecka motorgondoler på detta sättet, men jag har ju fasligt roligt!
Trumpeter har släppt tre boxningar av Hornet, F.1, F.3 och NF.21 men det bästa som kan sägas om dom är att hjulen är fina!
Jag fortsätter att hålla ögonen öppna efter en Classic Airframe NF.21 istället.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Andreas Samuelsson som började stressa mig med en NF.21 men nu verkar ha gått lös på en Saab B17 istället (karln har samma konentrationsförmåga som mig, helt klart) hittade på F10 museet (han är Frivillig där) två schyssta foton på RAF Hornets i Sverige!
Dessa är tagna på F9 när det fortfarande låg på Torslanda
Coolt!
Det var en hel del brittiska besök i slutet på 40-talet, vilket måste hänga i hop med CFV Nordenskiölds vurm för brittiska plan (Karln såg ju till att vi fick Vampire, Venom, Mosquito, Pembroke, Hunter Mfl)
Vore lite fräsigt att göra nån av dom kärrorna, men bara High Speed Silver att måla är lite trist. Sen kanske kroppsförlängningen kommer synas lite för tydligt och det är ju inte heller skoj...
Helgen i övrigt har spenderats med motorgondoler. Den främre torpedväggen fick sitt slutliga avkapade utseende som så:
Den bakre dock plan, och ansluter mote den bakre vingbalken men på snedden:
De två hålen är till för nåt stag som går igenom där
En hel del otrrpassande, filande och fixande senare och det går att placera gondolen på vingen.
Börjar misstänka att jag har satt oljetanken på fel sida. Det skall gå ett rör från tanken, ner utmed landställsbenet och sen in i motorn igenom det stora hålet och det verkar ju vara ett rakt rör och inte S-format. Hoppsan då.
Baksidan stämmer bättre åtminstone
Tur att man inte skall visa upp insidan med alla förstärkningar som man blir tvungen att lägga till:
Det är säkert mekanisten i mig som tycker att det måste vara stadigt, annars kommer beräknarna att dra mig i örat.
Har man gjort en motorgondol, så måste man ju göra en till!
Lika bra att göra bägge till samma standard innan man går vidare, så man har lagom koll på att dom vidare.
Tänkte att jag skulle börja lägga till ribbor och spant på insidan här, men jag började fundera på hur landstället kommer te sig?
Det skall ju anslutas mot väggarna, men efter allt flyttande så går inte det längre för det fattas lite mm här och där.
Ser väl ut som jag måste skära isär CA-plasten även där och fixa till det...
Tar det nånsin slut?
Nåja, det är fortfarande jätteroligt, och mer utmanande för kreativiteten än att dremla dit en Aires-cockpit eller hjulhus
Dessa är tagna på F9 när det fortfarande låg på Torslanda
Coolt!
Det var en hel del brittiska besök i slutet på 40-talet, vilket måste hänga i hop med CFV Nordenskiölds vurm för brittiska plan (Karln såg ju till att vi fick Vampire, Venom, Mosquito, Pembroke, Hunter Mfl)
Vore lite fräsigt att göra nån av dom kärrorna, men bara High Speed Silver att måla är lite trist. Sen kanske kroppsförlängningen kommer synas lite för tydligt och det är ju inte heller skoj...
Helgen i övrigt har spenderats med motorgondoler. Den främre torpedväggen fick sitt slutliga avkapade utseende som så:
Den bakre dock plan, och ansluter mote den bakre vingbalken men på snedden:
De två hålen är till för nåt stag som går igenom där
En hel del otrrpassande, filande och fixande senare och det går att placera gondolen på vingen.
Börjar misstänka att jag har satt oljetanken på fel sida. Det skall gå ett rör från tanken, ner utmed landställsbenet och sen in i motorn igenom det stora hålet och det verkar ju vara ett rakt rör och inte S-format. Hoppsan då.
Baksidan stämmer bättre åtminstone
Tur att man inte skall visa upp insidan med alla förstärkningar som man blir tvungen att lägga till:
Det är säkert mekanisten i mig som tycker att det måste vara stadigt, annars kommer beräknarna att dra mig i örat.
Har man gjort en motorgondol, så måste man ju göra en till!
Lika bra att göra bägge till samma standard innan man går vidare, så man har lagom koll på att dom vidare.
Tänkte att jag skulle börja lägga till ribbor och spant på insidan här, men jag började fundera på hur landstället kommer te sig?
Det skall ju anslutas mot väggarna, men efter allt flyttande så går inte det längre för det fattas lite mm här och där.
Ser väl ut som jag måste skära isär CA-plasten även där och fixa till det...
Tar det nånsin slut?
Nåja, det är fortfarande jätteroligt, och mer utmanande för kreativiteten än att dremla dit en Aires-cockpit eller hjulhus
Senast ändrad av cas den mån jul 01 2019, 08:04, ändrad totalt 1 gång
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Jeebus, det blir en hel del plastsnickrande - men snyggt blir det
Tommy
Tommy
TommyKillander
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Rackarns vilket slöjdande det krävs för en Hornet.
Men snyggt blir det ju hur som helst.
/Bosse
Men snyggt blir det ju hur som helst.
/Bosse
Marlin
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
cas skrev:Det är säkert mekanisten i mig som tycker att det måste vara stadigt, annars kommer beräknarna att dra mig i örat.
Jag visste det! Pax för att vara Mechano-Lad!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Snyggt jobbat med gondolerna, Christer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Tack Tommy!TommyKillander skrev:Jeebus, det blir en hel del plastsnickrande - men snyggt blir det
Tommy
Marlin skrev:Rackarns vilket slöjdande det krävs för en Hornet.
Men snyggt blir det ju hur som helst.
/Bosse
Krävs och krävs, egentligen kan man ju göra ingenting och CA:s modell skulle fortfarande se ut som en Hornet
Tack Bosse!
Matt_Public skrev:
Jag visste det! Pax för att vara Mechano-Lad!
Nu blir jag rädd på riktigt!
Tack skall du ha Håkan!Azgaron skrev:Snyggt jobbat med gondolerna, Christer!
Håkan
Så jobbigt är det inte, men det får ju inte andra modeller att bli klara av bara farten...linusorn skrev:Rackarns att du orkar!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Härligt meckigt jobbat!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Tack Stefan!
Det är bara att haka på galenskaperna med din NF.21
Det är bara att haka på galenskaperna med din NF.21
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
cas skrev:Nu är kniven mot strupen!
Låter som ett härligt jobb, som jag ser fram emot
Visserligen är den brafva unge mannen smått galen, men ack så vacker det blifva!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Tack herr Ordförande!
Galenskaperna fortsätter, med både missöden och framgångar, om än blygsamma...
Efter mycket vånda så lyckades jag ta och göra klart luftkanalen ut från kylarna i vingen.
Tyvärr blev jag tvungen att flytta resinkylarna bakåt först för dom hade jag satt fel, men så går det när man tror att man vet allt.
För att riktigt få fast kylarna igen så var jag lite frikostig med snabblimmet, och till på köpet så la jag ifrån mig det hela för att torkamed den förväntade effekten att jag hade limmat fast hela vingen i skärmattan.
Briljant!
En lagom dos våld löste dock det.
Tog också tag i det eländiga problemet med panellinjer som skall trollas bort, och för det valdes än mer Hagmans.
På't bara!
Jag drog mig till minnes att man bör våtslipa Hagmans för att det skall leka lite bättre. Det verkar ju vara ett sanningens trick!
Hur det blir efter primer återstår ju att se...
Sen har jag spenderat i princip hela helgen med att bygge vänster landställ, men det blev ju klart till slut.
Man krånglar ju till det för sig när man flyttar runt allt såhär, för det passar inte som det är tänkt, utan man måste både bredda och kapa alla stag för att få det att lira igen. Försökte mig på en liten extra gaffel också som den där Ärletun så vackert svängde ihop och det kanske blir bra om jag spacklar lite på det. Eller kör lite glop med flytande gjutstam.
Lite provpassning i gondolen så ser det ut såhär:
Tommy 3D-printade oljetank (den runda den här gången) kom plats också, och bekräftade att jag satt huvudtanken helt spegelvänt!
Ooops. Meeeen ingen kommer ju se det i verkligheten...
Visserligen är jag ju nu tvungen att måla och sätta fast landstället innan gondolen kommer på plats, för det går inte att knö in det efteråt, men det får väl bli väl då.
Barracudacast hjul är dock en höjdare även om hålet för hjulaxeln har halva diametern jämfört med vad jag skall ha...
Galenskaperna fortsätter, med både missöden och framgångar, om än blygsamma...
Efter mycket vånda så lyckades jag ta och göra klart luftkanalen ut från kylarna i vingen.
Tyvärr blev jag tvungen att flytta resinkylarna bakåt först för dom hade jag satt fel, men så går det när man tror att man vet allt.
För att riktigt få fast kylarna igen så var jag lite frikostig med snabblimmet, och till på köpet så la jag ifrån mig det hela för att torkamed den förväntade effekten att jag hade limmat fast hela vingen i skärmattan.
Briljant!
En lagom dos våld löste dock det.
Tog också tag i det eländiga problemet med panellinjer som skall trollas bort, och för det valdes än mer Hagmans.
På't bara!
Jag drog mig till minnes att man bör våtslipa Hagmans för att det skall leka lite bättre. Det verkar ju vara ett sanningens trick!
Hur det blir efter primer återstår ju att se...
Sen har jag spenderat i princip hela helgen med att bygge vänster landställ, men det blev ju klart till slut.
Man krånglar ju till det för sig när man flyttar runt allt såhär, för det passar inte som det är tänkt, utan man måste både bredda och kapa alla stag för att få det att lira igen. Försökte mig på en liten extra gaffel också som den där Ärletun så vackert svängde ihop och det kanske blir bra om jag spacklar lite på det. Eller kör lite glop med flytande gjutstam.
Lite provpassning i gondolen så ser det ut såhär:
Tommy 3D-printade oljetank (den runda den här gången) kom plats också, och bekräftade att jag satt huvudtanken helt spegelvänt!
Ooops. Meeeen ingen kommer ju se det i verkligheten...
Visserligen är jag ju nu tvungen att måla och sätta fast landstället innan gondolen kommer på plats, för det går inte att knö in det efteråt, men det får väl bli väl då.
Barracudacast hjul är dock en höjdare även om hålet för hjulaxeln har halva diametern jämfört med vad jag skall ha...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Snyggt jobbat med vingar och ställ
- Roland
- Roland
rsm.gbg
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Mycket tjusigt, kul att se oljetanken "in action"
Himla fint plastsnickeri f.ö.
Tommy
Himla fint plastsnickeri f.ö.
Tommy
TommyKillander
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Blygsamma missöden är bästa sorten.cas skrev:Galenskaperna fortsätter med både missöden och framgångar, om än blygsamma...
Också: Stilfullt fipplat med stället, och köpesulorna är minsann ett kapitel för sig.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Snyggt jobbat Christer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Tack grabbar!
Roy Sutherland gillade detta på FB också så det får väl anses vara välsignat av högre makter nu
Roy Sutherland gillade detta på FB också så det får väl anses vara välsignat av högre makter nu
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Saliga äro de saktmodiga!
Så utsökt modellerat! Det där stället är fantastiskt!
Hatten av!
Så utsökt modellerat! Det där stället är fantastiskt!
Hatten av!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Tack Rikard!
Framgången på senare tid har varit måttlig, det verkar mest som man står och stampar och inte riktigt kommer framåt. Men så är det när man börjar närma sig slipningsfasen...
Testade glatt att dra på lite primer på alla spacklade panellinjer.
Så klart syntes dom!
Suck.
På med lite halvsmält gjutstamsjörp för att råda bot på det?
Kommer bli mycket att slipa rent...
Här med.
Nåja, propellrarna är fixade!
Spinnerns baksida verkar dessutom ha spruckit i formen:
Nå, det gick ju ganska lätt att slipa bort.
Propellerbladen var dessutom levererade styckvis, så det var lite pussel med att få allt rakt.
De snurrar ju dessutom åt olika håll, så det gäller att hålla koll på vilken som skall vara på vänster resp höger sida.
Dessutom fick jag klart stället till den andra vingen också.
Puh!
Inte lätt alls i denna värmen då TETC dunstar fortare än det smälter plasten.
Man får i alla fall nöja sig med att CA-lim fortfarande limmar fast delarna på hel fel ställen, precis som vanligt. Det är inte väderberoende
Framgången på senare tid har varit måttlig, det verkar mest som man står och stampar och inte riktigt kommer framåt. Men så är det när man börjar närma sig slipningsfasen...
Testade glatt att dra på lite primer på alla spacklade panellinjer.
Så klart syntes dom!
Suck.
På med lite halvsmält gjutstamsjörp för att råda bot på det?
Kommer bli mycket att slipa rent...
Här med.
Nåja, propellrarna är fixade!
Spinnerns baksida verkar dessutom ha spruckit i formen:
Nå, det gick ju ganska lätt att slipa bort.
Propellerbladen var dessutom levererade styckvis, så det var lite pussel med att få allt rakt.
De snurrar ju dessutom åt olika håll, så det gäller att hålla koll på vilken som skall vara på vänster resp höger sida.
Dessutom fick jag klart stället till den andra vingen också.
Puh!
Inte lätt alls i denna värmen då TETC dunstar fortare än det smälter plasten.
Man får i alla fall nöja sig med att CA-lim fortfarande limmar fast delarna på hel fel ställen, precis som vanligt. Det är inte väderberoende
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Tjusiga vispar.
Blir nog mycke slip på dom vingarna
Ställen blev riktigt riktigt bra.
- Roland
Blir nog mycke slip på dom vingarna
Ställen blev riktigt riktigt bra.
- Roland
rsm.gbg
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Rackarns vilket jobb du får lägga ner på denna Christer.
Men snyggt blir det ju iallafall.
/Bosse
Men snyggt blir det ju iallafall.
/Bosse
Marlin
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
OOohhh... här händer det grejjer
Lite gjutstam brukar råda bot på det mesta - mycket gjutstam fixar rubbet
Ställen ser ju ut som små konstverk
Tommy
Lite gjutstam brukar råda bot på det mesta - mycket gjutstam fixar rubbet
Ställen ser ju ut som små konstverk
Tommy
TommyKillander
Sv: Kollobygget: Classic Airframes deHavilland Hornet F.3 1/48
Snyggt jobbat! Snygga proppisar och ställ!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 3 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» Classic Airframes 1/48 deHavilland Hornet F.3
» Grumman J-2F Duck, Classic Airframes 1/48
» Grumman J2F-2A, Classic Airframes 1/48
» J28 Vampire (Trumpeter/Classic Airframes)
» Classic Airframes Tp 52 Canberra
» Grumman J-2F Duck, Classic Airframes 1/48
» Grumman J2F-2A, Classic Airframes 1/48
» J28 Vampire (Trumpeter/Classic Airframes)
» Classic Airframes Tp 52 Canberra
Sida 3 av 6
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet