IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

+16
andersb80
Exelon
Azgaron
Janne.S
Hayabusa
Marlin
Henrik Bergman
linusorn
Tobias
Caverö
cas
Stefan E
Gigabyte
Matt_Public
frznlogic
Mal
20 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 4 av 13 Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13  Nästa

Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 4 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Stefan E sön jan 18 2015, 19:24

Jädrar vad snyggt, Mal!  cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Till överst på sidan Gå ner

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 4 Empty Sv: Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished....

Inlägg av Mal sön jan 18 2015, 19:49

Tackar Stefan.....

Nu har cockpiten gift sig med kroppen.....
Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 4 IMG_0552_zpsaffa750b
Mal
Mal

Inlägg av cas sön jan 18 2015, 20:03

Jäklar i havet vad snyggt det blir!
Man borde nästan donera en Typhoon till dig så att det blir lite fason på såna byggtrådar Very Happy

De där nitarna ser ju mycket trevliga ut. Kanske borde skaffa det med inser jag nu.

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av linusorn sön jan 18 2015, 20:08

Saataana gatana vad snyggt det blir!

linusorn

Inlägg av Mal sön jan 18 2015, 20:14

cas skrev:Jäklar i havet vad snyggt det blir!
Man borde nästan donera en Typhoon till dig så att det blir lite fason på såna byggtrådar Very Happy

De där nitarna ser ju mycket trevliga ut. Kanske borde skaffa det med inser jag nu.

Tackar Smile

Resin nitarna är grymmt bra o ha.....appliceras som dekaler....bärfilmen är löjligt tunn....

Fåse när en typhon dyker up....
De är på tok för dyra för mig....1200 pix....
Alla mina modeller är från obbygda begagnade modeller eller utreade....

Så om npn skänkte joviss Very Happy lol...skulle vara toppen...

Jaja dyker väl ipp på ebay eller hobbybokhandeln....beggat altså...

Mal
Mal

Inlägg av Mal sön jan 18 2015, 20:15

Tackar Linus....

Smile
Mal
Mal

Inlägg av andersb80 sön jan 18 2015, 20:57

Riktigt roligt att följa ditt bygge och speciellt för att jag håller på och bygger lillebrorn, i 1/48 skalan Very Happy

andersb80

Inlägg av Mal sön jan 18 2015, 22:43

Tackar Tackar......

Very Happy
Mal
Mal

Inlägg av Hayabusa mån jan 19 2015, 20:18

Välbyggt & detaljerat!
Hayabusa
Hayabusa

Inlägg av Janne.S mån jan 19 2015, 21:16

Voi että, toi on hieno! Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 4 2699807934 Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 4 2699807934 Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 4 2699807934
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Mal mån jan 19 2015, 23:48

Tackar....

Kitos paljon.... Very Happy

Lite mer fipplat ikväll..

nack kudden på plats, sen front panelen likaså......This is good enough for me...
Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 4 IMG_0554_zps688be442

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 4 IMG_0555_zps0f180c5f
Mal
Mal

Inlägg av cas tis jan 20 2015, 05:18

Det duger mer än väl åt vem som helst det!
Mycket fint!
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Mal tis jan 20 2015, 11:27

Tackar....

Klurar lite på färger fortfarande, får en hel del hjälp på LSP....nog är det ett minfält detta lol....
inte alls som luriga tyska plan som kan vara kluriga nog, Japs e värre....men har kommit en bit på vägen...

Samt vet nu att rodrena hade annan ton/kulör....

Ska testa en ny sak sen...hittade en som gjort detta Chris Wallace LSP...och jag gillar verkligen effekten han gjort, förövrigt en så helvetisk snygg zero han byggt...
Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 4 902-35

http://www.largescaleplanes.com/articles/article.php?aid=902
Mal
Mal

Inlägg av Stefan E tis jan 20 2015, 14:55

Urläcker cockpit, Mal!  Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 4 1288785663

,,,men jag gillar inte alls effekten CW har målat på sin Zero, även om den är otroligt fin.

Fukt (morgondagg?) kan ibland få den underliggande strukturen att framträda på ytan, men då mera som små skillnader i nyansen och glansen.
Här ser det för överdrivet ut IMO, mera subtilt och utan så mycket skuggning kanske kan funka?

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Mal tis jan 20 2015, 15:11

Stefan E skrev:Urläcker cockpit, Mal!  Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 4 1288785663

,,,men jag gillar inte alls effekten CW har målat på sin Zero, även om den är otroligt fin.

Fukt (morgondagg?) kan ibland få den underliggande strukturen att framträda på ytan, men då mera som små skillnader i nyansen och glansen.
Här ser det för överdrivet ut IMO, mera subtilt och utan så mycket skuggning kanske kan funka?

Stefan  Very Happy

Joru jag är med på vad du menar, jag är ute efter den effekten, ser skitsnyggt ut, MEN... jag kommer göra min mer subtil och inte lika framträdande som exemplet ovan.

So no worries buddy  Wink
Mal
Mal

Inlägg av Henrik Bergman tis jan 20 2015, 15:16

Hur tjusigt som helst. Mer sådant.
Hatten av. cheers

Angående roder, så finns det lite delade meningar om detta.
Ja, av någon anledning, så verkar det som färgen på duken blektes mer än övrig färg på flygplan under WW 2.
Anledningen kan vara flera, tex avsaknaden av 2-komp färg eller att duken är UV-känslig.
Detta kan påverka färgen.

Däremot, så har jag ALDRIG sett sådana skuggningar på ett roder (underliggande plåtstruktur) på ett riktigt flygplan, under min tid som flygtekniker.
Det ser ut som apskit.. (ursäkta mig)

Skall man försöka framhäva underliggande struktur, så skall det vara mycket mycket mer subtilt.
Så tycker jag... Very Happy

/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman

Inlägg av Mal tis jan 20 2015, 16:27

Henrik Bergman skrev:Hur tjusigt som helst. Mer sådant.
Hatten av. cheers
/Henrik

Tackar Tackar.....

Henrik Bergman skrev:
Angående roder, så finns det lite delade meningar om detta.
Ja, av någon anledning, så verkar det som färgen på duken blektes mer än övrig färg på flygplan under WW 2.
Anledningen kan vara flera, tex avsaknaden av 2-komp färg eller att duken är UV-känslig.
Detta kan påverka färgen.
/Henrik

Noterat och du har en poäng där när jag tänker efter (är ingen flyg tekniker)....japp detta ska tänkas på.....

Henrik Bergman skrev:
Däremot, så har jag ALDRIG sett sådana skuggningar på ett roder (underliggande plåtstruktur) på ett riktigt flygplan, under min tid som flygtekniker.
Det ser ut som apskit.. (ursäkta mig)
/Henrik

lol, jorå du är ursäktad samt ingen fara....jo den är lite väl mkt, men det var själva saken m skuggningen...jag är ute efter mkt mera subtilt....

Henrik Bergman skrev:

Skall man försöka framhäva underliggande struktur, så skall det vara mycket mycket mer subtilt.
Så tycker jag... Very Happy

/Henrik

Så sant så sant...
Mal
Mal

Inlägg av Mal tis jan 20 2015, 21:24

Lite mera gjort...mer motordelar.....

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 4 IMG_0558_zpsfe296be2
Mal
Mal

Inlägg av cas ons jan 21 2015, 06:16

Motordelar är ett sant nöje!
Kan det där vara en bränslepump tro?
Verkar sitta minst ett litet filter där...

Helsnyggt, oavsett!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Mal ons jan 21 2015, 20:20

Tackar tackar...

nu e jag iaf klar med resten av motor delarna, sista handen lagd nu ska den ner i vilo lådan då det ska monteras mkt senare skede....

Torrbortat med grafit pulver från en vanlig blyerts penna, använde en nagelfil för o få pulvret, sen applicerades det m samma teknik som torrborst, föredrar detta framför silver färg, då blyertsen accentuerar mkt mer subtilt och gillar den effekten mer, så nu poppar alla de svarta detaljerna fram...det blänker lite men man ser det...även torrborstat metall detaljerna...ger stuns i dem med Wink sen på med läjligt utspätt klarlack för o fixera pulvret.....

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 4 IMG_0565_zpsa711bbbe

sen en tydligare överexponerad bild...

Mals A6M2 Tora Tora Tora.....Finnished.... - Sida 4 IMG_0568_zps53225aad

Mal
Mal

Inlägg av Matt_Public ons jan 21 2015, 20:35

Blankisch!

Fasen så fint fixat. king
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av cas tor jan 22 2015, 07:41

Ehh....nu får du förklara lite!
Du skaffar dig lite grafit från blyerts som du sen torrborstar med pensel antar jag. För du gnuggar väl aldrig det för hand?
På de svarta eller silvriga delarna?

Det är ursnyggt, och jag tar tacksamt emot alla tips!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Mal tor jan 22 2015, 09:24

cas skrev:Ehh....nu får du förklara lite!
Du skaffar dig lite grafit från blyerts som du sen torrborstar med pensel antar jag. För du gnuggar väl aldrig det för hand?
På de svarta eller silvriga delarna?

Det är ursnyggt, och jag tar tacksamt emot alla tips!

Det är precis så jag gör.....
Blyerts penna mot nagelfil så jag får grafit pulver, sen en liten platt pensel doppa i pulvret (jodå det fastnar), sen torrborsta så mkt du vill för att uppnå önskad effekt...kan va svårt o se iom mörkt men den kommer....sen fixera det m tunn lack....

Thats it...simple and effective...pansar byggare använder det ofta Wink
Mal
Mal

Inlägg av cas tor jan 22 2015, 09:56

Du körde det på alla motordelarna som var svarta?

I så fall vet jag PRECIS vad jag skall göra så fort jag kommer åt Cool

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Mal tor jan 22 2015, 10:31

Japp......

Samt jag jag har inte målat med ren svart....dem svarta delarna...
använt Tamiya Rubber Black som har en blåton i sig....

sällan jag målar ren svart....bara som bas o preshade samt detaljer,
Fördel m detaljer...ex knappar så synns de.....

cockpiten är ett bra exempel jag använt.mig av....

körde gråsvarta boxar sen svarta knappar, sen matt lack, sen klarlack på knapparna så poppar de ut blankslitna Wink Mals Way.....

Torrborstar mkt mkt sällan sådana saker Wink men thats me....

Lite egna vägar o tillvägagångs sätt/teori/vision/tolkning syn på kring sitt eget byggande, gissar att set är det som kallas byggstil Wink

Färger ändras i skala.....

För mig är modellbygge en konstform Wink
Mal
Mal

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 4 av 13 Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet