Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....
+16
andersb80
Exelon
Azgaron
Janne.S
Hayabusa
Marlin
Henrik Bergman
linusorn
Tobias
Caverö
cas
Stefan E
Gigabyte
Matt_Public
frznlogic
Mal
20 posters
Sida 5 av 13
Sida 5 av 13 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11, 12, 13
Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....
Det både syns och känns!Mal skrev:För mig är modellbygge en konstform.
Matt_Public- Master of DNF
Japp.....
Limma delar, limma delar...limma delar...lite gjort idag....
och undersidan.....
En sak e besparad...kommer inte behöva maska av hjulhus mm....slipper det momentet, då Mitsubishi tillverkade Type 21 A6M2 hade samma färg i hjulhusen som på undersidan, ja hela kärran....Det är Nakajima Type 21 A6M2 som har Aoteke i dem, så där har Tamiya manualen helt fel krasst....
Kort histore lektion....
Pearl harbour 7 December -41 var det bara Mitsubishi tillverkade Type 21 A6M2 som deltog, senare i kriget kom Nakajima tillvrkade Type 21 A6M2.....så ny vet man det, älskar forum man får sköna historie lektioner med .....
en sak är säker, färger på tyska kärror speciellt senar är ett minfällt, men fasiken Japanska det är ju MS minröjning med 99% minor lol...jaja men det som gillas är att man får använda sin konstnärliga tolkning, ser helheten rätt ut så är det rätt...
ska bli galet kul när färg groggrna ska till.....
Limma delar, limma delar...limma delar...lite gjort idag....
och undersidan.....
En sak e besparad...kommer inte behöva maska av hjulhus mm....slipper det momentet, då Mitsubishi tillverkade Type 21 A6M2 hade samma färg i hjulhusen som på undersidan, ja hela kärran....Det är Nakajima Type 21 A6M2 som har Aoteke i dem, så där har Tamiya manualen helt fel krasst....
Kort histore lektion....
Pearl harbour 7 December -41 var det bara Mitsubishi tillverkade Type 21 A6M2 som deltog, senare i kriget kom Nakajima tillvrkade Type 21 A6M2.....så ny vet man det, älskar forum man får sköna historie lektioner med .....
en sak är säker, färger på tyska kärror speciellt senar är ett minfällt, men fasiken Japanska det är ju MS minröjning med 99% minor lol...jaja men det som gillas är att man får använda sin konstnärliga tolkning, ser helheten rätt ut så är det rätt...
ska bli galet kul när färg groggrna ska till.....
Mal
Ser mycket bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Amen VAFAN...Alcladen förstärker alla fel vet jag, trodde jag gjort fel,
Det är i PLASTEN....grrrrr
Bild
det är samma micro vågor i plasten, alcladen förstärker allt vet jag, men det här.....
jaja, på med riktig primer nu när jag strippat, så effekten dämpas,
sen gör om, men nu vet man och har lärt sig, det var sjukt svårt att se, men det är i plasten....
Det är i PLASTEN....grrrrr
Bild
det är samma micro vågor i plasten, alcladen förstärker allt vet jag, men det här.....
jaja, på med riktig primer nu när jag strippat, så effekten dämpas,
sen gör om, men nu vet man och har lärt sig, det var sjukt svårt att se, men det är i plasten....
Mal
Lite av ett "le och vinka"-läge, kanske?
Provmontera och undersök hur pass väl det märks.
Matt_Public skrev:Lite av ett "le och vinka"-läge, kanske?
Jag har redan strippat fägen innan jag upptäckte detta.....sunade då jag strippade lol japp vågmösntret fanns där....jaja....
Så på m primer, dämpa effekten, sen måla o wash, sen vinka o le läget jupp så ere.........ingen fara kommer inte o synas, soo no big deal, men en ny erfarenhet av Tamiya och överlag med plast
det var snarare ta tag i skiten om det är mig det är fel på teknik o gör något åt saken sak annars lär jag mig ingenting men nu var fallet inte så.....
Mal
Japp...
Sådärja äntligen klar...nu kan jag skita i detta och gå vidare...Tamiya Primern dämpade effekten rejält.... this is good enough for me and will do just fine....
Notera luftintaget i alu, det blåa skiner igenom lite, easy peasy, inget jag missat o det kommer o fixas, dock ingenting som kommer att synas ändå lol.....
Sådärja äntligen klar...nu kan jag skita i detta och gå vidare...Tamiya Primern dämpade effekten rejält.... this is good enough for me and will do just fine....
Notera luftintaget i alu, det blåa skiner igenom lite, easy peasy, inget jag missat o det kommer o fixas, dock ingenting som kommer att synas ändå lol.....
Mal
Ramlar ju på förtjänstfullt, det här!
Extremt snitsigt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Matt_Public skrev:Ramlar ju på förtjänstfullt, det här!
Japp Mattias... Det är ju en Tamiya...det är ju en Tamiya....går det inte ihop är det självförvållat ofta.... kommer ihåg min p51a ...lol scratchade en del o skiten passa inte sen hehe.....så lessons learned and fast....kommer inte svratcha nåt mer alls på denna då luckor mm e stängda.....
Nu till en sak.....input gärna vad ni anser....
Jag kommer göra ett dio redan som alla vet som följt tråden....
Ska jag köra vingspetsarna i uppfällt läge eller nere...lite åsikter...jag tar allt i beaktning .....japp kommer ha en pilot med...funderade om jag ska försöka hitta en japansk pilot som springer (samma grej som m min sturmbock alarm)....lite sugen mem mer jobb o kapa armar o ben igen lol...men men har ju gjort det förr....risken finns att jag måste använda den befintliga piloten.....(mkt stor risk )
så feel free med åsikter och ideer .....
Mal
Hm, om vingspetsarna är uppfällda så finns det inte mycket orsak att springa... Väl? :-P
Personligen hade jag gärna sett uppfällda vingar för att se hur du får till det, Men om det är larm på hangarfartyg så tror jag mer på nedfällda vingar, det känns som att plan i beredskap borde vara beredda att ge sig av med en gång.
Personligen hade jag gärna sett uppfällda vingar för att se hur du får till det, Men om det är larm på hangarfartyg så tror jag mer på nedfällda vingar, det känns som att plan i beredskap borde vara beredda att ge sig av med en gång.
frznlogic
Japp.....
Vet vad du menar....tänkt på detta....
Uppfällda....inte.mkt som händer....
Alarm....då blir det figur som springer....
Sant som du säger uppfällda e lite ovanligare på dessa byggen överlag.....jo tilltalar.mig en del iom man får se lite ögongodis där ...
Vet vad du menar....tänkt på detta....
Uppfällda....inte.mkt som händer....
Alarm....då blir det figur som springer....
Sant som du säger uppfällda e lite ovanligare på dessa byggen överlag.....jo tilltalar.mig en del iom man får se lite ögongodis där ...
Mal
Du kan ju göra en nerfälld, och en uppfälld, och en bunt mekaniker som stormar iväg till den andra vingspetsen!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tjo!
Skulle inte dioramat föreställa sjunde december 1941? Tyckte jag läste det tidigare i tråden.. Isf ska det nog inte vara nåt jäktande till maskinen. Starttiden var fastslagen och det fanns ingen orsak till panikstart. Inte heller blev ju hangarfartygen anfallna den dagen. I största allmänhet var det nog inte så mycket 'scramblestarter' från hangarfartyg då dessa kräver en inte helt enkel logistik för att få maskinerna i luften..
Bara en liten åsikt i mängden
Mycket tjusigt bygge så här långt
/A
Skulle inte dioramat föreställa sjunde december 1941? Tyckte jag läste det tidigare i tråden.. Isf ska det nog inte vara nåt jäktande till maskinen. Starttiden var fastslagen och det fanns ingen orsak till panikstart. Inte heller blev ju hangarfartygen anfallna den dagen. I största allmänhet var det nog inte så mycket 'scramblestarter' från hangarfartyg då dessa kräver en inte helt enkel logistik för att få maskinerna i luften..
Bara en liten åsikt i mängden
Mycket tjusigt bygge så här långt
/A
Agensjö
Jorå det ska det....
Samt fasiken det har du rätt i....
då blire inge scramble mode... ....
Ska nolla på filmen Eternal Zero ikväll, plocka upp lite inspirarion...
Skummade genom rullen lite snabbt häromdan, de har fått med olika varianter samt camon, helt klart har dom gjort wn bra research för filmen......
Ska se vad jag hittar om hangarskeppet Kaga.....
Flygdäcken är nog identiska på dem eller iaf snarlika varandra....
Det som är svårast att hitta bra bilder på är just dem förankringspunkterna på flygdäcket...samt fått tipps om trä som kan vara mkt passande, rätt i färg samt täta fibrer....
Samt fasiken det har du rätt i....
då blire inge scramble mode... ....
Ska nolla på filmen Eternal Zero ikväll, plocka upp lite inspirarion...
Skummade genom rullen lite snabbt häromdan, de har fått med olika varianter samt camon, helt klart har dom gjort wn bra research för filmen......
Ska se vad jag hittar om hangarskeppet Kaga.....
Flygdäcken är nog identiska på dem eller iaf snarlika varandra....
Det som är svårast att hitta bra bilder på är just dem förankringspunkterna på flygdäcket...samt fått tipps om trä som kan vara mkt passande, rätt i färg samt täta fibrer....
Mal
Ser snyggt ut Mal! Bra att lite primer löste lackproblemet!
Håkan
Håkan
Azgaron skrev:Ser snyggt ut Mal! Bra att lite primer löste lackproblemet!
Håkan
Tackar håkan....
Det satt i plasten från gjutningen, jag har bara kört en grundfärg ljusgrå eller svart Tamiya matt färg som primer innan....
Så när alcladen åkte på....helvette vad det syntes lol....jag synade plasten m optivisorn på...its all over the place på oviktiga ytor (enltgt tamiya) dem märkena finns inte på det fina ytorna som ska målas tack o lov
Men det tar riktig primer hand om....jaja, lessons learned and fast....
Mal
Jo, det är sånt man inte alltid tänker på, förrän det syns och man undrar vad som gått snett. Tur att det funkade med primern som sagt!
Håkan
Håkan
Juleljusen på plats!
Kvalitet in i minsta detalj, va?
Kvalitet in i minsta detalj, va?
Sida 5 av 13 • 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11, 12, 13
Liknande ämnen
» Mals A6M2 Tora Tora Tora. December 7 -41.
» Mals Way B-17G Kapitel 1 avslutat, Fw190A8 kapitel 2 avsutat, kapitel 3 fortsättning följer på sidan 21 en oob BF109G6 Mals Way, eller hur det sket sig direkt med OOB, igen.
» Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
» Mals Way, Corsair F4U-1......
» Mals Madness, Klar, BF109G2 R2
» Mals Way B-17G Kapitel 1 avslutat, Fw190A8 kapitel 2 avsutat, kapitel 3 fortsättning följer på sidan 21 en oob BF109G6 Mals Way, eller hur det sket sig direkt med OOB, igen.
» Hittar inte min gamla tråd....dubbelbygge BF109E....
» Mals Way, Corsair F4U-1......
» Mals Madness, Klar, BF109G2 R2
Sida 5 av 13
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet